Уверени, но не арогантни

Уверени, но не арогантни

Добре е да го признаете: искате да се откроите, да напреднете в кариерата си и да постигнете всичко, което е възможно. И макар да смятате, че не можете да споменавате тези цели пред другите, те всъщност не ви правят нарцис. Напълно естествено хората да искат да имат по-висок статус в работата. В крайна сметка това е индикация, вашата компания и колеги ви ценят и уважават.

Но също така е мъдро да балансирате желанието си за похвали с подходящото ниво на смирение. Никой не харесва арогантни и неуважителни хора. Има деликатен баланс между увереността и самозабравянето.

Избягвайте арогантността

В проучване от 2019 г., публикувано в Review of General Psychology, изследователите идентифицират три форми на арогантност.

 Първата е тази, при която хората не познават себе си добре и имат преувеличено разбиране за своите умения или важност. Това се нарича „индивидуална арогантност“. 

Втората форма произхожда от нереалистичната им оценка за това как се сравняват с другите – най-вече вярата, че са по-добри от тях. Това се нарича „сравнителна арогантност“. 

При третата форма те се държат презрително с другите, като омаловажават качествата и успехите им, докато в същото време изтъкват собствените си качества и постижения. Това е т.нар. „антагонистична арогантност“.

Всеки един от тези типове арогантност обикновено води до негативни реакции от останалите. Тук идва и въпросът, как може да се откроите на работното място, без да изпадате в ролята на нарцис или егоманиак? Ето няколко стратегии, които ще ви помогнат да блеснете:

Бъдете уверени

Един от най-добрите начини да се откроите е да бъдете уверени. Бъдете подготвени, изразявайте ясни позиции и не се страхувайте да ги отстоявате. Ще бъдете най-успешни, когато се фокусирате върху идеи, а не върху хора.

Докато правите това, не пропускайте възможността да търсите обратна връзка от другите. Избягвайте да доминирате в дискусията или да приемате, че вашите идеи са най-добрите. Вместо това подходете с нужната отвореност към  идеите на другите. Не винаги ще бъдете прави, така че е важно да признавате грешките си.

Увереността включва и автентичност. Хората предпочитат да контактуват с други, които намират за „разбираеми“. Всички харесваме хора, които правят това, което казват, че ще направят, вместо да следват другите или да казват неща, които мислят, че те искат да чуят. Ако кажете, че давате приоритет на работата в екип, отдайте дължимото на другите за работата, която сте свършили заедно.

Фокусирайте се върху сътрудничеството

Един друг начин да се откроите е чрез ефективно сътрудничество.

Това може да звучи изненадващо, но на практика днес всичко изисква известна работа с другите - и в екип. Ще се откроите, когато сте човекът, с когото хората искат да работят. Ще бъдете оценени и търсени от другите. Направете важен принос, но спрете да се опитвате да бъдете център на внимание или най-умният човек в стаята.

Освен това изграждайте взаимоотношения. Обръщайте внимание на другите, задавайте въпроси, слушайте и изразявайте съчувствие. Важно е да бъдете уважителни, дори да не сте съгласни.  Вашата откритост и желание да се включите в конструктивни разногласия са сигнали както за доверие, така и за уважение към другите.

Бъдете надеждни и последователни

Друг сигурен начин да се откроите е да бъдете надеждни. Поддържайте ниво на компетентност и постигане на резултати. Това може да изглежда очевидно, но много хора не отговарят на тези сравнително базови изксвания, така че те могат да ви отличат.

Също така е важно да сте последователни. Изпълнявайте обещанията си и демонстрирайте професионализъм, дори когато нещата са трудни.

Важно е да общувате с шефа си, като го информирате какво правите и докъде сте стигнали, както и къде може да сте се объркали или да имате нужда от помощ.

Също така избягвайте да се хвалите със стреса, на който сте подложени, или колко усилено работите, тъй като това обикновено отблъсква хората.

Бъдете смели

Можете също така да се откроите, като демонстрирате кураж. Много хора са щастливи да си вършат работата и да останат в своята лента. Но компаниите търсят хора, които поемат инициатива и рискове.

Нещата се развиват бързо и организациите са подложени на нарастващ натиск да се адаптират и да се конкурират – така че те се нуждаят от служители, които са гъвкави и проактивни.

Поемете инициативата по нов проект, с който вашата компания експериментира, и предложете да допринесете в области, които са в непосредствена близост до собствените ви отговорности.

Бъдете любопитни какво предстои. Потърсете ново обучение, уведомете шефа си за посоката, в която искате да насочите вашето развитие, и задавайте въпроси за статуквото, търсейки начин да тласнете работата си и тази на вашите колеги към иновативни идеи.

Бъдете свързани

Ако искате да се откроите, трябва да изградите мрежа от контакти. Важна стратегия, за да се откроите, е да имате много хора, които са съгласни, че носите стойност - и много хора, които имат положителни контакти с вас.

Свържете се с другите, като ги поканите на кафе. Опознайте колегите си по време на съвместната работа по даден проект. Предложете да помогнете на другите, когато знаете, че имат много задачи. Потърсете помощ, когато самите вие сте затрупани със задължения.  Хората ценят реципрочността, при която има здравословен обмен на подкрепа.

Потърсете наставник и изградете такава връзка, при която той да се застъпва за вас. Освен това предлагайте да наставлявате други. Изградете своята мрежа както във вашата организация, така и извън нея.

……………

Трейси Брауър, автор на Bring Work to Life by Bringing Life to Work: A Guide for Leaders and Organizations, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ