Новата икономика: Пътят на AI към печалбите зависи от индивидуалните потребители

Пазарите естествено виждат нещата през призмата на бизнеса. Когато технологичните акции се сринаха миналия месец поради опасения от „AI зима“, инвеститорите бяха насърчени да продават заради проучване, което показва, че 95% от пилотните програми за корпоративни технологии с изкуствен интелект не успяват да доведат до никакви подобрения в производителността или печалбата, което прави целия този скъп изкуствен интелект да започне да изглежда малко безполезен.
Потребителите обаче възприемат нещата по различен начин. Докато бизнесите се затрудняват с това как най-добре да внедрят инструменти за генеративен изкуствен интелект в своите системи (както естествено са правили с всяка друга технологична вълна в историята – от персонални компютри до смартфони и социални медии), отделните хора са по-възприемчиви към технологията. Този феномен е лесно да се пренебрегне, когато измервате успеха само с количествено измерими показатели като време и пари и когато разходите за управление на центрове за данни все още са толкова високи. Но някои от най-големите победители в областта на изкуствения интелект досега са компании, които преследват по-необичайни измерители за стойност, като например забавление и другарство, пише Парми Олсън за Блумбърг.
Проучване на Harvard Business Review по-рано тази година установи, че трите най-популярни случая на употреба на генеративен изкуствен интелект са терапия и другарство, организиране на живота и „намиране на цел“.
Приблизително 20 милиона активни потребители месечно на Character.ai са на платформата ѝ за ролеви игри с генерирани от изкуствен интелект герои. Компанията е на прага на рентабилност по отношение на разходите за поддръжка на своите AI модели, което е ключово етап за всеки стартъп в сферата на изкуствения интелект. Преди година, когато компанията все още се ръководеше от нейния основател – бившия изследовател на Google Ноам Шазир, голяма част от капиталовите разходи на Character.ai отидоха за наем на центрове за данни и AI чипове, до голяма степен защото Шазир имаше грандиозни амбиции да изгражда AI модели, които са по-умни от хората – така наречения изкуствен общ интелект.
Но Шазир се завърна в Google по-рано тази година за впечатляващите 2,7 милиарда долара и под новото ръководство Character се фокусира върху това да се превърне в развлекателна платформа. Вместо само да изгражда свои собствени AI модели, тя използва тези на други компании като OpenAI, а разходите ѝ за изчисления вече са намалели наполовина. Приходите от абонаменти за 9,99 долара на месец са нараснали почти до 4 милиона долара, които компанията харчи всеки месец за инференция –разходите за генериране на съдържание с изкуствен интелект за своите потребители. Приложението в момента показва малки банерни реклами, но вероятно ще въведе рекламиране по по-сложен начин през следващата година, което ще доведе до потенциално огромен тласък на приходите.
OpenAI в крайна сметка ще направи същото. През май компанията нае Фиджи Симо – ръководител, който помогна за превръщането на приложението за доставка Instacart в истинска сила в сферата на рекламата. А миналата седмица компанията обяви, че ще похарчи 1,1 милиарда долара за Statsig – компания за продуктов анализ, която помага на потребителски приложения като Notion, SoundCloud и Linktree да тестват нови функции и да решат кои да запазят или да изоставят. Очаква се OpenAI да използва тази нова способност за тестване, за да въведе реклама в своята платформа.
Покупката на Statsig от OpenAI напомня за придобиването на Onavo от Facebook през 2013 г. – компания за анализ на мобилни данни, която ѝ помогна да събере информация за тенденциите в използването на мобилни устройства и потенциалните конкуренти, като в крайна сметка насочи Марк Зукърбърг към покупката му на WhatsApp за 19 милиарда долара. Statsig може също така да работи тихо зад кулисите, за да насочва OpenAI към монетизиране на своята изключително важна потребителска база.
Въпреки корпоративните амбиции на OpenAI, в крайна сметка това е потребителски бизнес. За по-малко от три години ChatGPT е натрупал над 700 милиона седмични потребители и около 99% от тях са индивидуални потребители, използващи безплатни и платени версии на ChatGPT. Приблизително 5 милиона са бизнес или корпоративни клиенти на компанията, която твърди, че ще реализира приходи от 13 милиарда долара през следващата година.
Въпреки всички приказки за корпоративно разочарование от изкуствения интелект, най-важната история може би се случва на индивидуално ниво. Милиони потребители вече харчат собственото си време и пари за инструменти, които ги забавляват и дори утешават. Тази промяна сочи към индустрия, в която монетизацията ще идва все повече от абонаменти и реклама – точно както се случи с гейминг компаниите и социалните мрежи, и където фирмите в най-добра позиция да процъфтяват са тези, които могат да се възползват от моделната инфраструктура, изграждана от компании като OpenAI и Google. Ако Уолстрийт все още вижда само „AI зима“, инвеститорите пропускат пролетта, която вече е в ход в сред потребителите.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.