Защо и как: Невероятният успех на Facebook

Защо и как: Невероятният успех на Facebook

Създадена едва преди 8 години, социалната мрежа Facebook днес принадлежи към 10-те най-значими компании в света. Концернът играе в една лига с McDonald's и Coca-Cola, а конкуренция все така няма, коментира "Дойче веле". От днес Facebook е и на борсата.

Представете си, че нито един човек на света не притежава телефон. Бихте ли си купили телефон при това положение? Най-вероятно не, защото телефонът има смисъл само, ако с него можете да се свързвате с други хора. Колкото повече хора по света притежават телефонни апарати, толкова по-интересно става за вас това устройство. По същия начин, обяснено просто, функционира и т. нар. "ефект на мрежата". С него експертите си обясняват тайната на успеха на Facebook.

Бой по конкуренцията!

Facebook е без конкуренция. И това е обратната страна на "ефекта на мрежата" - когато дадена мрежа се е разраснала до огромни размери, потребителят не вижда никакъв смисъл да използва друга мрежа, тъй като всичките му контакти са именно в тази платформа. В този смисъл можем да говорим за монополно положение на Facebook. Да си монополист означава да си достатъчно голям, за да нямаш истинска конкуренция. Осем години след създаването си социалната мрежа, Facebook вече е постигнала това.

Като изключим Китай, където Facebook е блокиран, навсякъде по света социалната мрежа подчинява конкурент след конкурент. В Бразилия например през декември 2011 г. Facebook изпревари предишния №1 на пазара - платформата "Оркут", а в Русия Facebook почти се изравнява с местната мрежа "vKontakte". В Германия Facebook отдавна е лидер.

Сезам, отвори се!

Първата основна причина за невероятния успех на Facebook е нейната отворена структура. На два пъти в кратката си история концернът е променял фирмената си стратегия. През 2007 г. Facebook се отвори за други мрежи, като им позволи да се "обвържат" с него. "Да дадеш на клиентите си достъп до всички твои потребители си е направо налудничава идея - но само на пръв поглед. Тъкмо благодарение на тази идея стана така, че за няколко години повече от 1 млн. програмисти по цял свят създадоха над 600 хиляди различни апликации за Facebook. Така интернет-платформата се превърна в територия, на която се случваше толкова много, колкото никъде другаде във виртуалното пространство", обяснява професорът по маркетинг Клеменс Скибицки от Кьолнското бизнес училище.

През 2010 г. Facebook отвори мрежата си още повече, като позволи на други мрежи да инсталират социални плъгини (от англ. plug-in), което ще рече, че всеки уебсайт вече можеше да използва познатия ни от Facebook  бутон "Харесва ми". Ако даден посетител на определен сайт кликне върху този бутон, информацията автоматично се споделя с всички негови контакти във Facebook.

Втората причина за възхода на Facebook е отношението на концерна към новите разработки. Facebook следи много внимателно всичко, което се появява на пазара, и купува всеки продукт с потенциал. Последният пример в това отношение е закупуването от Facebook на приложението за снимки Instagram за сумата от 1 млрд. долара.

Facebook - рисково начинание?

Т. нар. "ефект на мрежата" продължава да работи за Facebook - концернът си остава без конкуренция на пазара. Дори и най-новият продукт на Google - мрежата Google+ - не е заплаха за сайта: наскоро Google обяви, че вече има 170 млн. потребители в цял свят, Facebook обаче има 5 пъти повече потребители. Малко вероятно е също така да се потвърдят опасенията на някои наблюдатели, че прекалено бързото развитие на Facebook можело да погребе компанията. Тази прогноза надали ще се сбъдне, тъй като концернът води експанзионистична политика, която покрива всяка нова ниша на пазара.

Зад успеха на Facebook стои идеята за постоянното разрастване на мрежата. Което означава, че в близките години потребителите ще бъдат тези, които ще гарантират развитието на компанията. Те обаче не могат да растат до безкрай - това е факт. А една компания, която разчита изцяло на една така непостоянна величина, каквато са клиентите, си остава рисково начинание.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ