Foxconn пренасочва вниманието си към електромобилите на фона на напрежението между САЩ и Китай

Foxconn пренасочва вниманието си към електромобилите на фона на напрежението между САЩ и Китай

Производителят на iPhone Foxconn залага много на електрическите автомобили и преначертава някои от веригите си за доставки, докато навлиза в нова ера на ледени отношения между Вашингтон и Пекин.

В интервю за Би Би Си председателят на компанията Янг Лю споделя какво крие бъдещето за тайванската фирма.

По думите му въпреки че Foxconn измества някои вериги за доставки далеч от Китай, електрическите превозни средства (EV) са това, което ще стимулира растежа на компанията през следващите десетилетия.

С нарастването на напрежението между САЩ и Китай, Foxconn трябва да се подготви за най-лошото, каза Лю.

„Надяваме се, че мирът и стабилността ще бъдат нещо, което лидерите на тези две страни ще имат предвид“, заяви 67-годишният Лю пред медията в офис на компанията в Тайпе.

„Но като бизнес, като главен изпълнителен директор, трябва да мисля за това какво ще стане, ако се случи най-лошият случай“, добави той.

Foxconn, или Hon Hai Technology Group, както е официалното име на компанията, започва работа през 1974 г., правейки бутони за телевизори. Сега тя е една от най-мощните технологични компании в света с годишни приходи от около 200 млрд. долара.

ТЯ е най-известна с това, че произвежда повече от половината продукти на Apple - от iPhone до iMac, но също така може да се похвали и с клиенти като Microsoft, Sony, Dell и Amazon.

В продължение на десетилетия тя процъфтява на базата на модела, усъвършенстван от мултинационални корпорации - те проектират продукти в САЩ, произвеждат ги в Китай и след това ги продават на света. Така се разраства от малък бизнес за производство на компоненти до гиганта за потребителска електроника, какъвто познаваме денс.

Но докато глобалните вериги за доставки се приспособяват към влошените връзки между Вашингтон и Пекин, Foxconn се озовава в незавидно място – хванат натясно между двете най-големи икономики в света - същите две страни, на които дължи растежа си досега.

САЩ и Китай спорят по множество теми, но най-голямата потенциална гореща точка е Тайван, където е централата на Foxconn.

В неизгодна позиция

Тайван е трънлив въпрос от дълго време, като многократните обещания на китайския лидер Си Дзинпин за „обединение“ разстроиха неспокойното статукво. Междувременно САЩ, под ръководството президента Джо Байдън, изразиха готовност за предоставяне на повече подкрепа на Тайван в случай на нападение.

Някои американски представители прекрачиха червената линия на Китай, призовавайки за независимост, въпреки че Белият дом потвърди позицията си, че поддържа дипломатически отношения с Пекин, а не с Тайпе.

Този уикенд държавния секретар на САЩ Антъни Блинкен ще посети Китай, като на визитата се възлагат надежди за размразяване на отношенията. Съществуват обаче и опасения от разгорещяване на конфликта и прерастването му във военен такъв, като един американски генерал изчисли, че това може да се случи през следващите няколко години.

„Съединените щати и Китай са впрегнати в стратегическа конкуренция“, каза Шихоко Гото, заместник-директор на азиатската програма в Wilson Center във Вашингтон.

„Foxconn иска да прави бизнес и с двете страни, но може да има само един победител.“

Лю обаче не смята, че нещата са толкова прости. Първо, каза той, бизнес моделът на Foxconn, който разчита на американски дизайни и китайско производство, далеч не е приключил.

„Ние наемаме много работници и повечето държави, включително Китай, искат да подкрепят своите работници“, каза той, като добави, че китайското правителство иска компании като Foxconn да продължат да работят поради огромния брой работни места, които създават.

На въпрос дали нарастващото напрежение оказва ли натиск върху този модел, Лю отговори, че досега не е видял такъв.

Но Западът и неговите съюзници призоваха държавите и компаниите да „намалят риска“ в отношенията с Китай – дългосрочна промяна за ограничаване на глобалната зависимост от Китай, която тепърва ще се развива.

На въпрос дали това се отразява на бизнеса, Лю отговори предпазливо.

„Някои чуждестранни клиенти настояваха да преместят производството извън Китай, но това беше тяхно решение, а не на Foxconn“, каза той.

iPhone на колела

Лю се надява експертизата в производството на устройства за Apple да подкрепи следващия ключов ход в стратегията за развитие на Foxconn – електрическите автомобили.

„Вижте това – това е голям iPhone, така че сме много запознати с продукта“, каза той, сочейки към панела, който контролира колата, с която е закарал журналистите от Би Би Си в офиса си.

Foxconn се надява да завладее около 5% от световния пазар на електрически превозни средства през следващите няколко години - амбициозна цел, като се има предвид, че фирмата е направила само няколко модела досега. Но това е залог, за който Лю е уверен, че ще се изплати.

„Няма смисъл да правите [EV] на едно място, така че регионалното производство на автомобили е много естествено“, добави той. Автомобилните заводи на Foxconn ще бъдат базирани в Охайо в САЩ, в Тайланд, Индонезия и може би дори в Индия“, сподели той.

Засега компанията ще продължи да се фокусира върху това, което прави най-добре - създаването на електронни продукти за корпоративни клиенти. Но може би не толкова далеч в бъдещето Foxconn ще започне да продава свои собствени автомобили.

Така или иначе, с пренасочването към електрическите автомобили, Foxconn диверсифицира не само производствените, но и линиите за доставки – двете неща, които според Лю, държат ключа към бъдещето на компанията.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ