Digital age: Техно пробиви и открития

Digital age: Техно пробиви и открития

Какво ново в света на технологиите и откритията? Вижте актуалните тенденции в седмичния ни обзор:

Нова шпионска заплаха: Смарт часовниците крадат тайно данни от компютри

Снимка: Getty Images

Изследователи от университета „Бен-Гурион“ в Негев, Израел, демонстрираха как обикновени смарт часовници могат да бъдат използвани за тайна кражба на данни дори от най-сигурните компютри, които не са свързани с интернет. В статия, публикувана в изданието  arXiv д-р Мордехай Гури, ръководител на Лабораторията за офанзивни киберизследвания, представи метод, наречен SmartAttack. Тази техника превръща безобидния смарт часовник в инструмент за корпоративен шпионаж или правителствено наблюдение, способен да компрометира сигурността дори на силно защитени обекти.
Умните часовници, оборудвани с микрофони, могат да откриват ултразвукови сигнали (в диапазона 18-22 kHz), предавани през високоговорителите на заразен компютър. Тези сигнали съдържат кодирана информация -  пароли, ключове за криптиране или поверителни файлове. Тъй като звукът е извън чуваемия диапазон, предаването остава незабелязано, а данните се декриптират и изпращат на шпиониращия през интернет. За разлика от смартфоните, които често се проверяват в зони с висока степен на сигурност, смарт часовниците се носят през цялото време, което ги прави идеален инструмент за скрито шпиониране.

Проучването показа, че данните могат да се предават на разстояние повече от 6 метра със скорост до 50 бита в секунда. За по-голяма стабилност обаче е по-добре да се използва скорост от 5 бита в секунда. Качеството на предаване зависи от позицията на часовника спрямо компютъра. Най-добър прием се постига, когато часовникът е в пряка видимост на високоговорителите, под определени ъгли (например 90° или 225°). Вградените активни високоговорители осигуряват стабилен сигнал дори на разстояние от 9 метра, докато високоговорителите на лаптопите са ефективни на средни разстояния.

Зловреден софтуер може да се внедри по време на производство, доставка или актуализация на базовата програма. След като бъде активиран, часовникът започва да прихваща ултразвукови сигнали и да предава данни чрез Wi-Fi, Bluetooth или мобилна мрежа, като собственикът дори не подозира, че устройството му се използва за шпиониране.
Единственият абсолютно надежден метод е „аудио разединяване“, тоест физическото изключване на микрофоните и високоговорителите в критични системи.

Проучването подчертава, че дори най-сигурните системи са уязвими към нови заплахи. С разпространението на интелигентните устройства рисковете само се увеличават, което изисква преосмисляне на начина, по който защитаваме данните в силно чувствителни среди.

Кожа за роботи прави пробив при взаимодействието човек-машина

Снимка: Shutterstock

Екип от университета в Кеймбридж разработи нов вид роботизирана кожа, която може да промени начина, по който машините взаимодействат с хората и околната среда. Достижението, описано в списание „Научна роботика“, ни доближава до създаването на машини, които могат да докосват и усещат. Това отваря пътя към по-деликатни взаимодействия между човек и робот и нови приложения в роботиката. „ „Използването на различни сензори за различни видове усещания от допир, води до материали , които са трудни за производство“, обясни в прессъобщние водещият автор д-р Дейвид Хардман от катедрата по инженерство в Кеймбридж. „ Искахме да разработим решение, което може да открива едновременно множество видове допир, но в рамките на един материал“, добавя той.  

Дълго време науката смяташе човешката кожа за еталон за създаване на чувствителни роботизирани системи. Нашата кожа е изключително гъвкава: тя може да възприема налягане, температура, текстура и дори увреждания. Въпреки това, възпроизвеждането на тази сложност в изкуствените материали досега е било голямо предизвикателство. Изследователите от Кеймбридж са предложили иновативно решение на тези дългогодишни проблеми, като са разработили нов тип роботизирана кожа, изработена от еднослоен хидрогел, който е изключително чувствителен към условията на околната среда и физическия контакт. Ключовата характеристика на тази кожа е нейният уникален дизайн. Използвайки техники за електрическа томография (EIT), екипът е създал над 863 000 проводими пътища в хидрогелната мембрана. Тези пътища са способни да разпознават поне шест различни вида стимули, вариращи от човешко докосване до нараняване, многоточково изолирано налягане и локализирана топлина.

Тази мултисензорна способност означава, че кожата може не само да „усеща“ физически контакт, но и да оценява и реагира на фактори на околната среда, подобно на човешката кожа. Потенциалът на тази технология далеч надхвърля роботиката и изкуствения интелект. С възможността да открива промени в температурата, налягането и докосването, роботизираната кожа би могла да революционизира протезите, екзоскелетите и носимите медицински устройства, предлагайки на потребителите по-удобни, функционални и адаптивни решения. Докато изследователите работят по внедряването на технологията в реални устройства, ключовите предизвикателства остават увеличаването на производството и повишаването на издръжливостта. Материалът би трябвало да стане по-устойчив на ежедневния дразнения. Екипът се надява също така да разширят сензорния обхват на кожата, така че тя да може да разпознава още повече видове стимули, предоставяйки по-подробна картина на околния свят.

Батерия за електрически автомобили се зарежда за 18 секунди

Снимка: Shutterstock

Британската компания RML Group получи официално разрешение за масово производство на иновативна батерия за електрически превозни средства (EV), която може да се зареди напълно само за 18 секунди. На 2 юни RML Group получи сертификат за съответствие на производството за батерията VarEVolt. Този правителствен сертификат потвърждава, че компанията е готова за мащабно производство на мощни батерии за автомобилни производители. „ Това подчертава нашата готовност да преминем от създаване на прототипи и дребномащабно производство към изпълнение на големи производствени поръчки “, каза Джеймс Аркел, ръководител на отдела за развитие в RML Group. Батерията VarEVolt има висока плътност на мощността. Както обясни членът на борда на RML Майкъл Малок пред Autocar, тя може да доставя 6 киловата на килограм и „ да доставя цялата енергия много, много бързо “. Батерията има C-коефициент от 200, което означава, че може да бъде напълно заредена или разредена за около 18 секунди. За сравнение, батерията в изцяло електрическото Porsche Taycan има C-rate от около 4-5, така че зареждането или разреждането ѝ отнема от 12 до 15 минути.

Модулният дизайн на VarEVolt позволява на производителите да го приспособят към различни приложения.  „Можем да се съсредоточим върху пробега, мощността или баланса между двете, в зависимост от типа на превозното средство “, каза главният изпълнителен директор на RML Group Пол Дикинсън. Някои производители вече използват батерията VarEVolt в своите проекти. Например, тя се използва в хибридния хиперавтомобил Czinger 21C, който комбинира електрически мотор, захранван от енергията на батерията, и двигател с вътрешно горене, работещ на бензин. RML Group в момента произвежда само малък брой от тези батерии, но производството им може да се разшири отвъд ексклузивните модели в бъдеще.

Суперкораб със сонда пробива земната кора до границата ѝ с обвивката на ядрото

Снимка: Shutterstock

Китайският футуристичен изследователски супер кораб „Мън Сян“ (Мечта) е завършен и се подготвя за тестове. Корабът ще започне операции в Южнокитайско море до края на 2025 г. Това е флагмански проект, първият в Китай, предназначен за дълбоководно сондиране. Основната цел е достигане на хоризонта Мохо - разделителната линия между земната кора и земната мантията – скалиста структура, която обгръща ядрото на Земята.

Мен Сян е дълъг 180 м и широк 33 м, водоизместимостта му е 42 600 тона. Далечина на плаване е 27 800 км, автономността е 120 дни, екипажът е 180 души. На борда има девет лаборатории с модерно оборудване за изучаване на земните недра. Корабът е проектиран да работи в трудни условия - по-специално, може да поддържа точна позиция над сондажната шахта дори при 12-баллова буря. В същото време от него на дълбочина до 11 км се спуска сондажна колона с тегло 900 тона.

Китай с право се гордее с този проект, на който се предрича фантастично бъдеще. Просто защото никой досега не е успявал да постигне подобни цели. Дълбочината на хоризонта Мохо на сушата варира от 20 до 90 км, но на морския шелф е само 5-10 км. От друга страна, управлението на огромна сондажна колона през водната маса е фантастично сложна инженерна задача. Следователно този проект е до голяма степен експериментален, той ще бъде използван за тестване на нови технологии.

Основната трудност при подобно сондиране е, че на големи дълбочини съставът и поведението на скалите се променят драстично. Налягането там може да надхвърли 10 хиляди атмосфери, а температурата може да достигне 700 °C. Поради това някои минерали се пресоват и втвърдяват, докато други, напротив, се стопяват и стават вискозни. Никой все още не знае как да премести сондажа през такъва смс, а все пак трябва да се вземат проби по някакъв начин. В същото време цялото оборудване ще бъде подложено на колосални натоварвания, да не говорим за различните трудности, с които моряците ще се сблъскат на повърхността.


 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

The Guardian: Израелските удари не унищожават нито ядрената програма, нито ядрените амбиции на Иран
Румен Спецов: Минералната вода у нас е поскъпнала с 40% за две седмици
Тръмп е одобрил планове за атака срещу Иран, но не е взел окончателно решение
ОИСР: България може да загуби над $400 млрд. заради слабите резултати в образованието
Как съдържанието ви да стигне до правилната аудитория през дигиталния шум?
Времето: Топло със следобедни валежи в планинските и източните райони
Вдигат със задна дата заплатат на асистентите във висшите училища
ЕК ни предава на съд заради правилата срещу разпространението на терористично съдържание