Твърде честото „не“ може да спъне кариерното ви развитие

Твърде честото „не“ може да спъне кариерното ви развитие

Често ни се казва да отстояваме позициите си, да защитаваме границите си и, като част от този процес, да казваме „не“. Напоследък виждаме цели книги и философии за продуктивност, отдадени на изкуството на отказа.

Изричането на думата „не“ работи добре за установяване на здравословни граници на работното място и за самосъхранение, а мнозина го виждат като знак за професионална зрялост. Способността да се казва „не“ създава уважително и безопасно работно място, помага да се избегне прегаряне и, което е по-важно, издига и овластява хората.

Но има и такова нещо като твърде често казване на думата „не“. И в резултат на това може да пропуснете повишения, възможности за обучение и участие във важни проекти. В процеса кариерата ви може да стагнира.

Идентифициране на граници или бариери

Един от начините, по които оправдаваме „не“, е като го позиционираме като граница. Но не всяко „не“ е граница. Тези фалшиви граници са обструктивни бариери. Вместо защита, те всъщност могат да действат като пречка за растежа, тихо и сигурно премахвайки възможностите, които се появяват пред вас.

Изказвания като „Нямам време“ или „Твърде съм зает“, без предложение за решение, носят негативи. Използването на твърдения редовно може да бъде проблематично, защото има потенциал да изпрати грешно послание до шефа и екипа ви. С времето те престават да бъдат причина и започват да се превръщат в репутация.

Склонни сме да отказваме конкретни проекти, когато ни се струват твърде предизвикателни или непознати, или когато потенциално разкриват слабости. И все пак, изследванията подкрепят идеята, че дискомфортът може да бъде катализатор за растеж.

Границите трябва да се развиват в съответствие с контекста. Статичните граници могат да осигурят краткосрочна яснота, но динамичните граници – тези, които отговарят на работното натоварване, целите на екипа и личните ценности, създават устойчивост.

Как казването на „не“ може да повлияе на растежа и ученето

Изричането на думата „не“ от страх, а не от необходимост, може да ви накара да пропуснете развиването на умения, изследването на нови мрежи и преживяванията, които изпробват вашата устойчивост. Проучвания в областта на психологията на развитието и организационната психология показват, че растежът се случва на ръба на компетентността, а не в зоната на комфорт. Когато казваме „не“ на задачи, които носят чувство на несигурност или са емоционално рисковани, ние се предпазваме от самото триене, което изостря уменията ни.

Невронаучните изследвания сочат, че новостта и предизвикателствата стимулират центровете за учене в мозъка. Те също така показват, че излагането на нови среди може да подобри консолидацията на паметта и припомнянето. Допълнителни изследвания демонстрират, че новостта има тенденция да активира допаминовата система, която играе централна роля в ученето. Онзи проект, който сте изкушени да откажете? Той може да предложи по-голяма възвръщаемост на инвестицията за вашия мозък, отколкото всяко формално обучение.

Осъзнаване на последиците за взаимоотношенията

Работно място е социална екосистема със сътрудничество и доверие, изградени с течение на времето. Ако казвате „не“ твърде често може да отслабите ценните взаимоотношения. Това може да попречи на екипната работа и връзките с вашите колеги. За да изградите психологическа безопасност, която е в основата на високопроизводителните екипи, се нуждаете от споделен риск и споделени усилия. Когато постоянно казвате „не“ без контекст или грижа, вие неволно демонстрирате липса на ангажираност, подкопаваща самото доверие, на което разчитат високопроизводителните екипи.

Когато показвате чести сигнали за откъсване и съпротива срещу поемането на проекти, рискувате да ви възприемат като човек, който не иска да участва в нищо. Когато колегите не могат да разчитат на вашето участие, те неизбежно спират да ви включват в ключови разговори. Изричането на думата „да“ е социален знак, който показва ангажираност, сътрудничество и готовност да бъдете част от екипа.

Значението на това да казвате „да“, когато не искате

Често в живота се налага да правим нещата, които не искаме. И на работа не е по-различно. Всяка работа има неприятни аспекти. Дори най-бляскавите позиции. Именно ин балансира ян на работата. Приемането на факта, че понякога се налага да правим неща, които не искаме, е част от това да бъдете продуктивен член на работната сила. Помагането – дори когато е неудобно, насърчава доверието между екипите.

Освен това, постигането на дългосрочни цели често означава да правим неща, които не искаме. Твърде много откази с течение на времето и други могат да интерпретират вашите „не“- та като неангажираност. Ако сте на лидерска или управленска позиция, не делегирайте части от работата си, защото не ви харесват. Може да имате правомощия да го направите, но екипът ви ще го прозре. С течение на времето това може да подкопае доверието и авторитета – две неща, които никой лидер не може да си позволи да загуби.

Кажете „да“, дори и да не искате, ако това ще ви позволи се възползвате от обучение и работата в мрежа. Кажете „да“, ако това помага на член на екипа и ако е критична ценност за бизнеса. Не забравяйте, че един ден може и вие да се нуждаете от услугата. Колкото повече хора виждат действията ви, толкова по-голямо влияние имате.

Кога трябва да кажете „не“

Разбира се, има моменти, когато „не“ е подходящият отговор. Да кажете „не“, когато едно „да“, би компрометирало вашите ценности, етика или професионална почтеност, е напълно разбираемо. Просто се уверете, че твърдението ви за ценности е истинско, а не козметично извинение. В противен случай рискува да се превърне в поредната фалшива граница. Казвайте „не“, когато цената е твърде висока, когато води до твърде много стрес и прегаряне.

Ако се чувствате обременени и претоварени, изричането на думата „не“ може да бъде легитимно и разумно решение. Все пак обаче трябва да го кажете по правилния начин. Да знаете кога и как да кажете „не“ е умение. Вашето „не“ никога не трябва да бъде ограничение. Казването на „не“ на работното място – по правилния начин и по правилната причина, трябва да дава възможност, а не да ограничава. Отказът не е по своята същност лош. Точно обратното, той е от съществено значение. Но проницателността е ключова.

Едно добре формулирано „не“ не е свързано с това да спрете нещата, а с това да знаете кога, къде и как да създадете най-голяма стойност.

……………

Роксан Калдър, автор на „Employable: 7 Attributes to Assuring Your Working Future“, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ