Акциите на Boeing  се сринаха с 8% заради инцидента със 737 Max 9

Акциите на Boeing  се сринаха с 8% заради инцидента със 737 Max 9

Акциите на  Boeing се сринаха с приблизително 8% в предпазарната търговия в понеделник на фона на новината, че Федералната авиационна администрация на САЩ (FAА) е наредила на авиокомпаниите да спрат десетки самолети Boeing 737 Max 9 за спешни проверки, съобщи СNBC.

Ако загубите се запазят, компанията ще загуби повече от 12,5 милиарда долара, което е почти колкото разходите за разработване на нов самолет, изчисли "Ройтерс".

FAA издаде заповедта в събота, след като по време на полет в петък се откъсна тапа на една от вратите на самолет на Alaska Airlines след излитане от Портланд, Орегон, на път за Онтарио, Калифорния, което доведе до разхерметизиране на самолета и принуди пилотите да се върнат обратно.

Инцидентът отново връща Boeing обратно в светлината на прожекторите. Изпълнителният директор Дейв Калхун се опитва да увери инвеститорите, че Boeing се връща на по-добра основа след поредица от проблеми, включително две катастрофи, при които загинаха 346 души, пандемичен хаос във веригата за доставки и серия от дефекти в качеството.

Мащабните заземявания от авиационните власти са рядкост, но FAA проучва Boeing и неговия бестселър 737 Max след фаталните катастрофи през 2018 и 2019 г. Boeing заяви, че е съгласна с решението на FAA да спре самолетите Max 9 за проверки.

Инцидентът в петък се случи точно когато Boeing се опитваше да увеличи производството на Max.

"Проблем от такова естество поставя под въпрос контрола на качеството на рампата за доставка на 737 и влиянието на неопитната работна ръка както върху Boeing, така и върху веригата за доставки", пише анализаторът на Bank of America за аерокосмическата индустрия Рон Епщайн в аналитична бележка от днес, като добавя, че самолетът е доставен само няколко месеца по-рано. "Този самолет все още имаше миризма на "нов самолет", а на прозореца му стоеше стикер с цената.“

FAA обяви в събота каза, че около 171 самолета ще бъдат засегнати от директивата за спешен преглед на летателна годност, която се прилага за САЩ. Alaska  Airlines  и United Airlines  са най-големите оператори на модела 737 Max 9, от които около 215 летят по целия свят, според Cirium.

От 171 самолета, приземени съгласно директивата, United Airlines има 79, а Аляска има 65, докато останалите 74 са разпределени в шест други авиокомпании.

През уикенда Националният съвет за безопасност на транспорта описа мъчителните няколко минути на борда на полета на Alaska Airlines, започнали със силен гръм и толкова голям мощ, че откъснала възглавниците и облегалките на седалките и отворила вратата на пилотската кабина.

Междувременно учител намери издухания от разхерметизирането панел на вратата на самолета в задния си двор в Портланд, съобщи NTSB късно в неделя.

Изображения, споделени в социалните медии, показват дупка в страничната част на самолета и пътници, използващи кислородни маски. Разследващите служби в момента са започнали подробно обследване, тъй като смятат, че това ще даде отговори на много въпроси за причините за инцидента. Стана ясно още, че записващото устройство за глас в пилотската кабина не пази никакви данни, защото е обновило информацията си. Председателят на Националния съвет по безопасност на транспорта на САЩ Дженифър Хоменди призова регулаторните органи да се въведе ново задължително правило съществуващите самолети да бъдат оборудвани със записващи устройства, които да записват 25 часа данни, в сравнение с изискваните в момента в САЩ два часа.

Ръс Молд, инвестиционен директор в AJ Bell, отбеляза, че инцидентът от петък е последният в „поредица от проблеми за компанията“ и предположи, че авиокомпаниите, използващи самолети 737 Max, ще „обмислят дълго и упорито бъдещите си изисквания за самолети“.

Междувременно акциите на европейския конкурент на Boeing - Airbus  спечелиха 1,7%  в понеделник, тъй като инвеститорите спекулираха, че може да вземе пазарен дял от САЩ. електростанция.

„Естествено се задават въпроси относно проверките на качеството и дали Boeing се опитва да направи твърде много твърде бързо“, каза Молд.

„Ръководството на Boeing ще бъде подложено на значителен натиск от страна на регулаторите и клиентите да обясни какво се случва, което означава значителни насрещни ветрове за бизнеса. Не е чудно, че инвеститорите се надпреварват да продават акциите, тъй като рисковете за инвестиционния казус току-що скочиха."

Новият инцидент със самолет Boeing 737 MAX, и произтеклото от това спиране на полетите с този модел по целия свят, е нов удар за американския самолетостроител, макар и експертите да очакват ограничени последици, предаде Франс прес.

Този инцидент се добавя към цяла поредица от неприятности, с които се сблъска самолетостроителят от Арлингтън, щата Вирджиния, през последните години, отнасящи се най-вече за този модел.

Най-сериозните от тях бяха катастрофите с два самолета 737 МАКС - през октомври 2018 година в Индонезия и март 2019 година в Етиопия, при които загинаха общо 346 души. 

След тези инциденти всички самолети 737 МАКС по света бяха спрени от летене за 20 месеца. 

За разлика от Boeing  големият му конкурент Аirbus  е спирал самолетите си само няколко пъти през 2020 година и избегна мащабни съкращения.

Междувременно Индонезия е спряла полетите на  три самолета  Boeing 737 Max 9  на авиокомпания Lion Air, съобщи транспортното ведомство. 

Загуби в момента търпят и акциите на Spirit Aero - производител на откъсналия се панел - които се понижиха с 15,9% в предборсовата търговия в САЩ в понеделник. Акциите на Alaska Airlines спаднаха с 5%, докато акциите на United Airlines (UAL.O), единствената друга американска авиокомпания, която експлоатира самолетите, спаднаха с 2,8%.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ