Новата икономика: Нашествието на роботите е загубило темпо през 2023 г.
Северноамериканските компании са поръчали около една трета по-малко роботи миналата година, тъй като притесненията относно забавящата се икономика и по-високите лихвени проценти направиха по-трудно оправдаването на разходите за закупуването на модерния машини, пише Ройтерс.
Това е първият случай от пет години насам, в който се наблюдава спънка пред стабилно прогресиране на „инвазията на роботите“ в работна сила в региона.
„Когато икономиката не е добра, покупките по-лесно могат да бъдат отложени“, каза Джеф Бърнстейн, президент на Association for Advancing Automation - индустриална група, която проследява поръчките на роботи.
Компаниите са закупили 31 159 робота през 2023 г., което е спад от 30% спрямо предходната година. Това представлява най-големият спад в процентно изражение от 2006 г. насам и най-големият спад в нетни единици в историята, посочва групата, известна като A3. Отдръпването се случи в свързаните с автомобилостроенето индустрии, които съставляваха около половината от пазара миналата година, както и в други сектори като хранително-вкусовата промишленост и производството на метали.
Поръчките през четвъртото тримесечие са достигнали 7683, което е спад от 8% спрямо същия период на предходната година.
Забавянето на поръчките за роботи дойде дори след като някои компании обявиха инициативи за разработване на по-усъвършенствани версии на машините. Стартиращата компания за роботика Figure заяви миналия месец, че ще си партнира с BMW за внедряване на хуманоидни роботи във фабриката на автомобилния гигант в Южна Каролина, така че те да поемат определени физически задачи. Производителят на електрически превозни средства Tesla също разработва хуманоиден робот.
Но за много производители на роботи продажбата на съществуващи машини е възпрепятствана от притеснения относно забавяне на икономика и излишните запаси, натрупани по време на пандемията от COVID-19. Universal Robots - датски производител на малки, гъвкави роботи, наскоро съобщи, че приходите му са спаднали със 7% миналата година до 304 млн. долара.
„2023 г. се характеризира с трудна икономическа и бизнес среда за много от нашите основни клиенти, като глобалната индустриална активност се забавя през първата половина на годината“, каза пред инвеститори президентът на Universal, Ким Поулсен.
Лоши резултати след рекордна година
Продажбите на роботи процъфтяваха по време на пандемията от COVID-19, когато производителите търсеха все повече машини, за да произвеждат стоки на фона на остър недостиг на работна ръка. Всъщност 2022 г. е била рекордна година за поръчки, според данните на A3.
Дейв Фокс, президент на CIM Systems Inc, компания от Нобълсвил, Индиана, която сглобява роботизирани системи за клиенти (системен интегратор), каза, че бизнесът му започна силно миналата година, но след това се е сринал.
„Няколко големи проекта бяха отложени за тази година“, каза Фокс. „Определено имаше клиенти, които изразиха загрижеността си за това накъде се е запътила икономиката. И лихвените проценти вероятно не помогнаха“, коментира той. Фокс изчислява, че обемът на бизнеса му е спаднал с 30% през 2023 г. в сравнение с предходната година.
По думите му някои клиенти, които са отложили поръчките си, сега искат актуализирани оферти, което е добър знак за бизнеса през следващите месеци. Той обаче отбеляза, че е твърде рано да се каже дали бизнесът ще се върне към високи нива от времето на пандемия.
Джо Джема, главен директор по приходите на Wauseon Machine, системен интегратор в Охайо, каза, че има пренасищане с инвентар, което изкривява бизнеса.
„Много от нас поръчваха допълнителен инвентар“, коментира той. „Нашите клиенти също“.
Джема посочи, че продължаващият недостиг на работна ръка в САЩ означава, че бизнесът с роботи ще продължи да процъфтява. „Наскоро бях в завод, който обикновено има 600 души, работещи в производството – и те имат 140 отворени позиции. Почти всяко място, на което отидем, има затруднения с работната сила“, добави той.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.