Прост навик, който разделя най-успешните хора от всички останали

Прост навик, който разделя най-успешните хора от всички останали

Уорън Бъфет винаги е бил добър в използването на думи, които подтикват към действие и вземане на разумни решения. Той обаче е добър и това да не предприема никакви действия, тъй като понякога обаче именно липсата на такива е нещото, което може да доведе до успех.

„Разликата между успешните хора и наистина успешните хора е, че наистина успешните хора казват „не“ на почти всичко“, казва Бъфет.

На пръв поглед този подход може да изглежда контраинтуитивен, тъй като често свързваме успеха с това човек да се възползва от колкото се може повече възможности. Прозрението на Бъфет обаче говори за силата на фокуса и умишленото вземане на решения.

Нека проучим някои ключови причини, поради които по-честото изричане на думата „не“ е чудесна практика за постигане на оптимален успех.

Дайте приоритет на собственото си време

Изричането на думата „не“ помага на лидерите да се съсредоточат върху това, което наистина има значение. Вместо да се натоварват с твърде много задължения, наистина успешните хора избират проекти и ангажименти, които са в съответствие с техните основни ценности и най-важни цели. Това е важно и по друга причина – пази вашата енергия. Всяко „да“ отнема време и изсмуква повече енергия. Като казват „не“ по-често, лидерите запазват енергията си за работа, която има реално въздействие.

Вземайте решения целенасочено

Правенето на целенасочени избори за това какво да приемете и откажете, може да доведе до по-добри резултати. Тук не става въпрос да бъдете негативни или да отхвърляте добри възможности, а да съгласувате ежедневните действия с вашите дългосрочни цели. Например, ако кажете „да“ на едно нещо, пред което се изправяте днес и не ви служи добре, вие вероятно казвате „не“ на нещо друго, нещо, което може да се появи утре и да ви бъде полезно. Съобразяването с тези компромиси може да доведе до по-стратегически избори, които са в съответствие с това, което е наистина важно.

Поставете ясни граници

Последната точка има общо най-вече с установяването на ясни граници. Лидерите, които казват „не“, знаят границите си. Независимо дали става дума за ясна комуникация или делегиране на задачи, овладяването на умението за поставяне на граници може да помогне на лидерите да избегнат ненужни разсейвания. Границите също така поставя лидерите в по-добра позиция да управляват стреса, да елиминират прегарянето и да поддържат здравословен баланс между работата и личния живот.

Ето няколко ясни стратегии, които да ви помогнат да се чувствате по-комфортно да казвате „не“ въз основа на горните принципи:

  • Опознайте приоритетите си: Преди да отговорите, изяснете кое е най-важното. Когато дадена заявка не отговаря на основните ви приоритети, е по-лесно да кажете „не“.
  • Направете пауза, за да обработите информацията: Ако сте хванати неподготвени, дайте си време да помислите и да определите следващия си курс на действие. Едно просто „Нека помисля за това“ може да ви помогне да избегнете импулсивното „да“.
  • Предложете алтернативи: Вместо категорично „не“, можете да предложите друго решение. Може би някой друг член на екипа ви би могъл да се справи със задачата или бихте могли да преразгледате идеята по-късно.
  • Задайте рамките: Обяснете вашата наличност и граници. По този начин хората знаят кога е вероятно да кажете „не“ на допълнителни ангажименти.
  • Тренирайте със ситуации с ниски залози: Започнете с малки решения. Колкото повече практикувате, толкова по-уверени ще станете, когато попаднете на по-големи заявки.

Всяка от тези стратегии помага за изграждането на навика да защитавате времето и енергията си, като същевременно гарантирате, че сте продуктивни и работите на пълен капацитет.

……………

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ