Digital age: Новата технология, която превръща хеликоптерите в бойни самолети по време на полет

Digital age: Новата технология, която превръща хеликоптерите в бойни самолети по време на полет

Digital age: Новата технология, която превръща хеликоптерите в бойни самолети по време на полет

Легендарният производител на хеликоптери Bell проведе тест, който показва, че новият двигател за неговия радикален хибриден дизайн самолет-хеликоптер работи. 

Двигателят съчетава турбовал и турбореактивен двигател за излитане и кацане вертикално, превръщайки се в боен самолет по време на полет. Ключът към този високоскоростен двигател с вертикално излитане и кацане (HSVTOL) е способността на ротора да се сгъва. Когато хибридният самолет започне да се движи хоризонтално, лопатките бързо се сгъват. Роторът спира да работи и превозното средство се трансформира в самолет, задвижван изключително от своите турбореактивни двигатели, както би направил A-10 Thunderbolt.

На теория този дизайн съчетава най-доброто от двата свята: маневреността и стабилността на хеликоптер по време на излитане и кацане и маневреността и скоростта на самолет. Неговата същност - особено когато се закупува с дизайн на ротационен двигател като прословутия V-22 Osprey - е, че прибирането или сгъването на лопатките към тялото на самолета значително намалява съпротивлението и позволява много по-високи скорости, пише El Confidencial

Успех на първия тест 

Този тест беше проведен в базата на военновъздушните сили Холоман в Аламогордо, Ню Мексико. Както можете да видите във видеото по-долу, инженерите на Bell монтираха двигателя на платформа върху релси, провеждайки високоскоростен тест, който демонстрира, че двигателят може безпроблемно да преминава от една конфигурация към друга с увеличаване на скоростта.

Според Bell тестът е бил успешен и системата се е държала според очакванията. Машината ускоряваше по релси и сгъваше роторите си без проблеми, казват те. Целта на компанията беше да демонстрира, че е решил сложния аеродинамичен проблем на прехода. Роторът трябва да осигурява достатъчна вертикална мощност за излитане и кацане, като същевременно поддържа стабилност през цялото време, като се сгъва ефективно, за да намали съпротивлението, докато превозното средство ускорява до крайцерска скорост.

Тази двойна функционалност е изисквала, казват те, прецизно инженерство и дълбоко разбиране на аеродинамиката, което те са осъществили благодарение на своя изцяло цифров дизайн и система за прототипиране. Според Bell, неговите алгоритми и инженерни програми позволяват да се създават и тестват дизайни, преди да се стигне до аеродинамичния тунел или този тест в пустинята на Ню Мексико.

Амбициозни цели

Целите на Bell за производителност са радикални за този тип превозно средство. Самолетът има за цел да достигне крейцерска скорост до 833 километра в час, което далеч надвишава скоростта на традиционните хеликоптери и съответства на някои от изтребителите с фиксирани крила. Всъщност крайната машина ще надмине далеч щурмовия самолет А-10.

Подобно на традиционен хеликоптер, новото превозно средство HSVTOL е проектирано да работи отвсякъде, над естествени повърхности и във враждебна територия, като носи и превозва специални войски, но също така може да се бие и използва ракети и бомби. Той също така ще има способността, казват от Bell, да маскира своя радарен профил и сигнали, за да изглежда като други самолети, като F-35, за да обърка врага.

Програмата SPRINT на DARPA

HSVTOL на Bell е част от конкурса за програмата SPRINT (Speed ​​​​and Track Independent Technologies) на Агенцията за напреднали изследователски проекти на Пентагона (DARPA). Състезателите в програмата включват Aurora Flight Sciences, Northrop Grumman и Piasecki Aircraft.

Bell има предимството на своя опит с V-22 Osprey - самолет с вертикално излитане и кацане, който в момента се използва за разгръщане на морската пехота. Osprey може да върти двигателите си, за да се движи напред като турбовитлов самолет. 

Но V-22 е претърпял многобройни инциденти - последният миналия ноември - в резултат на експерименталния му дизайн и трудната поддръжка. Интегрирането на турбовал и турбовентилатор със сгъваеми ротори трябва да реши проблемите на V-22. Всъщност това е продукт на този проблемен опит с Osprey.

Големи предизвикателства

Успехът на теста за сгъваем ротор е важна стъпка за американската компания в развитието на нейната HSVTOL концепция, но има още много да се направи и много да се докаже. Следващите етапи ще трябва да демонстрират, че дизайнът работи на истински самолет, а не само като железопътен двигател. За да постигне това, Bell ще трябва да се изправи пред големи предизвикателства като оптимизиране на теглото, интегриране на системи за контрол и подобряване на оперативната ефективност. Ако успеят да го направят, може да видим това футуристично превозно средство или нещо подобно в действие през следващото десетилетие. Освен това, ако успее, може да видим и самолети от същия тип за търговската авиация. 

Превод и редакция: Нели Тодорова                                            

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ