Предприемач БРОЙ /// Мениджър 11/23

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 1 / 4

България - Силициевата долина на Европа

Смелите мечти на един предприемач

Автор:

Николета Илиева

Снимки:

Млад Изобретател

България - Силициевата долина на Европа

Смелите мечти на един предприемач

България - Силициевата долина на Европа
quotes

„Всяко дете е творец и откривател. Въпросът е как да остане такъв дори след като порасне“, казва испанският художник и скулптор Пабло Пикасо. С нелеката задача да запази пламъка на откривателството у децата у нас се заема Костадин Недев, основател на STEM образователната платформа „Млад изобретател“. Той ни разказва какво го мотивира да обучава децата; какви са тънкостите, които трябва да владееш, за да запазиш искрата на изследователството у учениците; къде професията му на пилот и каузата, зад която е застанал, намират пресечна точка.

Възпитание по технологии  

Създаването на „Млад изобретател“ Недев определя като естествено продължение на личния си път. „Още докато бях хлапе, с моите родителите, които са преподаватели, обсъждахме нуждата от промяна в българското образование. От края на 90-те години интернет и новите технологии започнаха да променят всичко познато“, спомня си той. Преди няколко години неговият баща – инж. Димитър Недев, е поканен за преподавател в един от техническите университети в България, където като практически курс започва развитието на „Млад изобретател“. „Една от нашите първи цели беше да представим инженерните науки по достъпен и интересен начин, така че всеки абсолютно начинаещ в областта да се запали да създава свои собствени изобретения. В близкото минало това беше доста сложна задача. Електронните устройства се разработваха предимно от опитни инженери и не бяха привлекателно поле за изява на младежите. С напредъка на технологиите през последните години и платформата „Млад изобретател“ променяме тази практика“, коментира Недев.

„Ние в „Млад изобретател“ вярваме, че всяко дете има различен технологичен талант… Осъзнаваме нуждата технологиите да се възпитават, а не просто да се преподават, и то от най-ранна ученическа възраст.“

„Забелязахме огромна ниша между робо играчките и академиите за по-малките деца и професионалното и академичното образование“, разказва Недев. Той обяснява, че днес платформата има белезите на двете системи – геймифициран образователен процес и възможност за безкрайно надграждане на проектите, включително интегриране на технологии от професионалното и академичното образование.

Отвъд това Недев, който е военен летец по професия (завършил ВВУБ „Георги Бенковски“ – Долна Митрополия, специализирал във Военновъздушната академия на Полша и ВВС на САЩ), намира пресечната точка между професията си и обучението на деца. „Както летателното образование, така и обучението по роботика и изобретения изискват голям набор от знания и умения, които се придобиват за дълъг период от време“, разказва той. Добавя, че подходът на „Млад изобретател“ е с фокус върху всяко дете – оценяват се неговите индивидуални способности и тяхното развитие в рамките на програмата. Тази методика е базирана на авиационното обучение на американските военновъздушни сили ALP (Аviation Leadership program), през което Костадин преминава в САЩ преди години.

Компанията се фокусира върху деца от трети до шести клас, като възрастовата група не е избрана случайно. Според проучвания именно на възраст около 9 години при децата вече са налице развитието на логично и креативно мислене. „Точно тези компоненти на интелекта са целеви за нас и в „Млад изобретател“  форсираме тяхното развитие“, отбелязва Костадин. По думите му останалите качества, които си поставят за цел да развиват у децата, са личностни – умения за презентиране, за работа в екип и др., а основната им задача е да помогнат на учениците по пътя им към успешни зелени инженери, иноватори и лидери. В целия процес Недев не пропуска ролята на родителите, която според него е ключова – да поощряват децата, да ги стимулират да се развиват.

За постигането на заложените високи цели Костадин разчита на STEM (Science, Technology, Engineering, Math) модела. Той е категоричен в ползите от него и вярва, че ще донесе дългосрочни ползи – сравнява го с инвестицията, която трябва да направиш днес, за да получиш по-добра възможност за развитие след няколко години. „Без STEM България няма да има достатъчно конкурентни инженери, от които пък се нуждаят високотехнологичните компании у нас“, твърди той.

Изследване на пресечните точки

Той успява да намери пресечните точки между образованието и бизнеса. Ние търсим регионални партньорства с компании в големите и малките градове на България, които на местно ниво оценяват колко е важно зеленото инженерно образование за развитие на България и в частност на техния бизнес“, посочва Недев.

Той добавя, че подобна съвместна работа помага и за бързото развитие на образователната платформа в цяла България. Дава пример с Костенец, „където в партньорство с учебен център „Космос“ децата от града получават същото качествено образование, което техните връстници получават в големите градове“.

Първи стъпки в бизнеса

Разбира се, за да се развива всеки проект, е нужно да се подчинява на икономическите закони. Проектът на Костадин стартира със собствено финансиране. През 2020 г. платформата печели подкрепа на фондация „Стробъл“, създадена от Дж. Б. Стробъл, съосновател и дългогодишен главен технически директор на Tesla. Основната цел на организацията е да подкрепя инициативи в областта на образованието, науката и социалните иновации. С развитието на проекта идва и нуждата от външно финансиране. През 2023 г. компанията затваря pre-seed инвестиционен рунд, в който се включват фондът за рисков капитал „Иновейшън Кепитъл фонд“, както и ангел инвеститори.

Бизнес стратегията на „Млад изобретател“ се разгръща в три стъпки – валидиране на концепцията в големите градове; изграждане на мрежа от изобретателски центрове и учители в по-малките населени места с помощта на местни бизнеси или чрез франчайз; постоянно усъвършенстване на образователното преживяване, за да е достъпно до всяко българско училище.

Всичко това платформата постига с екип от служители с различна експертиза – технически и инженерни специалисти, педагози, психолози, мастър-изобретатели (преподавателите). Всички те са обединени от общата кауза –да оставят дълготраен положителен ефект върху образованието по света.

„България има потенциал да се утвърди като инвестиционен лидер в региона и по-привлекателно място за създаване на стартъпи и изобретения... Ние с екипа на платформата смятаме, че само чрез масово ангажиране на децата в света на технологиите България може да се превърне в Силиконовата долина на Балканите, а защо не и на Европа“, усмихва се Костадин.