Leader's Hub БРОЙ /// Мениджър 10/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4
Случаят със служителя, който излъга, че е болен
И как трябва да постъпи прекият му ръководител
Случаят със служителя, който излъга, че е болен
И как трябва да постъпи прекият му ръководител
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
3
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
Понеделник рано сутринта Стоян К. изпраща съобщение на прекия му ръководител Павел И., че трудно диша и му е зле. Вместо на работа тръгва към личния си лекар. Два часа по-късно съобщава, че е със възпалени бели дробове и трябва да се лекува с антибиотици. Болничният му лист е за пет дни домашно лечение. Павел не беше подготвен за тази ситуация, защото веднага нямаше кой да замести Стоян, но въпреки това успя да реорганизира работата. Във вторник обаче съпругата на Стоян неволно публикува любовно стори в Instagram, от което колегите му веднага видяха, че е някъде извън града на разходка. Информацията бързо стига и до Павел. Как да постъпи прекият му ръководител?
Ето съветите на трима опитни бизнес лидери.
Ситуацията прецедент ли е?
Михаела Козанова, мениджър бизнес развитие в Sofia Hotels Management, ръководеща групата от хотели на НИКМИ АД, включително Grand Hotel Millennium Sofia, Grand Hotel Sofia и Kings’ Valley Medical & Spa Hotel
Преди да пристъпи към крайни действия, Павел следва да събере информация за случая, а не да действа импулсивно. Емоционалната реакция и непремислените действия са риск за влошаване на ситуацията. Важно е Павел да говори директно със Стоян, за да чуе неговата версия. Възможно е публикуваната снимка да е от предишна почивка. От значение е и дали действията на Стоян са единичен случай или повтаряща се практика. Ако такива ситуации са системни и отсъствието на Стоян оказва влияние върху цялостната работа на екипа в дългосрочен план, Павел трябва да обърне специално внимание на своя подчинен за последствията от неговите действия. Ако ситуацията е прецедент, но Стоян в действителност е използвал болничен, за да отиде на почивка, то той трябва да разбере, че така лесно се губи доверието на колегите и компанията в него и ще отнеме време и усилия то да бъде възвърнато.
Негативните клюки са неприемливи
Мартон Патаки, главен мениджър на „Джапан Табако Интернешънъл България“
Ако бях на мястото на прекия ръководител, бих действал в тази ситуация според моите основни принципи: прозрачност, честност и уважение към другите. Личното ми виждане е, че примерът отразява токсична среда на работа, наличие на завист и липса на сътрудничество. Първо бих разговарял с другите колеги и бих споделил, че социалните мрежи не трябва да се използват с цел да съдим хората, както и че личният живот следва да си остане личен. Подобни негативни клюки са неприемливи на работното място, където основната грижа трябва да бъде дали служителят се чувства добре. Всички трябва да са фокусирани върху това да изпълняват задачите си, а не да развиват теории какво може да прави някой, който е в отпуск по болничен. Относно Стоян – след като се върне на работа, бих споделил честно какво се е случило в компанията по време на отсъствието му и бих го попитал за мнението му. В зависимост от отговора му дискусията може да се развие по различни начини.
Първо фактите, после емоциите
Радослав Кошков, вицепрезидент „Сервизен бизнес“ на Schneider Electric за Югоизточна Европа
Преди всичко не е добре мениджърът да избързва с преценката. Разбира се, първо идва емоцията, особено ако имаш изградени с годините отношения на високо доверие. Емоцията на разочарованието от това, че се чувстваш подведен и предаден. Но затова са мениджърите – да дават пример как се реагира в такива ситуации. Емоцията не трябва да е водещата, а фактите!
Социалните мрежи създават широко поле за погрешни интерпретации и недомислен личен имидж-мейкинг. Много често информацията е подвеждаща и не трябва да се правят прибързани заключения.
Описаната ситуация е възможно да представя и случай на злоупотреба с доверието в екипа и прекия ръководител, което не бива да се толерира, но в същото време е нужно да се демонстрира грижа за здравето и внимание към възстановяването.
Темата е много подходяща за анализ и размисъл на целия екип, защото дори и при липса на всякаква злонамереност е добре да се обърне внимание на хигиената при споделянето онлайн. Случаят може да се ползва за повод да инициираме обучение и/или разговор за social media културата на екипа ни.
|
Ключови думи
лидерство
мениджмънт
служители
казус