Проучване: Над 70% от българите ще плащат с карта, смартфон или смарт часовник по време на почивка в чужбина

Проучване: Над 70% от българите ще плащат с карта, смартфон или смарт часовник по време на почивка в чужбина

60 на сто от българите, които си купуват почивка в чужбина от туристическа агенция, и 63% от тези, които организират пътуването си самостоятелно, заплащат онлайн. Общо 71% от българите, които тази година ще почиват извън страната, смятат да плащат с карта, смартфон или смарт часовник, като за ваканцията си зад граница 45% планират да похарчат между 400 и 1200 лв. на човек. Това показват данните от най-новото проучване на Visa относно намеренията на българите за почивки и начините за разплащане по време на тях. Изследването обхваща осем пазара от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) през 2023 г., включително България.

Visa непрекъснато въвежда иновации, за да направи новите и бъдещите методи и канали за разплащания по-добри и по-достъпни за всички. Освен традиционния начин с карта, за разплащания с Visa могат да се използват и устройства като смартфони и смарт часовници. Използването в чужбина на физическа карта Visa или посредством смартфона или смарт часовника е също толкова бързо, удобно и сигурно, колкото и у дома. Така респондентите от изследваните държави оценяват предимствата на дигиталните трансакции зад граница. 58% ги предпочитат заради удобството, 53% - заради сигурността, възприемана като отсъствие на риск от загуба на пари, а 52% ценят скоростта. Четиринадесет процента от българските туристи искат да плащат в чужбина със смартфон или смарт часовник. В региона мобилните разплащания в чужбина са популярни и сред туристите от Румъния и Унгария (съответно 22% и 21% от анкетираните), добавят от Visa.

Мобилните портфейли 

„Един от най-популярните начини за плащане, включително и за почивка в чужбина, са мобилните портфейли, които са базирани от системите и технологиите на Visa, коментира Красимира Райчева, мениджър на Visa България. Когато потребител въведе данните на картата си в онлайн магазин или в дигиталния портфейл на смартфона си, Visa ги заменя с уникален набор от числа. Тази технология, наречена токенизация, осигурява допълнително ниво на сигурност. С Visa потребителите са защитени срещу измама, загуба или кражба на картата си, тъй като имат възможност да поискат възстановяване на сумата, ако нещо се обърка,“ допълва Красимира Райчева.

Потребителите могат да се разплащат с Visa в повече от 150 валута на милиони места по света и туристите са готови да се възползват от тази възможност. Българите плащат с карта или смартфон най-често в хранителни магазини, ресторанти, музеи, градски транспорт, щандове за сувенири.

Над половината почиващи българи (57%) планират да използват в чужбина същата разплащателна карта както у дома. Някои сменят картата, когато отиват на почивка в чужбина, като плащат там с друга, различна използваната в страната им. Това е доста популярно сред румънците (25%), поляците (24%) и унгарците (23%). Четиридесет и три процента от анкетираните българи, които сменят картите си за чужбина, ще използват такава, която е свързана с тяхна сметка в различни валути. Три четвърти от жителите на ЦИЕ, пътуващи в чужбина, решават как ще заплатят почивката си в чужбина, преди да заминат.

Според проучването на Visa с разрастването на електронната търговия ние сме все по-склонни да купуваме онлайн различни продукти и услуги. Затова не е изненадващо, че плащаме и за почивките си онлайн. 87 процента от българите, организиращи самостоятелно пътуването си, ще закупят някоя от ваканционните услуги онлайн: 63% ще резервират нощувка по този начин, 35% - транспорт, а 18% - ще заплатят входни такси и допълнителни екскурзии. Когато плащат за транспортни услуги, настаняване или допълнителни атракции, 75% от българите ще платят с карта или дигитален портфейл.

Проучването на Visa показва още, че 67% от българите, които купуват пакетни почивки в чужбина чрез уебсайтовете на туристическите агенции или платформи, предлагащи офертите на много туроператори, ще заплатят с карта или дигитален портфейл. Купуването на ваканции онлайн е най-популярно в рамките на региона в Хърватия (78% от клиентите на туристически агенции), Словакия (76%) и Словения (74%).

Въпреки инфлацията българите искат да почиват в чужбина

Двадесет и три процента от анкетираните българи планират тази година да почиват в чужбина, като средната продължителност на пътуването е 6 дни.

Четиридесет и два процента от пътуващите в чужбина нямат намерение да отменят тези планове, дори инфлацията да остане висока и разходите за живот да продължат да растат. Въпреки това, 60% от българите, заминаващи в чужбина, биха потърсили по-икономични варианти за настаняване, а 50% ще обмислят съкращаване на пътуването си, сочи потребителското проучване. .

За 59% от българите геополитическата обстановка не влияе на плановете им за почивка в чужбина, а 36% заявяват, че тази година най-после ще предприемат пътуване, отлагано преди заради пандемията от Ковид-19 - това важи особено за най-младите респонденти.

„Ние от Visa вярваме, че пътуванията и туризмът са важен фактор за икономическото развитие и за създаването на работни места, като същевременно ни дават възможност да разберем и оценим културното богатство на света около нас. Нашето проучване доказва, че тази година българите възобновяват опознаването на света,“ отбелязва Красимира Райчева.

Най-желаните дестинации

Според резултатите от проучването най-често посочваните от българите дестинации са Гърция (32%), Италия (15%), Турция (12%), Испания (8%), Хърватия (6%) като желанието им е просто отдих, съчетание от разглеждане на забележителности и отмора. Едва 8% планират да прекарат ваканцията си в чужбина активно, на планински туризъм или спортни занимания.

„Връщането към пътуванията - независимо дали става дума за по-дълга ваканция или градска почивка през уикенда - предполага, че българските потребители придобиват чувство на увереност. Това може да е положителен тласък за местните икономики и много индустрии, включително и за туристическия сектор,“ коментира Красимира Райчева.

61% от българите възнамеряват да пътуват в чужбина поне два пъти тази година. Става дума предимно за посещения на градове, особено популярни сред милениалите (25-40 г.) и поколението Z (до 23 г.). Тъкмо за тях плащанията с карта, смартфон или смарт часовник могат да се окажат особено полезни. В Лондон билетите за обществения транспорт се плащат само дигитално, а в Швеция,считана за най-безкасовата страна в света, дигиталните разплащания са единствената опция в много кина, ресторанти и магазини, показват още данните от проучването на Visa.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ