Бизнес БРОЙ /// Мениджър 11/23
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4
България - Силициевата долина на Европа
Смелите мечти на един предприемач
България - Силициевата долина на Европа
Смелите мечти на един предприемач
Списание МЕНИДЖЪР ви предлага 4 безплатни статии
Остават ви още
2
статии за безплатно четене.
Влезте в акаунта си, за да можете да четете всички статии на списание МЕНИДЖЪР онлайн.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
Или продължете към безплатното съдържание на Мениджър News
„Всяко дете е творец и откривател. Въпросът е как да остане такъв дори след като порасне“, казва испанският художник и скулптор Пабло Пикасо. С нелеката задача да запази пламъка на откривателството у децата у нас се заема Костадин Недев, основател на STEM образователната платформа „Млад изобретател“. Той ни разказва какво го мотивира да обучава децата; какви са тънкостите, които трябва да владееш, за да запазиш искрата на изследователството у учениците; къде професията му на пилот и каузата, зад която е застанал, намират пресечна точка.
Възпитание по технологии
Създаването на „Млад изобретател“ Недев определя като естествено продължение на личния си път. „Още докато бях хлапе, с моите родителите, които са преподаватели, обсъждахме нуждата от промяна в българското образование. От края на 90-те години интернет и новите технологии започнаха да променят всичко познато“, спомня си той. Преди няколко години неговият баща – инж. Димитър Недев, е поканен за преподавател в един от техническите университети в България, където като практически курс започва развитието на „Млад изобретател“. „Една от нашите първи цели беше да представим инженерните науки по достъпен и интересен начин, така че всеки абсолютно начинаещ в областта да се запали да създава свои собствени изобретения. В близкото минало това беше доста сложна задача. Електронните устройства се разработваха предимно от опитни инженери и не бяха привлекателно поле за изява на младежите. С напредъка на технологиите през последните години и платформата „Млад изобретател“ променяме тази практика“, коментира Недев.
„Ние в „Млад изобретател“ вярваме, че всяко дете има различен технологичен талант… Осъзнаваме нуждата технологиите да се възпитават, а не просто да се преподават, и то от най-ранна ученическа възраст.“
„Забелязахме огромна ниша между робо играчките и академиите за по-малките деца и професионалното и академичното образование“, разказва Недев. Той обяснява, че днес платформата има белезите на двете системи – геймифициран образователен процес и възможност за безкрайно надграждане на проектите, включително интегриране на технологии от професионалното и академичното образование.
Отвъд това Недев, който е военен летец по професия (завършил ВВУБ „Георги Бенковски“ – Долна Митрополия, специализирал във Военновъздушната академия на Полша и ВВС на САЩ), намира пресечната точка между професията си и обучението на деца. „Както летателното образование, така и обучението по роботика и изобретения изискват голям набор от знания и умения, които се придобиват за дълъг период от време“, разказва той. Добавя, че подходът на „Млад изобретател“ е с фокус върху всяко дете – оценяват се неговите индивидуални способности и тяхното развитие в рамките на програмата. Тази методика е базирана на авиационното обучение на американските военновъздушни сили ALP (Аviation Leadership program), през което Костадин преминава в САЩ преди години.
Компанията се фокусира върху деца от трети до шести клас, като възрастовата група не е избрана случайно. Според проучвания именно на възраст около 9 години при децата вече са налице развитието на логично и креативно мислене. „Точно тези компоненти на интелекта са целеви за нас и в „Млад изобретател“ форсираме тяхното развитие“, отбелязва Костадин. По думите му останалите качества, които си поставят за цел да развиват у децата, са личностни – умения за презентиране, за работа в екип и др., а основната им задача е да помогнат на учениците по пътя им към успешни зелени инженери, иноватори и лидери. В целия процес Недев не пропуска ролята на родителите, която според него е ключова – да поощряват децата, да ги стимулират да се развиват.
За постигането на заложените високи цели Костадин разчита на STEM (Science, Technology, Engineering, Math) модела. Той е категоричен в ползите от него и вярва, че ще донесе дългосрочни ползи – сравнява го с инвестицията, която трябва да направиш днес, за да получиш по-добра възможност за развитие след няколко години. „Без STEM България няма да има достатъчно конкурентни инженери, от които пък се нуждаят високотехнологичните компании у нас“, твърди той.
Изследване на пресечните точки
Той успява да намери пресечните точки между образованието и бизнеса. Ние търсим регионални партньорства с компании в големите и малките градове на България, които на местно ниво оценяват колко е важно зеленото инженерно образование за развитие на България и в частност на техния бизнес“, посочва Недев.
Той добавя, че подобна съвместна работа помага и за бързото развитие на образователната платформа в цяла България. Дава пример с Костенец, „където в партньорство с учебен център „Космос“ децата от града получават същото качествено образование, което техните връстници получават в големите градове“.
Първи стъпки в бизнеса
Разбира се, за да се развива всеки проект, е нужно да се подчинява на икономическите закони. Проектът на Костадин стартира със собствено финансиране. През 2020 г. платформата печели подкрепа на фондация „Стробъл“, създадена от Дж. Б. Стробъл, съосновател и дългогодишен главен технически директор на Tesla. Основната цел на организацията е да подкрепя инициативи в областта на образованието, науката и социалните иновации. С развитието на проекта идва и нуждата от външно финансиране. През 2023 г. компанията затваря pre-seed инвестиционен рунд, в който се включват фондът за рисков капитал „Иновейшън Кепитъл фонд“, както и ангел инвеститори.
Бизнес стратегията на „Млад изобретател“ се разгръща в три стъпки – валидиране на концепцията в големите градове; изграждане на мрежа от изобретателски центрове и учители в по-малките населени места с помощта на местни бизнеси или чрез франчайз; постоянно усъвършенстване на образователното преживяване, за да е достъпно до всяко българско училище.
Всичко това платформата постига с екип от служители с различна експертиза – технически и инженерни специалисти, педагози, психолози, мастър-изобретатели (преподавателите). Всички те са обединени от общата кауза –да оставят дълготраен положителен ефект върху образованието по света.
„България има потенциал да се утвърди като инвестиционен лидер в региона и по-привлекателно място за създаване на стартъпи и изобретения... Ние с екипа на платформата смятаме, че само чрез масово ангажиране на децата в света на технологиите България може да се превърне в Силиконовата долина на Балканите, а защо не и на Европа“, усмихва се Костадин.
|
Ключови думи
Млад Изобретател
програма
предприемачество
технологии
иновации
ученици