Business Signature БРОЙ /// Мениджър 11/2025
25 години доверие и експертиза
Насърчаваме култура, в която първо слушаме клиента и след това търсим индивидуално решение, споделя Христо Борисов, изпълнителен директор на ARS Bulgaria
25 години доверие и експертиза
Насърчаваме култура, в която първо слушаме клиента и след това търсим индивидуално решение, споделя Христо Борисов, изпълнителен директор на ARS Bulgaria
Как започна всичко преди 25 години? Какви бяха първите стъпки и най-големите предизвикателства?
Започнахме с идеята да създадем един по-различен имидж на консултантската услуга в застраховането и риск мениджмънта. Идеята ни беше, че клиентът наистина трябва да вижда реална добавена стойност в това, което правим за него, и да има доверен партньор в наше лице. Преди 25 години пазарът все още беше твърде недоразвит и най-голямото ни предизвикателство беше да го убедим, че консултантът може да бъде истински съветник, с необходимите знания и умения, а не просто търговец. От погледа на времето смятам, че беше много трудно, но определено си заслужаваше. Показахме, че бизнес може да се прави по ясен и прозрачен начин.
Как партньорството с Aon Corp оформи идентичността и посоката на ARS Bulgaria?
Партньорството с Aon ни позволи да ускорим професионализацията на услугите. Получихме достъп до международни стандарти, аналитични инструменти и ресурси за комплексни застрахователни и риск решения. В същото време запазихме гъвкавостта и бързината на местна фирма – това съчетание оформи идентичността ни: местен партньор с глобална визия.
Кои са ключовите моменти, които определиха растежа на ARS през годините?
В съвсем начален етап фокусът ни беше върху нуждите на клиента, а не върху реализирането на продажби. Когато станеш партньор в истинския смисъл на думата, е много по-лесно да следиш пулса на пазара и да се фокусираш върху решения, от които бизнесът се нуждае и оценява.
Какви иновации въведохте в сферата на застраховането и управлението на риска?
Иновациите при нас не са само свързани с въвеждането на нови технологии, а с преминаване от реактивен към проактивен модел. Въвеждахме системни risk assessments, модели за количествена оценка на ключови рискове, програми за превенция и обучение на служители, които реално намаляват загубите. Работим с анализ на данни и тенденции, за да предлагаме решения, които са по-съвместими с конкретния клиент – например превантивни мерки в производствени процеси или програми за киберрезилиънс при IT рискове. Дигитализирахме документооборота и част от комуникациите, за да можем да се фокусираме върху консултирането, а не върху административните задачи.
Какво означава за вас „добавена стойност“ за клиента и как я измервате?
Добавената стойност са усилията и експертизата, които влагаме, за да разберем бизнеса на клиента и да идентифицираме потенциалните рискове. Това включва правилното структуриране на покритията и намаляване на администрацията за него.
Добавената стойност може да бъде и удовлетвореността на служителите от използването на придобивките, които сме договорили и администрираме. И да, тя има конкретни измерители: броят на отказаните щети, спестените разходи на клиентите, както от платени премии, така и от административна работа. Понякога стойността е стратегическа – например когато сме помогнали на клиент да посрещне договорни изисквания, да разшири бизнеса си или да се възстанови след критично събитие. Това се превръща в дългосрочна бизнес полза и партньорство.
Вие и Румяна Босева често говорите за „екипност“ и „лично отношение“. Как се поддържа тази култура в компания с над 1000 корпоративни клиента?
За да бъде обслужването „лично“ за голям брой клиенти, са нужни процеси, които позволяват персонализация и гъвкавост. Ние имаме унифицирани стандарти за много базови процеси, които са на високо ниво – време за реакция при запитвания, срокове за уведомяване на клиента при предстоящи подновявания и вноски и т.н. В същото време нашият екип включва професионалисти, които имат необходимите знания и умения да разбират различни бизнеси и да намират най-подходящото решение за ефективна защита. Насърчаваме култура, в която първо слушаме и след това търсим индивидуално решение, адресиращо конкретните проблеми.
Какво научихте за новото поколение служители и как адаптирате лидерството си към тях?
Младите професионалисти искат бързо развитие, прозрачност и да виждат резултати от работата си. Научихме, че мотивацията идва от интересни предизвикателства, ефективна обратна връзка и признание. Те искат автономия и свобода на избор и ние се опитваме да адаптираме процесите си спрямо това. Всяко поколение идва със своите особености и ако искаме да градим успешен бизнес в дългосрочен план, трябва да се съобразим с тях.
Христо Борисов е изпълнителен директор на ARS Bulgaria от 2017 г. Има повече от 25 години опит в сферата на застраховането и управлението на риска, като работи за редица международни компании. През последните 17 години заема ключова ръководна позиция в AON в Централна и Източна Европа. Възпитаник е на George Washington University, Washington DC и Ashridge business school UK. През 2015 г. успешно завършва МВА програма към INSEAD.
ARS Bulgaria е ексклузивен партньор на AON и е лидер в предлагането на консултантски услуги, застрахователни решения, риск мениджмънт, управление на придобивки и измерване на ангажираността на служителите.
Благодарение на натрупаните данни и експертиза компанията има широк поглед върху тенденциите на пазара на труда и изменението на ангажиращите фактори за служителите.
|
Ключови думи
Консултантство
Доверие
Добавена стойност
Риск мениджмънт
Иновации
Проактивност
Екипност
Персонализация
ARS