Бизнес БРОЙ /// Мениджър 02/2024
Списание МЕНИДЖЪР Ви предлага 4 безплатни статии от броя — 4 / 4
Експортната сила на България
Потенциалът за растеж на износа ни е практически неограничен, но са необходими инвестиции в инфраструктура и свързаност
Експортната сила на България

Потенциалът за растеж на износа ни е практически неограничен, но са необходими инвестиции в инфраструктура и свързаност


По предварителни данни през 2023 г. българският износ на стоки и услуги надминава 111 млрд. лева (57 млрд. евро). Като дял от брутния вътрешен продукт износът е почти 61%, с други думи, България, без съмнение, е експортна икономика. В региона България е сред лидерите по дял на експорта – далеч пред Турция, Румъния и Гърция, които са с дял на експорта от 40–50% от БВП.
България също така е малко по-напред от Хърватия и Сърбия според последните сравними данни от 2022 г. В нашия регион единствено малки страни като Словения и С. Македония са с по-висока експортна ориентация, но това се обяснява с ограничения размер на техните икономики. Това не е нещо учудващо – и в световен мащаб най-експортно ориентираните страни са по-малки или островни държави като Люксембург, Хонгконг, Сингапур, Малта, Ирландия.
Българският експорт е доминиран от износ на стоки – около три четвърти, и около една четвърт са услугите. Само три страни в нашия регион имат различна структура на експорта – това са Гърция, Албания и Хърватия. Половината от техния износ се състои от услуги, но по различни причини. Хърватия и Албания са тотално доминирани от туризма, те са водещи в Европа по дял на туризма в икономиката. В Гърция въпреки силно ра...
Достигнахте максималния брой безплатни статии!
Ако желаете да продължите с четенето влезте в своя акаунт.
Ако нямате регистриран акаунт може да си направите на ZinZin.bg
|
Ключови думи
експорт
износ
търговия
бизнес
икономиката на България