ТРАЙНА//// Какво може да направите, когато ви обвинят за чужда грешка в работата?

Като преподавател в Тексаския университет, често гледам футболния ни отбор да играе в есенните съботи. По време на мач миналата седмица един играч направи нарушение в защита. Съдията отсъди фал и спомена неговото име – Лонгхорнс. Гледайки повторението обаче той видя, че нарушението е извършено от друг играч. Разбира се, нищо особено, защото очевидно имаше нарушение. Но един играч беше наказан по националната телевизия за грешката на друг.
И това ме накара да се замисля за случаите, когато някой направи грешка на работното място и след това друг бива обвиняван за нея. Това не само може да бъде разочароващо, но може да има последици за годишната ви оценка или за работата ви. И така, какво трябва да направите в подобна ситуация?
Идеалният начин да реагирате зависи от няколко фактора. Единият е защо хората над вас в организационната схема смятат, че сте виновни. Друг е вашето старшинство в организацията.
Защо другите мислят, че вие сте виновни?
Лесно е да се разбере как един съдия би могъл да накаже грешния играч в хаоса на футболен мач, който се случва в реално време. По-малко ясно е защо бихте били обвинени за проблем на работното място, който не сте причинили. Може да е полезно да получите известна представа за това защо сте посочени като причинители на проблема.
Една от възможностите е никой да не е сигурен как е възникнал проблемът и ръководството да е предположило, че вие сте източникът на проблема. В този случай е важно да седнете с вашия ръководител и да обсъдите евентуалното си участие в ситуацията. Ако сте били замесени, но не сте били източникът на грешката, тогава се включете в дискусията в дух на разбиране, фокусирайки се върху това как можете да правите нещата по различен начин в бъдеще, за да помогнете за постигането на по-добър резултат. Ако всъщност изобщо не сте били замесени в ситуацията, тогава самото изясняване на липсата на участие от ваша страна би трябвало да е достатъчно. Трябва да предложите да помогнете за идентифициране на източника на проблема като част от този разговор.
Втора възможност е погрешно да сте били идентифицирани като лицето, което е направило грешка, но лицето, отговорно за нея, да е известно. В този случай си струва да се ангажирате и с лицето, което е направило грешката, за да го насърчите да се яви и да поеме отговорност. Повечето организации биха предпочели хората, които допускат грешки, да поемат отговорност за тях, за да може това да се превърне в възможност за извличане на поуки.
Третата възможност е най-сложната. Възможно е някой друг да е допуснал грешката и да е прехвърлил вината върху вас. Това е жалко и пример за лоша колегиалност. В този случай се нуждаете от разписки. Всяка информация, която имате, за да докажете, че не сте участвали, ще бъде важна. Намерете съюзник в ръководството, който да ви помогне да се справите с грешката. Фокусирайте се предимно върху себе си. Има изкушение да искате да се уверите, че човекът, който е излъгал за вас, ще бъде наказан. Не губете твърде много време в опити да получите справедливост. Говорете със съюзника си защо смятате, че сте били обвинени, и след това се върнете на работа. Не губете допълнително ценно време и усилия за изобличаването на лошото поведение на някой друг.
На какъв пост сте?
Ако сте ниско в хранителната верига на вашата организация, тогава се ангажирайте с всички стъпки от предишния раздел. Искате да сте сигурни, че няма да понесете значителни последици за нещо, което не сте направили.
Ако заемате по-високата позиция в йерархията, уравнението се променя. Разбира се, искате да сте сигурни, че ръководството на високо ниво знае какво е и какво не е ваша отговорност, за да не бъдете оценявани за лошото представяне на хора, които не работят с вас или за вас.
С издигането ви в организацията обаче отговорността ви става по-голяма. Вие носите известна отговорност за грешките на хората, които работят за вас. Точно както ще получите повече признание, отколкото заслужавате, за успехите на вашия екип, така и ще бъдете обвинявани незаслужено за чуждите неуспехи. Ако грешката е допусната от някой от вашите ръководители, не се опитвайте да избегнете отговорност, като я прехвърлите върху него. Поемете отговорността за грешката и след това работете с членовете на екипа си, за да се уверите, че нищо подобно няма да се повтори.
Дори когато причината за дадена грешка идва от друг екип, все пак може да искате да помислите дали има неща, които бихте могли да направите по различен начин, за да намалите шансовете за бъдещи грешки или да сведете до минимум щетите, причинени от тези грешки. С издигането ви в организацията, вашите отговорности влияят все повече върху случващото се в нея и затова може да се наложи да понесете критики за действия, които може да не са били пряко под ваш контрол. В тези ситуации проведете откровен разговор с ръководителите по-горе за това какво мислите, че се е случило и какво според вас може да се направи по различен начин, за да се избегнат подобни проблеми в бъдеще. Когато се фокусирате конструктивно върху това, което предстои, можете да си изградите репутация на човек, който решава проблеми, а не на човек, който си измисля извинения.
…………
Арт Маркман, когнитивен психолог и автор на „Smart Thinking“, за FastCompany.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.