Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Китайският IPO пазар кипи от оживление. Вече е по-голям от американския и европейския, взети заедно
От Лондон до Хонконг, първичните публични листвания почти пресъхнаха в големите финансови центрове в света тази година. Пазарът в Китай обаче кипи от активност, пише Блумбърг.
Стойността на първичните публични предлагания на континенталните борси в Китай е достигнала 57,8 млрд. долара през тази година – рекорден размер за подобен период, сочат данните на Блумбърг. От началото на годината на пазарите в Континентален китай са били осъществени пет IPO-та на стойност над 1 млрд. долара, като още едно е на път. За сравнение, от началото на годината в Ню Йорк и Хонконг е осъществено по едно такова първично публично предлагане, а в Лондон – нула. От началото на годината общата стойност на IPO-тата в САЩ е 19,1 млрд. долара, в Европа – 9,9 млрд. долара и в Хонконг – 4,9 млрд. долара. За същия период през 2021 г. IPO пазарът на континентален Китай е бил на стойност 40,2 млрд. долара в сравнение с 234,7 млрд. долара за САЩ, 62,7 млрд. долара за Европа и 33,2 млрд. долара за Хонконг.
IPO пазарът в Китай се противопостави на насрещни ветрове като нарастващите лихвени проценти и страховете от рецесия в САЩ, които доведоха до набиране на големи капиталови средства на други места до фактически застой. Предложенията в азиатската икономика, чиято парична политика се различава от тази на Федералния резерв на САЩ, са до голяма степен насочени към местни инвеститори.
Според някои наблюдатели на пазара ръстът на листванията се дължи и на притесненията, че икономическите условия могат да се влошат по-късно през годината, тъй като избухването на нов огнища на коронавирус кара Пекин да се придържа към стриктната си политика за нулев COVID. Висши китайски представители вече сигнализираха за смекчаване на официалната цел за икономически растеж от 5,5%, намалявайки оптимизма за възстановяването.
„Компаниите имат по-голяма готовност за осъществяване на първично публично предлагане, защото виждат първата половина като по-добър времеви прозорец за борсов дебют, отколкото бъдещето“, каза Шен Менг, директор в инвестиционната банка Chanson & Co.
Вторичен пазар
Тъй като компаниите бързат да дебютират на борсата, делът на Китай в глобалните приходи от IPO се е утроил до 44% тази година спярмо 13% в края на 2021 г., сочат данни, събрани от Блъмбърг.
По-доброто представяне на новотъргуваните акции също е привличащо за кандидатите за листване. Акциите на IPO в континенталната част на Китай са нараснали средно с 43% тази година спрямо цената им на листване. За сравнение, в Хонконг се наблюдава спад от 13%.
Междувременно китайският референтен индекс CSI 300 падна с около 16% от 31 декември насам, което го прави един от най-лошо представящите се показатели сред основните глобални фондови измерител,тъй като инвеститорите трябваше да се вземат предвид ограничителните мерки срещу разпространението на COVID-19, задълбочаващата се криза в сектора на недвижимите имоти и продължаващата репресии срещу интернет гигантите.
Разбира се, продажбите на нови акции дължат част от силното си представяне на факта, че оценката по време на IPO е ограничена от местните правила. Това обикновено оставя някои печалби на масата за новодошлите. Понякога това води до лошо представяне, но тези случаи са рядкост.
Някои от сделките, които увеличиха популярността в Китай, имат политически нюанси. Доставчикът на телекомуникационни услуги China Mobile Ltd. и енергийният гигант CNOOC Ltd., държат двете най-големи IPO-та за 2022 г. И двете компании дебютираха на борсата у дома, след като бяха изгонени от САЩ заради включването им в черен списък по време на президентството на Доналд Тръмп. В Китай те набраха съответно 8,6 милиарда долара и 5 милиарда долара и се търгуват доста над котировките си.
„Китай е отделен пазар от останалия свят. Нещо, което е уникално сред китайските инвеститори, са тези патриотични сделки“, каза Ке Ян, ръководител на изследванията в DZT Research в Сингапур. „Купуването на акции, които помагат на Китай да бъде по-независим от останалия свят и да устои на транзакции от САЩ, е нормално.“
Любов към технологиите
Като цяло обаче технологичният сектор е един от най-натоварените за продажби на нови акции в Китай. Търсенето на IPO на производителя на компютърни компоненти Hygon Information Technology Co. на стойност 10,8 млрд. юана (1,6 милиарда долара) надвишава предлаганата сума 2000 пъти. Приемането на поръчки започна на 3 август, точно когато посещението на председателя на Камарата на представителите на САЩ Нанси Пелоси в Тайван разтърси световните пазари.
Акциите на полупроводници на производител на продукти за цифрово съхранение и производител на чипове скочиха, след като дебютираха в континенталната част на Китай в петък. Заедно техните първични предлагания набраха 1,1 милиарда долара.
Голяма част от акциите, които сега излизат на пазара в Китай, „са от технологичния сектор, които инвеститорите изглеждат нетърпеливи да купуват, като се има предвид фокусът върху изграждането на собствени технологични способности“, коментира Браян Фрейтас, анализатор за независимата изследователска платформа Smartkarma в Окланд.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.