Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|В света няма достатъчно мед, като недостигът може да продължи до 2030 г.
Очаква се световните пазари да бъдат залети от дефицит на мед през 2023 г. , като един анализатор прогнозират, че той може да продължи до края на десетилетието, пише Лий Инг Шан за Си Ен Би Си.
В момента светът е изправен пред глобален недостиг на мед, подхранван от все по-затруднените потоци на доставки в Южна Америка и по-големия натиск върху търсенето.
Медта е играе водеща роля за икономическо здраве в глобален мащаб поради множеството и различни приложения в индустрията – от електрическо оборудване до промишлени машини.
Свиването на предлагането на мед може да бъде индикатор, че глобалният инфлационен натиск ще се влоши и впоследствие ще принуди централните банки да запазят политиката си на увеличение на лихвите за по-дълго време
„Вече прогнозираме големи дефицити на мед до 2030 г.“, каза Робин Грифин, вицепрезидент на отдела на Wood Mackenzie за метали и минно дело. Той отдаде това до голяма степен на продължаващите вълнения в Перу и по-високото търсене на мед в индустрията за енергиен преход.
„Винаги, когато има политически вълнения, следват цял набор от ефекти. И очевидният … е потенциалът минните обекти да трябва да бъдат затворени“, добави той.
Размирици в Перу
Латиноамериканската страна Перу е разтърсена от протести, откакто бившият президент Педро Кастило беше свален през декември sled импийчмънт. Южноамериканската нация отговаря 10% от световните доставки на мед.
Glencore обяви на 20 януари, че преустановява операциите в своята медна мина Antapaccay, разположена в Перу, след като протестиращи плячкосаха и подпалиха нейните помещения.
Освен това Чили – най-големият производител на мед в света, който отговаря за 27% от световното предлагане, регистрира спад от 7% на годишна база през ноември.
„Като цяло вярваме, че Чили вероятно ще произвежда по-малко мед от 2023 до 2025 г.“, пише Goldman Sachs в бележка от 16 януари.
Въпреки това, един наблюдател на пазара предупреди срещу прекомерния песимизъм.
„Типично е да наблюдаваме прекъсвания на доставките и не мисля, че непременно виждаме повече от тях от нормалното“, каза Тимна Танерс, управляващ директор на Wolfe Research, която прогнозира, че през 2023 г. трябва да се наблюдава увеличение на производството с няколко нови мини.
Огромно търсене
Повторното отваряне на Китай и растежът в автомобилостроенето и индустрията за енергиен преход засилиха търсенето на червения метал, поставяйки допълнително напрежение върху ресурсите от мед.
„Повторното отваряне на Китай оказва голямо влияние върху цената на медта, тъй като това подобрява перспективите за [неговото] търсене и ще тласне цените на медта още по-високо поради недостига на доставки, на фона на прехода към чиста енергия, който прави добива по-труден“, каза Тина Тенг, пазар анализатор в CMC Markets.
Отмяната на стриктните политики за нулев COVID от Пекин се очаква да ускори икономическото възстановяване на страната, както и задържаното китайско търсене. Цените на суровините отбелязаха силен ръст от декември, когато Китай обяви плановете си да отмени редица мерки срещу коронавируса.
„Дефицитът може да продължи до потенциална глобална икономическа рецесия, причинена от настоящите насрещни ветрове, от 2024 до 2025 г.“, добави Тенг, прогнозирайки, че дотогава цените на медта може да се удвоят.
Танърс от Wolfe Research обаче каза, че не очаква „огромен скок“ на активност и потребление на мед, докато Китай се връща към живот.
„Потреблението на мед в частност наистина не се забави през 2022 г. Фабриките все още работят, правителствените стимули и инфраструктурата продължават да се развиват“, обясни тя.
Танърс обаче добави, че по-широкият феномен на електрификация вероятно ще бъде по-голям фундаментален двигател за търсенето на мед.
„Не можете да има бум на електрически превозни средства, преди да получите инфраструктурата за зареждане, а електрификацията, която е необходима, всъщност е много по-интензивна на потребление на мед“, добави тя.
Продажбите на електрически автомобили през 2021 г. са се увеличили повече от два пъти, за да доведат общия брой електромобили в света до около 16,5 милиона, според Международната агенция по енергетика. Това означава, че екосистемата за зареждане на EV ще трябва да бъде разширена.
„Има по-дългосрочен проблем около доставките на мед при индустрията на енергийния преход, тъй като растежът както в автомобилостроенето ще бъде огромен“, каза Грифин от Wood Mackenzie.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.