Има ли отново място за европейски смартфон на върха?

Има ли отново място за европейски смартфон на върха?

Битката между ЕС и Apple е много повече от спор за USB-C стандарта

През октомври 2022 г. Apple потвърди, че ще се откаже от Lightning конектора на своите iPhone модели, след като европейските регулатори решиха, че всички смартфони трябва да имат USB зареждане като стандарт след две години. Новите правила на ЕС изискват всички телефони, продадени след есента на 2024 г., да използват USB-C конектор за своите портове за зареждане. Щепселите с овална форма вече са стандартни за друга потребителска електроника като електронни четци, игрови конзоли, лаптопи и по-голямата част от новите телефони с Android.

Apple вече прехвърли голяма част от своята продуктова линия към стандарта, който може да изпраща до 240 W мощност и 40 Gbps данни по същия кабел. Първият лаптоп, който използва USB-C за зареждане, беше 12-инчовият MacBook през 2015 г., докато iPad моделите започнаха да преминават от Lightning конектора през 2018 г.

Борбата за порта

Но компанията се противопостави на изискванията за преминаване на телефоните си към стандарта, като каза, че „стриктната регулация, налагаща само един тип конектор, задушава иновациите, вместо да ги насърчава, което от своя страна ще навреди на потребителите в Европа и по света“. Защитниците на Lightning конектора цитираха по-малкия му размер и огромния набор от адаптери и аксесоари, базирани на Lightning, притежавани от потребители по целия свят. Необходимостта от подмяна на тези кабели може да доведе до скок в електронните отпадъци, въпреки заявената цел на регламента да намали изхвърлената електроника.

Сега ръководителят на маркетинга на Apple Грег Йосвиак, казва, че компанията признава поражението си. „Очевидно ще трябва да се съобразим, нямаме избор“, обяви той на технологична конференция в Калифорния. Той отказа да отговори на въпроси за времето или за това дали компанията ще се опита да направи USB-C iPhone ексклузивни за ЕС. Предвид годишния график на компанията за пускане на iPhone обаче, вероятно е или iPhone 15, който се очаква през септември 2023 г., или неговият последващ модел, очакван през септември 2024 г., да бъде първият с конектора. „Европейците са тези, които диктуват времето за европейските клиенти“, добави Йосвиак.

Европейският съюз отдавна смята, че решението на проблема с е-отпадъците е да се наложи единен порт за зареждане. Можем да бъдем изключително благодарни, че напредъкът от първоначалното предложение до закон отне толкова много време, защото когато идеята беше предложена за първи път, най-често срещаният порт беше наистина несъвършеният microUSB. Сега обаче стандартът ще бъде USB-C портът, който вече е възприет от повечето смартфони с Android от премиум и среден клас. Законодателите в САЩ също изразиха подкрепа за този подход, заявявайки, че той ще намали разходите на потребителите, както и ще намали електронните отпадъци.

Смяна на местата

Злите езици обаче виждат още една причина за решението, което ще коства на Apple немалко ресурси - опит за реванш, колкото и символичен да е той, във вече изгубената от Европа надпревара за присъствие на мобилния пазар. Имаше време, много, много отдавна, когато Старият континент беше на върха на мобилната индустрия. Nokia беше най-използваният телефон в света, Sony Ericsson направи десетки обичани устройства и хората всъщност говореха за Siemens като производител на мобилни телефони.

Това, разбира се, не продължи дълго. Въпреки че падението им беше многостранно и отне няколко години, то може грубо да се свърже с времето, когато нашите стари "глупави" телефони се превърнаха в универсалните бойци със сензорен екран, каквито са днес. Nokia, Sony Ericsson и Siemens Mobile се разпаднаха и доминацията на смартфоните в Европа изчезна.

На тяхно място се издигнаха Apple и Samsung: компании, които сега доминират пазара на смартфони в Европа. Статистиката е красноречива. В момента Apple има 34,29% пазарен дял на континента, докато Samsung е с 31,21%. Зад тях е колекция от китайски марки, като Xiaomi (13,97%), Huawei (7,57%) и Oppo (2,4%) попълват първите пет.

На практика европейският пазар на смартфони е доминиран от два континента: Северна Америка и Азия. Но, наистина, първият е водещ и ако трябва да бъдем напълно точни, бихме казали, че пазарът е доминиран от Apple и Азия. Всичко това ни накара да се замислим защо Европа няма доминиращ смартфон? Какво би било необходимо, за да се случи това отново?

Според маркетинговата компания Counterpoint Research, ще бъде почти невъзможно европейски смартфон отново да стане световен лидер. Просто казано, няма място на пазара.

„От гледна точка на марката“, коментира Ян Стрижак, директор в Counterpoint Research, европейските телефони „са изостанали твърде много“. Apple и Samsung са прекалено доминиращи и свалянето им от върха е трудна работа за китайските компании, да не говорим за европейските.

Всъщност, трябва да отидете доста надолу в списъка с най-използваните телефони, за да намерите марка от Стария континент. Но това само по себе си е смислено упражнение, защото ако вникнем в тежкото положение и ситуацията на водещите производители на смартфони в Европа, тогава можем да разберем не само техния потенциал, но и какво им пречи да бъдат по-големи.

Двете марки, които правят най-много впечатление в европейското телефонно пространство днес, са Fairphone и Nothing. И не, Nokia вече не се счита за европейска, тъй като нейната марка беше закупена от HMD Global през 2016 г. Без изненада предвид името ѝ, Fairphone е компания, която се опитва да направи "телефони с добавена стойност". Тази холандска компания създава устройства, които са възможно най-устойчиви и климатично неутрални. За целта тя работи за създаването на справедлива верига за доставки, както и върху производството на телефони, които могат да се ремонтират и надстройват. Най-новото ѝ устройство - Fairphone 4 - отговаря на всички тези изисквания и е създадено с рециклирани и етично произведени материали. То също така включва 5-годишна гаранция: рядкост в днешния свят на постоянно бълване на нови смартфони.

Докато Fairphone върши възхитителна работа, компанията все още е малък играч в световен мащаб. Досега тя е продала 450 000 телефона от създаването си през 2013 г.;  Apple, от друга страна, е продала 217 милиона само през 2018 г.

Друга европейска компания с шанса да върне континента на технологичната карта е Nothing. Основана от китаеца Карл Пей, който преди това стартира OnePlus, тази базирана в Лондон компания генерира сериозен ентусиазъм сред технологичните ентусиасти със своите слушалки Ear (1) и телефона Phone (1).Наистина компанията е широко обсъждана днес, но анализаторите остават малко скептични към нея. По същество Nothing използва подобен подход като OnePlus, насочвайки се към „технологично грамотната аудитория“ и създавайки общност с ексклузивно усещане около продуктите.

Проблемът е, че телефонът на Nothing остава нишово устройство. Дори при пика на OnePlus, компанията достигна само около 4% пазарен дял в Европа и не се очаква това да се промени поне в средносрочен план“. Трябва да добавим, че OnePlus постигна тази цел след цели осем или девет версии на своя продукт и вероятно подобна съдба очаква и Nothing.

Светът се глобализира, телефоните - също

След толкова разсъждения се озоваваме в интересна позиция, защото макар да говорим в географски термини, в действителност никой смартфон не е ограничен до една държава. Въпреки че китайските телефони могат да дадат най-силния аргумент, че са предназначени за един пазар, огромен процент от компонентите в тях са чужди, а да не говорим за самите суровини. Наистина смартфоните са глобални. Те са проектирани от хора от всички националности на различни места и са изградени от компоненти, създадени по целия свят. Да, малко вероятно е европейска компания някога да създаде телефон, който отново да доминира в глобалните продажби, но това не означава, че континентът е напълно извън мобилната надпревара. Вместо това, сега той е част от глобална технологична екосистема, която процъфтява в съвместна работа, за да тласка индустрията напред. Освен това е вероятно производителите от континента да продължат да постигат успех, доставяйки нишови продукти за специфични клиентски бази, вместо да правят универсалните устройства, които Apple създава - и в това няма нищо лошо.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ