Ползването на 5% данъчна отстъпка - сложно и не за всички

Икономика

Ползването на 5% отстъпка за авансово подадена данъчна декларация и платен подоходен данък през 2015 г. ще е мисия почти невъзможна заради редица нови изисквания, въведени набързо от депутатите, пише в. „Сега”.

Правото на отстъпка отпада, ако в НАП има информация за други публични задължения като глоби от КАТ например.

Данъчното облекчение е ограничено и от начина на подаване на декларацията. Хората, подали декларации на хартиен носител, независимо от това колко рано са го направили, вече нямат право на 5% намаление. Така данъкоплатците, които искат да ползват отстъпката, ще са длъжни да си вадят електронен подпис или персонален идентификационен код и да ползват електронните услуги на НАП. Това стана ясно на ежегодната разяснителна пресконференция на НАП по повод предстоящата данъчна кампания. 

Изискването данъкоплатците да нямат подлежащи на принудителни събирания публични вземания, подадени в НАП, се въвежда за пръв път, обясниха от данъчната администрация. Това означава, че всички данъкоплатци, които имат неплатени глоби към различни санкциониращи институции като КАТ, няма да могат да получат отстъпката, дори да спазят останалите изисквания за ползването й.

Възможно е обаче това да доведе до хаос. От НАП признават, че нямат представа дали КАТ и други публични органи, които са овластени да налагат глоби, са подали информация в данъчното за всички наложени глоби и дали са поискали принудително изпълнение. Възможно е част от тези глоби да се търсят и през частни съдебни изпълнители, за което в НАП също няма информация. Така едни данъкоплатци със задължения могат да получат отказ, а други - също със задължения, за които обаче НАП не знае, да си ползват отстъпката. Не е ясно и доколко точни са самите информационни регистри за наложени от КАТ глоби и дали в тях са отразени всички платени вече глоби. От НАП уверяват, че няма да третират декларациите с поискана, но отказана заради налични задължения отстъпка като декларация с невярно съдържание. 

Всеки данъкоплатец може сам да провери публичните си задължения, ако се е снабдил с персонален идентификационен код в офиса на НАП по местоживеене. Наличието на ПИК вече е задължително условие за ползване на облекчението, ако данъкоплатците нямат електронен подпис, защото 5-те процента отстъпка през 2015 г. могат да се ползват само за подадена по електронен път данъчна декларация.

До тази година отстъпката се полагаше и за хартиен носител, ако декларацията е подадена и данъкът е платен до 10 февруари.

Данъкоплатците, които искат да ползват отстъпката, трябва да подадат декларацията си по електронен път най-късно до 31 март - месец по-рано спрямо досегашния регламент. Срокът за плащане на дължимия за довнасяне данък обаче си остава 30 април. 

В същото време може да се очаква, че промяната в реда на ползване на отстъпката на практика ще лиши от тази възможност редица данъкоплатци, които нямат достъп до електронни технологии. Миналата година от облекчението се възползваха 25 000 души, като същото това облекчение се превърна в алиби за премахване на авансово удържания данък върху извънтрудовите доходи в последното тримесечие на годината. Така хиляди българи бяха принудени да довнасят данък накуп, вместо той да им се удържа авансово. За 2015 г. това задължение отпадна. До момента подадените по електронен път декларации в НАП са 1500.

Промените в реда за ползване на данъчната отстъпка така и не бяха подробно мотивирани. Те не присъстваха в одобрения от МС пакет от промени в данъчните закони и бяха добавени между първо и второ четене в парламента. За поредна година пакетът от данъчно законодателство бе претупан, а всички промени в данъчните закони бяха пришити към промените в Закона за данъка върху добавената стойност. Така до внимателен дебат не се стигна. 

Коментари

НОВ КОМЕНТАР

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Полицейско разкритие: Банда във Виетнам откраднала и продала за месо 2700 котки
Почина изпълнителят на хита „You Are My Lady“
Москва пое управлението на руските активи на енергийните гиганти Uniper и Fortum
Digital age: Машина за тунели с лазер и революционна четка за зъби с камера
Office 1 превръща най-големия си магазин на „Цариградско шосе“ в пространство за технологии, творчество и идеи
Турция ще разработи национален аналог на американската система Starlink
Как да спрете да обмисляте и да започнете да действате?
Подготвят акции на полицията в цялата страна, свързани с издаването на ТЕЛК решения
Полицейско разкритие: Банда във Виетнам откраднала и продала за месо 2700 котки
Jaguar залага бъдещето си на нов електромобил за 130 000 паунда
Започва изплащането на еднократната помощ от 50 евро за скъпите горива
Световните продажби на бензинови автомобили паднаха под 50% за първи път в историята
Сбогом на GPS: Квантовите сензори ще се превърнат в следващата основа на навигацията
Кристин Лагард: Не би било добра идея да се кандидатирам за президент на Франция
Санирането - на фокус във видеокаста на Obekti.bg
Шефът на Porsche съкращава 40% от мениджмънта, за да спаси компанията
Емилиян Георгиев става зам.-кмет с ресор „Обществено строителство“ в Столична община
Готови за новите изисквания към сградите: как WEOZ™ съчетава автоматизация, комфорт и енергийна ефективност
Новият Закон за потребителския кредит: регулация, която пази потребителя, а не го изпраща при лихварите
За първи път от 14 г.: Големите синдикати в Италия заедно обявиха общонационална стачка за заплати и жилища
„Сова Харис“: Йотова-Вълчев са с 50,2% подкрепа, а Гюров-Кандев – с 23,7%
Пеевски: Ако има 36 фактури за платени мои полети, си подавам оставката като лидер на ДПС
Еврокомисарят по търговията: Трудните преговори с Китай все още не са дали резултат
Контактните лещи могат да са източник на зараза, експерти съветват да носим очила
Гълъб Донев: Бюджетният дефицит за тази година ще бъде до 5,7% от БВП
Земетресение разлюля София
Факторите, които превръщат синдрома на самозванеца в професионална суперсила
Жилищната криза тласка Испания към предсрочен вот
Едно наум, ако бившето гадже иска да останете приятели
Тръмп заяви, че „заплаха“ е накарала САЩ да изтеглят бомбардировачите си от RAF Fairford