Решителни вместо пасивно-агресивни

Решителни вместо пасивно-агресивни

Решителни вместо пасивно-агресивни

Никой не харесва пасивно-агресивното поведение. Поради тази причина вероятно опитвате да стоите далеч от такъв стил на изразяване в работна среда. Но вероятно не осъзнавате, е, че може да има фрази, които редовно използвате и в които не влагате лоши чувства и не смятате за проблемни, но други възприемат именно като такива.

Пасивно-агресивното поведение се характеризира най-вече с несъответствието между емоциите и думите - изпитвате гняв, но не го изразявате директно. Изпитвате враждебност, но това, което казвате или правите, не е в съответствие с вътрешните ви емоции. Сарказмът е пример за пасивна- агресивност, както и когато казваме „всичко е ОК“, когато нещата очевидно не са добре. Мълчаливото отношение към някого също може да бъде пример за пасивна-агресивност.

Човек може да действа пасивно-агресивно и в случаите, когато се попитва да избегне конфликт, когато се страхува или когато няма нужната увереност, за да се изправи директно пред някакъв проблем. Ако смятате, че не е социално приемливо да изразявате недоволството си, може да прибегнете до пасивно-агресивно поведение.

Може да вярвате, че прикривате разочарованието си, но хората го усещат и знаят, че не го изразявате директно. Това кара другите да се чудят за вашите мотиви, да поставят под съмнение вашата почтеност и да губят доверие във вас. Това са фактори, които правят пасивно-агресивното поведение пагубно за вашата кариера.

Пасивно-агресивни в работата

Един случай, в който може да сте пасивно-агресивен (без да го осъзнавате) е чрез комуникация по имейл. Това е така, защото посланието ви е ограничено до думите на екрана и получателите на имейла не могат да видят невербални сигнали като изражения на лицето, тонове на гласа или контекста, в който казвате това, което казвате. Ново проучване от WordFinger идентифицира изразите, използвани в имейлите, които се възприемат като най-пасивно-агресивни. Тук влизат:

  • фрази, препращащи към предишна комуникация: „както казахме в предишния ни разговор“, „както посочих в последния ми имейл“, „както беше обсъдено“.
  • фрази, напомнящи на някого да направи нещо: „приятелско напомняне“, „просто напомням“
  • фрази, изискващи последващи действия: „моля за съвет“, „благодаря предварително“
  • фрази, потвърждаващи собственото ви действие: „както казах“, „както обещах“

Разбира се, може да ви се наложи да припомните предишен разговор или да помолите някого да предприеме действие, но конкретният избор на думи е от ключово значение за начина, по който съобщенията ви ще бъдат възприети. Ключът е да бъдете директни и да използвате по-малко преки пътища в комуникацията. Добре е да давате повече детайли или кратко описание на контекста, в рамките на който се осъществява тази комуникация.

Как да общувате без пасивно-агресивни фрази

Независимо дали общувате по имейл, чрез чат приложение или на живо, добре е да замените пасивно-агресивния подход с един по-настоятелен и решителен такъв. За целта трябва да задавате въпроси, да споделяте информация и да балансирате нуждите на другите и вашите собствени.

За да бъдете ефективни в изразяването на вашите позиции, трябва да бъдете уверени, лесни за разбиране и внимателни. Ако сте изплашени, разтревожени или несигурни, можете (неволно) да предприемете пасивно-агресивен подход. Алтернативата е да си припомните, че имате нужните умения, знания и компетентност и да подходите директно. Уведомете вашия колега, че имате спешна нужда от отговор, или споделете разочарованието си от това как ваш колега е пренебрегнал идеята ви на последната среща на екипа. Хората ценят онези, които имат ясно изразени позиции и са готови да ги защитават.

Хората също предпочитат да работят с колеги, които са разбираеми, предвидими и прозрачни. Откритостта има тенденция да изгражда доверие, защото в тези случаи хората не трябва да се чудят дали имате скрит план или да гадаят как се чувствате. Ако проектът не върви по начина, по който смятате, че трябва, обсъдете притесненията си с вашите колеги. Ако подготвяте презентация за клиент и смятате, че стратегията на екипа ви трябва да се промени, споделете мнението  си.

И накрая, хората искат да работят с други, които вземат предвид техните най-добри интереси и дават същия приоритет на общия им проект. 

………………

Трейси Брауър, автор на Bring Work to Life by Bringing Life to Work: A Guide for Leaders and Organizations, за FastCompany.com

Превод и редакция: Георги Георгиев

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ