Удар от Аpple по господството на Google

Плановете на Apple да добави опции за търсене, задвижвани от изкуствен интелект, към браузъра си Safari, могат да нанесат голям удар срещу Google, чийто доходоносен рекламен бизнес разчита значително на потребителите на iPhone, използващи търсачката, пише Ройтерс.
Новината срина акциите на компанията майка на Google – Alphabet, приключвайки търговията в сряда със спад от 7,3%, което се равнява на изтрити 150 млрд. долара от пазарната капитализация на гиганта..
Производителят на iPhone „активно е търсил“ преструктуриране на Safari, твърди запознат източник на Ройтерс, позовавайки се нa старшия вицепрезидент на Apple по услугите Еди кю, който е дал показания по антитръстово дело в сряда относно доминацията на Google в онлайн търсенето.
Кю е посочил, че търсенията в Safari са намалели за първи път миналия месец, тъй като потребителите все повече се обръщат към изкуствен интелект. Акциите на Apple завършиха сесията в сряда със спад от 1,14%.
Google заяви, че продължава да наблюдава ръст в общия брой заявки за търсене, включително „общ брой заявки, идващи от устройствата и платформите на Apple“, според изявление, публикувано в блога на компанията.
„Хората виждат, че търсенето с Google е по-полезно за повече от техните заявки – и те го използват за нови неща и по нови начини“, пише компанията.
Google посочи функциите за гласово и визуално търсене като фактори, допринасящи за общия ръст на обема на търсене. Не е ясно дали Кю е използвал същата основа за сравнение в показанията си, когато е анализирал видовете търсения.
Въпреки това коментарите на ръководителя на Apple предполагат, че вероятно е в ход сеизмична промяна в търсенето, заплашваща доминиращия бизнес на Google – предпочитана рекламна дестинация за маркетолози, превърнала се в мишена за американските антитръстови регулатори, които заведоха два големи дела срещу компанията.
Google е търсачката по подразбиране в браузъра на Apple – желана позиция, за която плаща на производителя на iPhone приблизително 20 милиарда долара годишно, или около 36% от приходите от реклама в търсене, генерирани чрез браузъра Safari, според анализатори.
Забраната на Google да плаща на компании, за да бъде търсачка по подразбиране, е сред мерките, които Министерството на правосъдието на САЩ предложи, за да се прекъсне господството на компанията в онлайн търсенето.
„Загубата на ексклузивност в Apple би трябвало да има много тежки последици за Google, дори ако няма допълнителни мерки“, каза анализаторът на D.A. Davidson Гил Лурия.
„Много рекламодатели прехвърлят цялата си реклама в търсенето към Google, защото това е практически монопол с почти 90% дял. Ако имаше други жизнеспособни алтернативи за търсене, много рекламодатели биха могли да преместят голяма част от рекламните си бюджети далеч от Google“, каза Лурия.
Google не е беззащитен
Отписан като изоставащ в надпреварата за изкуствен интелект от своите критици след шумната поява на ChatGPT в края на 2022 г., Google бръкна в дълбоките си джобове, за да финансира усилията си в областта на изкуствения интелект и да използва огромното си съкровище от данни.
Компанията въведе „режим с изкуствен интелект“ на страницата си за търсене по-рано тази година, стремейки се да задържи милионите си потребители от преминаване към други модели с изкуствен интелект.
Наскоро компанията разшири AI Overviews (обзори на изкуствения интелект) - обобщения, които се появяват върху традиционните хипервръзки към подходящи уеб страници при заявка за търсене - за потребители в повече от 100 държави.
Главният изпълнителен директор Сундар Пичай заяви в показания на антитръстов процес миналия месец, че Google се надява да сключи споразумение с Apple до средата на тази година, за да включи технологията си Gemini AI в новите телефони на компаниията.
В сряда Кю от Apple също така заяви, че компанията ще добави доставчици на AI търсене, включително OpenAI и Perplexity AI, като опции за търсене в бъдеще, съобщи Блумбър.
„Планът на Apple също така показва докъде са стигнали генеративните сайтове за търсене, като ChatGPT и Perplexity“, каза Йори Вурмсер, главен анализатор за реклама, медии и технологии в eMarketer.
Фактът, че Google е готов да плати десетки милиарди долари, за да остане търсачката по подразбиране, показва колко важни са споразуменията, каза Вурмсер.
Например, ChatGPT през април съобщи, че е отчел над 1 милиард седмични уеб търсения за функцията си за търсене.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.