Големите банки не спират да говорят за генеративния ИИ, но подхождат предпазливо към технологията

Големите банки не спират да говорят за генеративния ИИ, но подхождат предпазливо към технологията

Големите банки не спират да говорят за генеративния ИИ, но подхождат предпазливо към технологията

Големи банки и финтех компании твърдят, че залагат все по-големи надеждни на генеративния изкуствен интелект, но в действителност таят опасения относно потенциални капани и рискове, която новата технология крие, пише Си Ен Би Си.

На финтех конференцията Money 20/20 в Амстердам, Нидерландия, ръководители на големи кредитори и онлайн финансови фирми възхвалиха генеративния AI, като го нарекоха „експлозия на иновация“ и казаха, че ще „отприщи иновации в области, които дори не можем да си представим“.

Чалапати Нети, ръководител на ИИ отдела в глобалната мрежа за междубанкови и финансови комуникации  Swift, описа напредъка, постигнат с ChatGPT и GPT-4 като „умопомрачаващ“. „Това е наистина трансформиращ момент“, добави той.

Но в краткосрочен план банките полагат усилия, за да намерят най-добрите начини за употреба на технологията.

Нидерландският ABN Amro е сред банковите гиганти, които работят по внедряването на генеративен ИИ в своите процеси.

Анери Вройгденхил, главен търговски директор на подразделението за лично и бизнес банкиране на ABN Amro, разкри на конференцията, че използва технологията за автоматично обобщаване на разговорите между банковия персонал и клиентите. Освен това я използва, за да помогне на служителите си да събират данни за клиенти, за да могат по-лесно да отговарят на запитвания и да избегнат повтарящи се въпроси.

Банката сега е в процес на мащабиране на тези пилотни проекти до 200 служители и проучва редица нови пилотни проекти с ИИ, които да стартира това лято.

Междувременно в сесия при закрити врата за приложението на ИИ във финансовите услуги, двама банкови ръководители са обяснили как използват технологията, за да подобрят своя вътрешен код и да анализират как се държат клиентите им.

„Ние експериментираме на този етап и нямаме непременно нещо, което да е ориентирано към с клиенти, но използваме (технологията) същата като другите компании, например за преработване на код“, каза Мариана Гомез де ла Вия, изпълнителен директор в ING Bank, специализиран в стратегията и иновациите.

Банките изглеждат единодушни в колебанията си да пуснат подобни на ChatGPT инструменти за сценарии, ориентирани към клиентите.

Джон Андер Баракоеча Алава, ръководител на отдела за напреднали анализи в испанската банка BBVA, каза, че кредиторът е възприел „консервативен подход“ към ИИ, като добави, че на този етап генеративният изкуствен интелект е „незрял“.

Ключов проблем е, че ИИ системи от висок клас изискват обработка на огромни обеми от данни - чувствителна стока, обвита във всякакви правила и разпоредби. Поради това Ала смята, че на този етап е твърде „рисковано“ да се включва чувствителна информация от клиенти.

Гудмундур Кристиянсон, главен изпълнителен директор и съосновател на исландската фирма за регулаторни технологии Lucinity, показа на Си Ен Би Си как изкуственият интелект може да се използва за подпомагане на ключова област във финансите: борбата с престъпността.

Инструментът за изкуствен интелект, създаден от компанията, наречен Luci, има за цел да помогне на професионалистите по съответствието при техните разследвания. В демонстрация на живо Кристиянсон показа как разглежда случай на пране на пари. ИИ инструментът анализира случая и описа какво е видял, след което завърши независим преглед.

В този случай на използване ИИ действа повече като ресурс или „втори пилот“ , за да помогне на служител да намери данни и да изясни случая, вместо да замести ролята на човек, който разглежда доклади за подозрителна дейност.

„Там, където откривате пране на пари, е чрез взаимосвързани мрежи от хора, които основно са наети да го правят. Ето защо е толкова трудно да го намерите. Банките похарчиха тази година 274 млрд. долара за превенция“, каза Кристиянсон в интервю за Си Ен Би Си.

По думите му Luci помага, като значително намалява времето, прекарано в опити да се разбере дали нещо е измама или пране на пари.

Цялата привлекателност на ИИ за големите банки и финансови технологии, казаха присъстващите на Money 20/20, е потенциалното намаляване на времето и парите, необходими за изпълнение на задачи, които могат да отнемат дни на служителите.

Никлас Гуске, главен оперативен директор на Taktile, стартираща компания, която помага на финтех фирмите да автоматизират вземането на решения, призна, че използването на ИИ е предизвикателство във финансовия сектор, предвид липсата на публично достъпни данни.

Но той подчерта, че това може да бъде „решаващ“ инструмент за намаляване на оперативните разходи на компаниите и подобряване на ефективността.

„В много финтех приложения това се прави чрез увеличаване на автоматизацията и намаляване на ръчните процеси, особено при адаптиране и подписване“, каза той пред Си Ен би Си.

„Тази автоматизация наистина е активирана чрез достъп до повече източници на данни, което дава възможност на кредиторите да получат нови прозрения и да идентифицират точните клиенти, без да се налага да анализират десетки PDF файлове за правилната информация“.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ