Не, България не е на опашката по зарядни за електромобили!

Не, България не е на опашката по зарядни за електромобили!

Една зарядна станция обслужва средно по 5 електромобила в България, като по този показател България се нарежда на челните места в класацията на ЕС. Това коментира за „Мениджър Нюз“ Димо Колчев, директор развитие зарядна инфраструктура на „Елдрайв Чарджинг“, която оперира най-голямата мрежа от станции у нас.

Тази седмица Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) обяви, че към края на 2020 г. около 70% от всички станции в Европа са ситуирани в само три държави – Германия, Нидерландия и Франция. България пък беше посочена от асоциацията сред 5-те страни с най-малко брой станции.

Но отнесено спрямо броя регистрирани електромобили класирането изглежда по друг начин.

„Средно за ЕС съотношението е около 5 към 1. В Нидерландия - която е най-добре развивата в това отношение държава от ЕС - то е 3,3. В България, към настоящия момент съотношението също е 5:1, който показва, че стоим много добре на картата за зарядна инфраструктура и в никакъв случая не може да се каже, че сме изоставащ пазар – даже напротив.“, коментира още Колчев.

Изграждането на инфраструктурата се случва въпреки, че у нас няма строго определени подкрепящи държавни мерки. Съществуват инструменти за подпомагане на компании, които изграждат такава инфраструктура – какъвто например е инструментът на Фонд за Устойчиви Градове (ФУГ) и ОББ, съгласно  който Елдрайв получава дългово финансиране за подобряване на градската среда в София и Южна България. Сходен инструмент съществува и за Северна България.

За сравнение, във Франция правителството прие стратегия за подпомагане изграждането  на станции, като инвестира в нея 100 млн. евро. Такива инициативи има и в източната част на Европа. През 2018 г. в Полша бе приет закон, според който общините подпомагат процеса по изграждане на публична инфраструктура, като част от мерките за навлизане на електромобилността.

В България много вносители предлагат електрически модели на нашия пазар, но традиционно делът на нови автомобили у нас е доста малък и се държи в огромната си част от бизнеса и корпоративните автопаркове.

„Според нас, това което ще раздвижи пазара е постепенното навлизане на по-големи обеми употребявани електрически автомобили на възраст между 5 и 8г. Това са електромобили от по-големите Европейски пазари – Германия, Франция, предимно обслужващи големи институции – върнати от лизинг, както и частни електромобили“, прогнозира Колчев.  

Към момента разходът за зареждане е водещ плюс, тъй като е несравнимо по-евтин – около 3,50 лв на 100 км, казва Колчев. „Електромобилите нямат нужда от годишно или регулярно обслужване, смяна на масла и други скъпи ремонти. В един електромобил има почти 10 пъти по-малко движещи се части, което е 10 пъти по-малко риск от авария. Отделно електрическите коли имат редица други предимства – безплатно паркиране в зоните в повечето големи градове, не отделят вредни емисии при движение, няма шумово замърсяване“, припомня Колчев.

Пред операторите на зарядни станции не само у нас, а и по света, стоят няколко въпроса, свързани с улеснението за потребителите, които вероятно ще се изчистят с развитието на пазара.

Така например за да използва дадена зарядна станция потребителят трябва да има регистрация и карта за нея. За разлика от например магазините и бензиностанции, където лесно може да се плаща само с безконтактна карта.

„Интеграция на POS-терминал директно в станцията е съществуващ вариант, който обаче е много скъп и финансово неоправдан на този етап“, обяснява Колчев. „Най-обоснованото решение за момента е заплащането да се осъществява чрез виртуален терминал към който потребителите регистрират данните на платежната си карта за да могат да ползват услугата“, добавя той. Също така предстои и интеграция между различни платформи – било директно или посредством някоя от големите roaming платформи, които служат за посредник. Това също е свързано с допълнителни инвестиции и зависи много от конкретния пазар.

Всички зарядни станции в Европа могат да се видят на Plugshare и Chargemap, а мобилните приложения като Plugsurgin, New Motion и други предоставят информация в реално време дали дадена не се ремонтира или дали не е вече заета от друг електромобил.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ