Мълчаливият бойкот
Случвало ли ви се е да попаднете в ситуация, в която някой се е съгласил да направи нещата по вашия начин, но тихомълком да саботира плана ви и да направи всичко по силите си, за да се провалите? Това е перфектният пример за пасивно-агресивното поведение, което понякога може да е дори по-вредно от откритото недоволство и противоречие.
Пасивно-агресивното поведение по своята същност е демонстрация на негодувание и агресия по един дискретен, тих и „пасивен“ начин. То се характеризира с цинични коментари, тънки намеци и действия, които показват, че човек не е съгласен с дадено решение или с курса на действие, който сте поели.
За съжаление, ние се сблъскваме с пасивно-агресивното поведение във всеки аспект на нашия живот. Може да го срещнете на работата под формата на колега, който винаги се оплаква от нещо. Може да се сблъскате с него и вкъщи, било то от вашия житейски партньор или от децата ви, особено когато денят им не е минал много добре.
За да се справите с пасивно-агресивното поведение, първо трябва да се научите да разпознавате неговите прояви в ежедневието. Ето няколко примера от работата:
Мълчаливо отношение
След като се е съгласил да направи нещата по начин, по който вие искате, вашия колега започва да ви избягва в офиса и дори да се крие от вас. Когато опитвате да водите разговор с него, през по-голямата част от времето той или мълчи или дава кратки отговори, показвайки пълна липса на интерес и ангажираност.
Намръщена физиономия
Всички сме преминавали през тази фаза като деца, но има много зрели хора, които не са я надраснали. Когато нещата не се развият по начина, по който е искал, вашият колега изведнъж се е намръщил и е станал сърдит и неотзивчив, създавайки тягостна атмосфера на работното мщсто.
Постоянно забравяне
В този случай става въпрос за колега, който е обещава да ви помогне с определена задача, но така и не го прави. Той най-вероятно ще каже, че просто е „забравил“, когато всъщност никога не е имал намерението да ви помогне. Ако обаче вие го подсещате за поетия ангажимент, той просто ще го отлага във времето, докато вие или някой друг не се заеме със задачата.
Умишлен саботаж
Вместо напълно да пренебрегне възложената му задача, този човек полага умишлени и целенасочени усилия, за да я изпълни по лош начин, с което изразява своето недоволство и несъгласие с вашите решения.
Фалшива учтивост
Този човек използва саркастични намеци и цинични комплименти, с които да подкопае вашето самочувствие и да ви изнерви. Такива хора обикновено се стараят да използват двусмислени и неясни фрази и изрази, но всъщност винаги са осъзнават ефекта, който те имат.
Как да им противодействате?
В повечето случаи колегата, който се държи по пасивно-агресивен начин, ще отрича до последно, че има някакъв проблем и че е недоволен от нещо. Той ще се преструва, че не разбира какъв е проблема и никога няма да признае истинските си чувства.
В други случаи човек превръщат пасивно-агресивното поведение в неразделна част от начина, по който общува с другите, като с времето започват да не осъзнава, че се отнася с тях по този начин. Това обаче никакъв случаи не прави по-лесни за преглъщане неговите думи и действия.
И в двата случая става въпрос за човек, който не може или не иска да се изправи срещу негативните си чувства. Вашата роля е да му помогнете да направи точно това.
„Не става въпрос за авторитарно искане на обяснение и агресивна конфронтация, при която да накарате другия човек да признае чувствата си. По-скоро говорим за разговор, в който вие споделяте открито и тактично своите мисли за поведението на вашия колега и неговия подтиснат и прикрит гняв“, казва Сигни Уитсън, автор на книгата „The Angry Smile“.
Иначе казано, вие трябва да работите заедно с този човек, за да стигнете до корена на проблема. За да постигнете тази цел, първо трябва да се уверите, че сте изразили ясно своите собствени чувства и очаквания. Ако подозирате, че знаете каква е конкретната причина за пасивно-агресивното поведение на другия човек, попитайте директно дали това нещо го притеснява. Ако той отрече, не поставяйте под въпрос неговата искреност и опитайте да пренасочите разговора в друга посока. Ако намирате за подходящо, поемете инициативата и се извинете за нещата, които може да са го обидили и попитайте какво може да направите, за да коригирате проблема.
В повечето случаи вашият искрен интерес към чувствата и мислите на другия човек ще бъде достатъчен, за да го накарат да промени поведението си. След като откриете какъв точно е проблема, опитайте да стигнете до компромисно решение, което да удовлетвори и двете страни и да ви позволи да продължите напред.
……………
Джъстин Барисо, основател и директор на INSIGHT, за Inc.com
Превод и редакция: Георги Георгиев
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.