Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Creative Bulgaria 2023

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 2 / 4

AI революцията в дигиталния маркетинг

Изкуственият интелект може да помогне за подобряване на персонализацията на рекламната кампания

Автор:

Милена Мишинева, Chief Data Officer and Product Strategy Director, dentsu Югоизточна Европа

Снимки:

Личен архив

AI революцията в дигиталния маркетинг

Изкуственият интелект може да помогне за подобряване на персонализацията на рекламната кампания

AI революцията в дигиталния маркетинг
Милена Мишинева, Chief Data Officer and Product Strategy Director, dentsu Югоизточна Европа
quotes

Изкуственият интелект се превърна в мощна технология, която трансформира различни индустрии и дигиталният маркетинг определено е една от тях. Чрез използването на алгоритми за машинно обучение и решения, базирани на данни, изкуственият интелект революционизира начина, по който брандовете могат да планират, изпълняват и оптимизират своите кампании. И тук не става въпрос единствено за помощ на повърхността на процесите и креативните концепции, а за създаването на напълно нови и ефективни начини за работа на настоящите практики в дигиталната реклама.

Да започнем с може би най-голямото предимство на дигиталната реклама пред останалите медийни канали – точното таргетиране и персонализиране на аудиторията. В дигиталната среда, в която се обменят огромни количества с данни, алгоритмите, управлявани от изкуствен интелект, позволяват на брандовете да продължат да насочват своите реклами към най-правилните хора, в най-правилния момент и в най-правилното време. Анализирайки големи обеми от данни, изкуственият интелект идентифицира съответните демографски характеристики, интереси и поведение, за да предостави таргетирана дигитална кампания.

Същевременно изкуственият интелект може да помогне за подобряване на персонализацията на рекламната кампания, тъй като той може динамично да адаптира рекламното съдържание в реално време въз основа на индивидуалните предпочитания на потребителите. Това от своя страна подобрява релевантността и ангажираността на рекламата, вниманието, което потребителният ще ѝ отдели, а от там и ефективността на цялата дигитална стратегия.

Възможността за персонализация е пряко свързана с креативната концепция на дигиталните кампании, а тук изкуственият интелект също може да бъде изключително полезен. Той може да позволи на рекламодателите да оптимизират творческите си активи за постигане на максимално въздействие. Как? При добре зададени алгоритми изкуственият интелект може да ни позволи да определим най-ефективния вариант за своята реклама, като се анализират реакциите на потребителите. След това остава брандовете да усъвършенстват посланието и визуализацията въз основа на анализите, базирани на данни, и това автоматично позволява да подобрят ефективността на своите кампании и да постигнат по-високи нива на конверсия.

Не само анализите за аудиторията, но и цялостната информация, която технологичните решения предоставят в реално време, позволят на брандовете да вземат решения по-бързо, по-лесно и по-ефективно. Чрез непрекъснат анализ на данни от множество източници алгоритмите на изкуствения интелект могат да предоставят ценни сведения за ефективността на кампаниите, поведението на аудиторията и пазарните тенденции. Рекламодателите се възползват от всички тези решения, за да оптимизират кампаниите, да коригират стратегиите и да се възползват от нововъзникващите възможности не постфактум, а изключително бързо.

Нещо повече – анализирайки данните от множество точки на контакт и канали, алгоритмите на изкуствения интелект могат да предоставят цялостен поглед върху пътя на потребителя, да установят откъде идват конкретни рекламни взаимодействия и така да позволят на брандовете да оптимизират разпределението на бюджета и да подобрят възвръщаемостта на рекламните си инвестиции.

И за да не бъдем голословни – изкуственият интелект е вече тук на много нива и това е видно по възхода на маркетинговите технологии за автоматизация, с които бизнесът е улеснен при комуникацията с потребителите си и оценяването на ефекта от своите маркетингови активности.

Факт е, че изкуственият интелект играе съществена роля в задоволяване на нуждите на маркетинга във взимането на решения, като създава модели, базирани на алгоритми. Тъй като в основата на тези модели в крайна сметка са данните, затова и тяхното събиране и защита са основна тема на бизнеса по света. Пазарните регулации в тази сфера се очаква да стават все по-обхватни и рестриктивни, което от своя страна дава по-голяма прозрачност, върху моделите

Добре е да се направи разлика в това, което съвременните технологии, използващи изкуствен интелект, предоставят в сферата на маркетинга и нашумелите GPT и ChatGPT. През последната година генеративният изкуствен интелект завладя света и привлече огромен интерес от страна на всички хора по света. Съществуват различни мнения за скоростта на неговото развитие от гледна точка на мащаб и качество, тъй като за разлика от машинното обучение цели да създава нови данни, които наподобяват на данните, използвани за обучение на алгоритмите. Докато традиционният изкуствен интелект е фокусиран върху анализа на модели, вземане на решения, усъвършенстване на анализи и детекция на данни, генерирани не от реални хора. Неговото приложение отдавна е навлязло в редица маркетингови дисциплини и е катализатор на съвременните решения, базирани на данни.