Усмихнат, Ядосан и Намръщен в продуктовия дизайн на колите

Усмихнат, Ядосан и Намръщен в продуктовия дизайн на колите

Погледнете картинката вдясно. Това е автомобил Toyota Prius, заснет от позицията на човек, застанал директно пред него. Какво мислите? Вероятно на мнозина от вас би се сторило, че колата сякаш има физиономия и ви наблюдава? Или поне, че тази кола има някак различен вид и излъчване, в сравнение с други модели на останалите марки. Твърде различна е от черния, луксозен Maybach Exelero например, чиято предна част изглежда според много хора малко намръщена и разгневена.

Ако имате чувството, че Toyota Prius ви гледа някак приятелски и усмихнато, а други коли ви се мръщят, не сте само вие, успокояват авторите в LiveScience.com. Хората по природа са склонни да виждат лица и черти на физиономии в колите. Маркетингът и продуктовият дизайн умишлено се заиграват с това. Изработват се и след това се предлагат на пазара различни стоки, в които потенциалните клиенти ще разпознаят някаква физиономия.

Купувачите персонифицират колите, посочи европейско проучване. Според него хората предпочитат колите да бъдат най-вече „с доминиращ вид, мускулести/силни и малко разгневени“, за да ги купят. От EFS Consulting Vienna направиха изследване по темата през 2012 г. и установявиха, че колкото по-ядосана изглежда една кола, толкова повече я искаме. Привличат ни автомобили, излъчващи сила. Всичко това има отношение към производството и продуктовия дизайн, не само на колите.

Изследването почива на разбирането, че хората виждат лица и човешки характеристики във всичко – не само в продуктите, но дори в резенчетата чипс или в облаците. Този феномен се нарича пареидолия. Учените го изследват и опитват да обяснят какво точно се случва в човешкия мозък, за да виждаме лица в неодушевените предмети. Техните заключения ще помогнат на автомобилните производители да правят коли с по-впечатляващ вид, които предизвикват подсъзнателен интерес сред купувачите.

Американската докторантка Линда Мийслър представи преди години на конференция в Чикаго проучване, свързано с еволюционната теория. Според него хората изпитват симпатии и положителна емоционална реакция, когато съзират бебешки лица. Такива могат да бъдат разпознати докато те наблюдават предната част на някои автомобили. Ето защо са им симпатични част от ретро колите с 20% по-големи фарове, 20% по-малка решетка на предницата, с компактен или умален размер.

Повечето от клиентите обаче не искат „сладка“ кола с бебешки вид (хората предпочитат автомобилите със сърдита, малко разгневена физиономия, готови сякаш да вдигнат скорост и прах след себе си). Има и купувачи, на които този вид модели се харесват. Въпреки това се смята, че тактиката със създаване на продукти с бебешки лица може да бъде полезна, не в автомобилите, а в производството на мобилни телефони.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Unilever разработи дизайнерско звено, базирано на изкуствен интелект
На днешната дата, 19 юли. Рождениците днес
Радев: Правителството е декор на дуото Пеевски-Борисов, а правосъдието е избирателно
Три начина за справяне със стреса на работното място
Чехия прие закон, който определя пет години затвор за комунистическа пропаганда
Президент на Иран си взе такси, след като заредиха колите от кортежа му с разреден бензин
На фокус през следващите седем дни: Избори, лихви и финансови отчети
Бившият шеф на УЕФА и легендарен футболист Мишел Платини беше обран в дома си край Марсилия