Business Signature БРОЙ /// Мениджър 05/25
Новите тенденции в кетъринга: емоция, естетика и устойчивост
Често ни търсят за нестандартни и дръзки идеи, споделя Борислав Илиев, мениджър на веригата MyChoice
Новите тенденции в кетъринга: емоция, естетика и устойчивост

Често ни търсят за нестандартни и дръзки идеи, споделя Борислав Илиев, мениджър на веригата MyChoice


Господин Илиев, какви са тенденциите в кетъринга през 2025 г.?
Кетърингът вече далеч не е просто сервиране на храна – той е цялостно преживяване, в което се преплитат визия и послание. През 2025 г. клиентите търсят не само вкус, а и усещане – емоция, естетика и история зад всяко поднесено ястие. Сред водещите посоки днес са минимализмът в презентацията, използването на локални продукти с модерен прочит и фокус върху детайла. Храната трябва да бъде въздействаща – да се вписва в атмосферата на събитието, но и да я надгражда.
В световен мащаб се забелязва и засилване на интереса към устойчиви решения – безмесни алтернативи, стремеж към нулев отпадък и все по-често – интерактивни елементи, които ангажират гостите по деликатен и ненатрапчив начин. Всичко това прави кетъринга не просто част от събитието, а го превръща в преживяване, което предизвиква всичките ни сетива.
Търсят ли и клиентите в България кетъринг с нулеви отпадъци, каквито са световните тенденции?
Разбира се. В кетъринг индустрията имаме едно съществено предимство – работим с ясно дефинирани параметри. Знаем предварително за колко гости подготвяме храната и какво ще включва менюто, което ни позволява да планираме суровините с висока прецизност и да сведем разхищението на храна до минимум.
От MyChoice Catering подхождаме творчески към всеки продукт – обелките от сладък картоф превръщаме в хрупкав чипс, от дръжките на свежите подправки извличаме ароматно билково олио, а костите използваме за бульони, които служат за основа на много от нашите ястия. Пластмасата е напълно изключена от нашите събития. Залагаме на устойчиви решения – например прибори от пресовани палмови листа и от бамбук. Те не само намаляват екологичния отпечатък, но и придават завършеност на всяко събитие.
Какво друго „нестандартно“ попада сред бестселърите в кетъринга?
Всъщност доста често ни търсят за нестандартни и дръзки идеи. Точно те са ни любими, защото в тях намираме удоволствието от работата. Те ни предизвикват истински и ни карат да се надскочим. Това, което забелязваме, е промяна в нагласата на клиентите. Все по-често ни се случва да ни питат за веган меню. И то не толкова поради конкретна диета, а защото търсят чиста и сезонна храна. Растителната кухня е истинско вдъхновение. Тя изисква по-малко съставки, но много повече въображение.
Работим с ферментирали продукти, ядкови бази, семена и подправки, които създават дълбочина и характер на вкуса. Вярвам, че именно този тип кухня не ни разделя, а ни обединява около идеята за чиста, вкусна и сезонна храна.
Имате ли менюта, ориентирани към здравословния начин на живот?
Да, за нас винаги е било важно да създаваме менюта, които са не само вкусни, но и леки. Храната, която приготвяме, може да е изцяло съобразена с различни изисквания и предпочитания. Често правим нисковъглехидратен кетъринг или пък без добавена захар. В крайна сметка целта ни е кетърингът да носи удоволствие на клиентите ни, без да оставя угризения, особено когато това е тяхното желание.
Кои са най-интересните и най-трудните за осъществяване събития?
Най-предизвикателни за нас са събитията с голям мащаб. Като казвам голям мащаб, имам предвид от 1000 до 1500 гости. Те изискват детайлно планиране и отлична координация на екипите, които подготвят и осъществяват на място събитието. Не по-малко предизвикателни са и тези с конкретна мисия, като един голям ESG форум преди месец, който събра някои от най-успешните бизнес лидери. Там имахме възможността да представим ястия с нулев отпадък. Заложихме на салата с тиква, приготвена с всички части на тиквата – от сърцевината до кората и семките. Приготвихме и ястие с риба, като използвахме костите ѝ за бульон, а от кожата направихме хрупкав чипс. За соса използвахме жълтъци и масло, а белтъците, които останаха, използвахме за десерта. Този проект беше изключително интересен.
Подготвянето на меню с такава концепция, в която използваме 100% от продуктите, ни позволи да покажем, че храната може да бъде не само вкусна, но и приготвена по устойчив начин.
Важно ли е за клиентите да виждат как приготвяте кетъринга?
Няма нищо по-вълнуващо от това храната да се приготвя пред очите ти и самият ти да си част от процеса. Мобилните кулинарни станции внасят енергия и живо присъствие в събитието. Те разчупват атмосферата. Когато правим такъв тип кетъринг, забелязваме усмивките на хората, как те започват разговор помежду си и споделят впечатления от видяното. Така се създава непринудена приятелска среда, в която храната е повод за общуване и свързване. Тя се превръща в преживяване – в нещо, което обединява хората, които присъстват.
За клиентите става все по-важно да търсят не само вкусни и визуално впечатляващи хапки, но и впечатляваща презентация. За това е изключително важен изборът на тема, както и съчетаването на кетъринга с пространството, в което той е позициониран. Всичко това може да ви се струва като детайл, но всъщност именно това създава хармонията. Един добре аранжиран бюфет не само впечатлява, но и често става основен акцент – сниман, споделян и запомнен от гостите.
Kато човек, който отдавна е в кетъринг индустрията, какъв съвет бихте дали на хората, които се чудят какъв кетъринг да изберат за повода си?
Често давам съвети на клиенти, които все още нямат отговор на въпроса какво точно търсят. За събития, които целят по-динамично и ангажиращо изживяване, препоръчвам формати, при които храната се превръща в диалог. Интерактивни станции, подготовка на живо и персонализирани елементи – например хапка, която гостът сам завършва или комбинира. Дори и малък елемент на изненада – като нетрадиционен начин на сервиране, дегустация „на сляпо“ или представяне с артистичен разказ – оставя силен отпечатък в съзнанието на всички гости.
Все повече се използват и нестандартни пространства като галерии, театри, студиа или бутикови магазини. Този тренд ще става още по-актуален, защото интересната локация е част от запомнящите се събития и историята зад тях.
Наскоро бяхте жури в Националното състезание по професии, където оценявахте ученици от цялата страна в категория „Най-добър млад хлебар-сладкар“. Какви са впечатленията ви за бъдещите професионалисти?
Да бъда част от журито на това състезание беше не само чест, но и истинско вдъхновение за мен. Срещнах се с изключително талантливи млади хора и имах възможността да поговоря с тях – да усетя отдадеността им и труда, който са вложили. Видях пламъка в очите им. Много е приятно, когато виждаш един амбициозен млад човек, който вече знае какво означава упоритост и страст към това, което правиш. От личен опит знам, че само с любов към работата се постигат истински успехи. Вярвам, че за тях пътят едва сега започва и пред тях стоят нови предизвикателства в професията.
MyChoice е част от дългогодишната история на българската семейна компания ФАНТАСТИКО ГРУП. Нарежда се сред най-предпочитаните кетъринг партньори за някои от най-престижните бизнес събития, конференции и церемонии.
|
Ключови думи
кетъринг
събития
My Choice
Фантастико