Facebook и Twitter възпитават поколение от егоманиаци

Facebook и Twitter възпитават поколение от егоманиаци

Социалните мрежи Facebook и Twitter създават поколение от хора, вманиачени по собствената си личност, предупреди световноизвестният професор по фармакология от Оксфордския университет баронеса Сюзън Грийнфийлд.

Потребителите на мрежите развиват влошена способност да се съсредоточават и инфантилна нужда от одобрение и коментар за живота си, убедена е Грийнфийлд. Редовният престой в мрежите води до кризи на идентичността, при които потребителят отчаяно се бори за внимание по същия начин, по който малкото дете крещи „Мамо, виж ме! Виж какво мога!”

Популяризирането на интернет „приятелствата” и компютърните игри може буквално да препрограмира мозъка ни, заяви баронеса Грийнфийлд. Резултатите са трагични – лоша концентрация, постоянна тревожност, нужда от незабавно възнаграждение за всяко наше действие и влошаване на невербалните умения като способността да гледаме събеседниците си в очите, докато разговаряме „на живо”.

„Най-много ме тревожи баналността на повечето от нещата, които се случват в Twitter”, заяви Грийнфийлд. „Защо му е на човек да се интересува от това какво е закусвал някой друг?”

Според професора, много потребители на Facebook изпитват неистовата нужда да се превърнат в „мини знаменитости”, наблюдавани и адмирирани от останалите всеки ден. Те търсят фрази, случки и клипове, „годни за Facebook”, защото единственият им начин да се самоопределят е като накарат колкото се може повече хора да разберат за съществуването им и да го оценят.

„Сякаш не живеем в истински, а в изкуствен свят, където единственото, което има значение, е какво мислят хората за теб и дали кликат върху теб. Помислете какво ще стане с обществото, ако хората се интересуват повече от мнението на останалите, отколкото от собственото си усещане за себе си”, предупреди фармакологът.

С това становище е съгласна и писателката Сю Палмър, според която особено момичетата започват да вярват, че са „стока, която трябва да продадат на другите” във Facebook.

„Някога хората си поръчваха портрети. Днес сами рисуваме лицето си в мрежата. Сякаш се превръщаме в звездите на собственото си риалити шоу, което създаваме и предлагаме на света”, заключи Палмър.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Белгия и Русия си размениха в социалните мрежи заплахи с унищожение
КНСБ заплашва с протести, ако в Бюджет 2026 минималната работна заплата остане 605 евро
Какво предлага Бюджет 2026 и защо не се хареса на никого?
„Лукойл“ е получила оферта за закупуване на международните ѝ активи. Кой е купувачът?
Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Между реалността и свръхестественото: Всеки трети у нас вярва в живот след смъртта, а две трети – в кармата
Нов революционен метод може да доведе до по-ранно откриване на болестта на Алцхаймер
Тръмп намали митата върху вноса от Китай до 47% след „невероятната“ среща със Си