Специални издания СПЕЦИАЛНО ИЗДАНИЕ /// Жената е

Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 3 / 4

Д-р Зорина Петрова

Изпълнителен директор на Medical Point

Снимки:

Юлиян Донов

Д-р Зорина Петрова

Д-р Зорина Петрова

Изпълнителен директор на Medical Point

Д-р Зорина Петрова
Д-р Зорина Петрова, изпълнителен директор на Medical Point
quotes

Д-р Зорина Петрова е завършила Медицинския университет в София през 1994 г. От 1995 до 2000 г. е преподавател в Катедрата по фармакология и токсикология на МУ – София. Занимава се с преподавателска и научноизследователска дейност. След 2000 г. и понастоящем продължава работата си в областта на лекарствената терапия в различни чуждестранни и български фармацевтични компании.

Описва професионалния си път не като стратегия, а като интуитивно приемане на предизвикателствата и житейските провокации. „Изследователската черта в моя характер ми помага да ги разреша и подредя в строен ред. Резултатите идват с опита – когато си свикнал да проучваш, да търсиш алтернативи и ресурси, натрупваш знания и опит, които в крайна сметка те отвеждат до все по-лесни и бързи решения“, допълва д-р Зорина Петрова.

През 2016 г. д-р Петрова заедно със свои колеги и съмишленици създават маркетинговата компания Medical Point, която тя развива и ръководи и до днес. Философията, която неизменно следват, е, че единствено когато си решен да жертваш печалба срещу здраве, имаш право да се наречеш здравеопазваща компания.

Q&A

„Откривателството означава да видиш това, което всички други са видели, и да мислиш така, както никой друг не е мислил“ по думите на унгарския физиолог и Нобелов лауреат Алберт Сент-Дьорди. Споделяте ли подобна мисъл и каква е личната ви философия за духа на откривателството като движеща сила в живота и работата?

Да виждаш нещата от различни ъгли е едновременно ценно и трудно. Всъщност двигателят на откривателството е любопитството. То те тласка да погледнеш „отвъд“, да „разровиш“, да си мнителен, да си задаваш онзи вечен въпрос „ами ако…“. Аз съм от тези, любопитните хора, които рядко приемат нещата като константа. Не съм професионалист в откривателството, по-скоро съм един много мотивиран любител. От друга страна, категорично не съм привърженик на псевдооткривателите, онези, които хвърлят цялата си енергия да преоткрият „топлата вода“, като претендират да са откриватели.

Как креативното и иновативното си партнират в полето на вашата професия и постигат ли резултатите, към които се стремите?

Аз работя в сферата на лекарствената терапия, медицинските продукти и тяхното приложение. Тук иновациите изобилстват. Сферата е иновативна по същество. Представянето им, ефективното им въвеждане в действие пък изисква креативност, мисъл и творчество. В крайна сметка, за да съм добра в професията си, съм длъжна да съм креативна в боравенето с иновации. Резултатите са функция на личните умения на човека да практикува професията си, като ползва всичките ѝ характеристики и специфики.

Какви са добрите практики в етичния маркетинг на здравеопазващите услуги и как гарантирате съобразяването с етичните стандарти?

Когато маркетираш услуги, насочени към опазване на здравето, трябва да промениш фокуса си. Пазарното, което често е на първото място, трябва да отстъпи на етичното. Добра е практиката, която реално развива здравеопазването, усъвършенства го, подобрява го, модернизира го. Няма значение дали са медицински продукти, апаратура, технология, софтуер, знания… В тази сфера печалбата не се калкулира единствено и само в оборот. Първата етична граница е да работиш с качествени, ефективни и безопасни продукти. Втората етична граница е тези продукти да достигат до всички нуждаещи се от тях дори когато сметката profit and loss не е точно желаната. Третата етична граница е винаги да спазваш принципа Primum non nocere („Преди всичко не вреди“).

Тези три граници гарантират етичността на моята работа и на хората, за които отговарям.

Кое е било най-голямото предизвикателство за вас и най-трудният за научаване урок в професионалната ви кариера?

Да създавам екипи, а не групи служители. Още по-голямото предизвикателство е екипът да е ангажиран – engaged, както е популярно да се казва. В моите разбирания обаче по-верният превод на engaged е „включен, участващ“, защо не и „сгоден“ за общата ни кауза.