Китай сигнализира, че ще прекрати субсидиите за електромобили, като ги изключи от петгодишния план
Китай изпрати ясен сигнал, че е готов да прекрати субсидиите за индустрията на електрическите превозни средства, след години на щедра държавна подкрепа, която подхрани бум, оставил втората по големина икономика в света с огромно свръхпредлагане, подтиквайки я да се насочи към глобалните автомобилни пазари, съобщава Ройтерс.
Политиците пропуснаха електрическите превозни средства от списъка със стратегически индустрии в последния си петгодишен план за развитие за периода 2026–2030 г. – първото изключване на индустрията от повече от десетилетие.
Анализатори казват, че този ход е доказателство, че Пекин счита индустрията за зряла и вече не се нуждае от същото ниво на финансова подкрепа, оставяйки развитието ѝ на пазарните сили.
Но те казват също, че пропускането не трябва да се разглежда като знак, че индустрията на електрическите превозни средства е загубила благоволението си, въпреки че се е превърнала в символ на прекомерна конкуренция, която дори президентът Си Дзинпин е критикувал. Вместо това, то отразява стратегическо решение за пренасочване на ресурси към други технологии, в които Китай се стреми да засили своите способности – особено на фона на глобалните търговски и сигурностни напрежения.
„Това е официално признание, че електрическите превозни средства вече не се нуждаят от приоритетни политики. Субсидиите за електрически превозни средства ще изчезнат“, каза Дан Уанг, директор за Китай в консултантската компания Eurasia Group.
„Китай вече доминира в технологиите, свързани с електрическите превозни средства и батериите, така че няма смисъл да ги приоритизира. Това не означава, че правителството ще изисква намаляване на капацитета, но пазарът ще играе по-голяма роля в решението кой ще оцелее“, каза тя.
Превозните средства с нови енергии (NEVs) – категория, включваща електрически превозни средства, plug-in хибриди и превозни средства с горивни клетки – бяха включени като стратегически нововъзникващи индустрии в предишните три петгодишни плана, които насърчиха китайските власти да инвестират милиарди долари, за да стимулират производителите да произвеждат електрически превозни средства и потребителите да ги купуват.
Тази подкрепа доведе до създаване на верига за доставки, която Китай сега контролира, с такива водещи производители като BYD. Тя също така превърна Китай в най-големия пазар за NEVs в света – към юли 2024 г. NEVs представляваха над 50% от общите продажби на автомобили в Китай, повече от 10 години преди целта, първоначално поставена от политиците.
Но този бърз растеж и подкрепа също доведоха до това, че китайските вътрешни марки произвеждат повече автомобили, отколкото могат да бъдат "абсорбирани", защото индустрията се стреми да постигне производствени цели, повлияни от правителствената политика, вместо от потребителското търсене, пише още агенцията.
Според изследователската компания Jato Dynamics, 93 от 169 автомобилни производители, опериращи в Китай, имат пазарен дял под 0.1%.
„От гледна точка на страната, вече не е необходимо да се обръща прекалено голямо внимание на NEVs, или това може да доведе до още по-голямо свръхпредлагане“, каза Ту Синцюан, декан и професор в Китайския институт за изследвания на СТО към Университета за международен бизнес и икономика.
Разбира се, китайските политици от години заявяват, че крайната им цел е индустрията да се изправи на собствените си крака и паралелно постепенно прекратяват дългогодишните програми за субсидии и данъчни облекчения за сектора NEV.
Националната схема за субсидии за покупка на електрически превозни средства беше прекратена в края на 2022 г., а правителството възнамерява да премахне данъчните облекчения за покупка до 2027 г., въпреки че някои китайски автомобилни асоциации лобират това да се случи с по-бавен темп.
Цуй Донгшу, генерален секретар на Асоциацията за леки автомобили на Китай, каза, че планът показва, че китайските политици ще предприемат по-целенасочени мерки, за разлика от предишния широк подход, за да отучат индустрията от държавната подкрепа.
Те ще настояват производителите на електрически превозни средства да се съсредоточат повече върху предлагането на иновативни продукти и да ограничат производството на превозни средства с по-ниско качество, каза той.
Производителите ще трябва да изградят достатъчно изразени основни предимства, за да си осигурят място на китайския пазар – най-големия в света, каза Шаочен Уанг, изследователски анализатор в Counterpoint.
„Например, марки като BYD и Leapmotor засилиха своите ценови предимства чрез подобряване на способностите за интеграция на веригата за доставки и пуснаха по-рентабилни продукти; междувременно Xiaomi и марките под HIMA (Huawei Intelligent Mobility Alliance) привлякоха потребителите със силното си влияние на марката и водещите интелигентни функции“, каза той.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
ЕК: Правилата на ЕС не са пречка за разрастването на телекомуникационните компании
ЕС |Метрото няма да вози пътници по Линия 3 на 8 и 9 ноември
Общество |САЩ и Южна Корея финализираха търговското си споразумение след месеци на преговори
Икономика |Интердисциплинарният подход ускорява технологичния напредък и променя философията на медицината
Наука и Здраве |Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Мениджър на годината 2025 |80-годишна жена почина, забравена на остров от круизен кораб
Любопитно |Големите победители: Кои са финалистите в "Мениджър на годината 2025"?
Мениджър на годината 2025 |Наталия Киселова подаде оставка като председател на НС, замени я Рая Назарян
Политика |Тръмп изрази съжаление, че не може да се кандидатира за трети мандат
Политика |ЕЦБ гледа на 2029 г. като потенцилен период за стартиране на дигиталното евро
Финанси |Кеш, злато, облигации или акции - какво показват уроците на историята?
Финанси |Бизнес перспективи: AI и онлайн пазаруването или как се пристрастяваме към Shein и Temu
Бизнес |Проектобюджетът предвижда минималната заплата от 1 януари да е 605 евро
Политика |ADVERTORIAL
Кредитните карти на Fibank вече предлагат разсрочване на вноски без оскъпяване
Интер Експо Център представя изцяло обновен конгресен етаж и модернизирани изложбени зали – ново ниво в организацията на събития у нас
Коментари
Няма въведени кометари.