6 въпроса, способни да преобърнат и живота, и кариерата
Една стара китайска поговорка гласи: „Този, който задава въпрос, рискува да изглежда като глупак за пет минути. Този, който не задава въпроси, остава глупак за цял живот.”
Едно от важните неща, които не се преподават в училищата и университетите е умението да се задават правилните въпроси.
А прогресът, революционните открития и в крайна сметка успехът, зависят до голяма степен от въпросите, които са зададени – по силата на необходимост и обстоятелства или просто от любопитство и любознателност
За съжаление, много от нас са забравили как да задават въпроси. Други пък станаха прекалено лениви, за да заставят мозъка си да работят. Трети, вероятно нямат възможност да задават въпроси или просто се страхуват да го правят. Но защо?
Нека погледнем истината в очите: съвременните образователни системи, начин на живот и дори деловия свят не са приспособени към въпросите. Освен това, често сме склонни да подхождаме към разглеждането на дадена тема повърхностно, задавайки въпроси, които по-скоро служат за проверка и подкрепа на знанията ни и хитричко използваме главно въпроси, предполагащи еднозначен отговор.
Можем да променим ситуацията, стига да искаме със следния набор от действащи въпроси. Ще ви бъдат полезни както в професионалния, така и в личния живот:
1. Въпроси, започващи със „Защо?”
„Защо?..” трябва да е винаги под №1. Служи като стимул за първата крачка. Въпросите от групата „Защо?” подпомагат задълбочаването в разбиране на цели, перспективи и необходимост от промяна. Успешните хора и компании са особено силни в използването им. Полезни примери:
„Защо правя това?”
„Защо са избрали именно този цвят?”
„Защо сме в този бизнес?”
2. Въпроси, започващи със „ЗАЩО НЕ...”
Това е повече от противопостяване на въпросите от първата група. Тук става дума за преодоляване на съпротивления – вашите собствени вътрешни съмнения или възражения или пък тези на други хора, които поставят под съмнение ваши идеи и представи. Полезни примери:
„Защо не трябва да зарязвам всичко точно сега?”
„Защо не продаваме храна за кучета, вместо автомобили?”
„Защо това предложение да не се хареса на нашите клиенти?”
3. Въпроси, започващи с „КАКВО, АКО” и „ А КАКВО, АКО НЕ...”
Тези въпроси ни позволяват да се движим напред в процеса на вземане на решения. Благодарение на тях нашите идеи ни се струват по-реални и ние се приближаваме все повече към реализирането им. Също така ни помагат да намерим правилния отговор или най-подходящото решение. А и да избегнем грешки. Полезни примери:
„А какво ще стане, ако го направим другояче?”
„А какво би било, ако парите не бяха проблем?”
„Какво ще стане, ако не се заема с този проект?”
4. Въпроси, с „КАКВО ОЩЕ...”
Това е важен, понякога от решаващо значение въпрос, който често бива забравян. В търсенето на отговор на този въпрос можем радикално да променим настоящи възгледи, а заедно с това и своята концепция. Той ни помага да размишляваме над различни варианти и съдейства в намирането на различни алтернативи, а това ни кара да се замислим за смели решения и по-дълбоко да вникнем в проблема. Полезни примери:
„Какво още можем да направим?”
„Какво би направил Уорън Бъфет на наше място?”
„Какво още очакват клиентите от нас?”
5. Въпросът „КАК?”
Отнася се към категорията на най-сложните въпроси, тъй като съединява творческото със стратегическото мислене. Постановката на въпроса подлага на анализ по-функционални аспекти, проблеми и задачи. Полезни примери:
„Как това ще ми помогне да направя по-добър живота си?”
„Как да стартираме продукта на пазара, така че да се изстреля на върха?”
„Как биха го направили нашите конкуренти?”
6. Въпросите „КОЙ?” и „КОГА? / В „КАКЪВ СРОК?”
И накрая – за гарантиране на осъществяването на всички задачи, идеи и концепции, длъжни сме да стигнем и до тези два въпроса, макар и да са от затворен тип. Но, условието е - използват се винаги накрая, след всички останали. Полезни примери:
„Кой ще разглежда жалбите на клиентите?”
„Кога можем да го доставим?”
„В какъв срок материалът може да бъде заменен?”
Да, за съжаление в училищата не ни учат да задаваме правилните въпроси. Не са предвидени и в МВА програмите. Но, спомнете си китайската поговорка, за която стана дума в началото.
Андреас Фон дер Хайдт, директор на Kindle Content в Amazon, за в Linkedin
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.