Азиатските гейминг гиганти са на лов за сделки

Азиатските гейминг гиганти са на лов за сделки

Азиатските гейминг гиганти са на лов за сделки

Най-големите гейминг Азия - Sony, NetEase и Tencent, продължават своите придобивания и инвестиции в стремежа си да навлязат на нови пазари, а в случая с китайските гиганти и да се разширят в чужбина, за да смекчат отрицателните ефекти от по-строгите регулации у дома, пише Арджун Карпал за Си Ен Би Си.

Всяка една от тези компания обаче има различна стратегия.

Китайската NetEase закупи френския разработчик на видео игри Quantic Dream миналата седмица, който стана първото изцяло притежавано европейско студио на компанията. NetEase също създаде студиа за видео игри в Япония и САЩ.

Tencent, която от години преследва стратегия за инвестиране в по-малки студиа за игри по света, взе дял в производителя на хитовата игра Elden Ring - FromSoftware. Sony също инвестира в компанията заедно с Tencent.

Миналата седмица Sony заяви, че е придобила базирания в Хелзинки и Берлин разработчик на мобилни игри Savage Game Studios.

Скорошната бурна активност идва, след като сливанията и придобиванията на игри започнаха с гръм и трясък през 2022 г., когато още през януари Microsoft обяви, че ще придобие Activision Blizzard в сделка за 68,7 милиарда долара. Малко след това Sony обяви плановете си да придобие разработчика на Destiny и Halo - Bungie за 3,6 милиарда долара.

За трите азиатски игрални гиганта стратегията за сливания и придобивания има различни цели.

Sony

Конзолата PlayStation на Sony доминира пазара на игрални конзоли от дълго време. Но бизнес моделът в сектора се променя. Вече не става въпрос само за продажба на хардуер и надежда, че хората ще купуват нови игри. Става въпрос за продължително на извличането на приходи от тези игри чрез редовни актуализации, за които хората харчат големи суми или се записват за абонаментни услуги

Потокът от сделки на Sony, особено с придобиването на Bungie, подчертава този тласък.

„Тяхната цел е да имат достатъчно съдържание, за да стимулират играчите да купуват техния патентован хардуер, да плащат месечна такса за абонаментната услуга, управлявана от PlayStation (PS Plus), и да купуват от време на време цифрова игра през PlayStation Store, за което Sony получава приблизително 30% от похарчената сума“, каза Том Уайман от Newzoo.

„Закупуването на студиа е най-сигурният начин за осигуряване на ексклузивно съдържание за тяхната екосистема – особено в отговор на бурното придобиване на Microsoft, един от основните конкуренти на Sony в гейминг пространството“, добавя той.

Sony също се стреми да се разшири позициите си отвъд пазара на конзолите. Миналата седмица японският гигант каза, че създава специално звено, което да наблюдава развитието на мобилни игри, сравнително ново начинание за компанията, която от дълги години доминира при конзолите.

„Sony излиза от своята зона на комфорт, за да остане конкурентоспособна“, каза Уайман.

Приходите от мобилни игри представляват повече от 50% от общия пазар на игри, докато конзолите съставляват около 27% от продажбите, според Newzoo. Това означава, че Sony търси още по-голямо парче от пая.

Tencent и NetEase

Двете най-големи китайски компании в гейминг индустрията Tencent и NetEase са изправени пред по-труден вътрешен пазар, което засилва значението на техните инвестиции и стратегии за придобиване в чужбина.

Миналата година китайските регулатори ограничиха времето, през което лицата под 18 години могат да играят онлайн игри, и замразиха одобрението на нови заглавия. В Китай игрите се нуждаят от зелена светлина от регулаторите, за да бъдат пуснати на пазара и монетизирани. Процесът за одобрение на нови игри бе подновен през април.

Междувременно новите огнища на COVID-19 в Китай и последвалите локдауни в големите градове в страната навредиха на икономическия растеж. Това доведе до най-лошия тримесечен растеж на приходите за някои от китайските технологични гиганти, включително Tencent.

С по-предизвикателния вътрешен пазар Tencent и NetEase потърсиха растеж в чужбина чрез придобивания и инвестиции.

„Tencent и NetEase изградиха своя бизнес с игри предимно на домашния си пазар в Китай. Сега, когато вътрешният им пазар става все по-регулиран и труден за работа, тези две компании ще ускорят стратегията си за глобално разширяване“, каза Уайман.

Tencent притежава или е инвестиран в някои от най-големите компании за игри в света, включително разработчика на League of Legends - Riot Games.

Стратегията на NetEase се фокусира върху придобиването на интелектуална собственост от висок калибър. С придобиването на Quantic Dream фирмата със седалище в Ханджоу има възможността да публикува предстояща игра от вселената на „Междузвездни войни“. NetEase вече пусна мобилни игри, базирани на франчайзите „Хари Потър“ и „Властелинът на пръстените“.

За двата гиганта притежаването на дялове или цели студия зад международни мега хитове в света на игрите се превърна в ключова част от стратегията.

Въпреки че NetEase традиционно е по-малко агресивен от Tencent в дейността си по сделките, той увеличи усилията си през последната година.

Друга част от инвестиционната стратегия на двете компании също подчертава техните амбиции в сектора на конзолите. NetEase и Tencent се разраснаха предимно чрез фокуса си върху компютърни и мобилни игри, а не върху конзоли, които бяха забранени в Китай в продължение на 14 години до 2014 г. Това обаче започва да се променя.

NetEase нае ветеран от конзолната индустрия, за да управлява японското студио за игри по-рано тази година. И притежаваният от Tencent разработчик TiMi Studio отвори офиси в Монреал и Сиатъл, за да се съсредоточи върху компютърни и конзолни игри.

Придобиването и инвестирането в други студия за игри отново може да помогне на двете компании да получат достъп до IP за игри на конзоли.

По-строгите регулации в Китай и търсенето на растеж биха могли да накарат NetEase и Tencent да продължат своята стратегия за инвестиции и придобивания.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ