Новата икономика: Затихва ли ентусиазмът за пълен преход към електромобили?

Новата икономика: Затихва ли ентусиазмът за пълен преход към електромобили?

Новата икономика: Затихва ли ентусиазмът за пълен преход към електромобили?

Плавните продажби на електрически автомобили са задължителни, ако искаме да постигнем нашите климатични цели. Но продажбите на електромобили на Запад са намалели и ако правителствата искат те да се възстановят, това може да е за сметка на собствените им икономики, пише BBC.

Всеки шофьор на магистрала ще познае усещането: карате по прав път, който се губи напред в хоризонта и след това, изведнъж, от нищото - забавяне. Нещо подобно се появи на пазара на електрически превозни средства през 2024 г. След години на рязко нарастване на продажбите растежът изглежда спира.

Замяната на автомобилите, задвижвани с изкопаеми горива, с електромобили е централна част от плана на правителството на Обединеното кралство за постигане на целите си в областта на климата – пътният транспорт представлява 12% от планетарните емисии.

Въпросът е дали това е проблясък, който скоро ще изчезне в огледалото за обратно виждане, или това ще се окаже по-трайно? И ако продължи, дали правителствата ще имат волята да направят каквото е необходимо, за да запазят нетните нулеви емисии на пътя?

Те са милиони, но трябва да купим много повече

Ръстът в продажбите на електромобили е забележителен. През 2020 г. е имало 10 милиона електромобила по пътищата, през 2023 г. те са били 45 милиона. Но продажбите трябва да останат забележително високи.

До 2035 г., по оценки на Международната агенция по енергетика (МАЕ), по пътищата трябва да има 790 милиона електромобила, ако искаме да достигнем нетната нула до средата на века.

Ето защо фактът, че глобалните продажби на най-големия производител на електромобили в света, Tesla, всъщност са били по-ниски през първото тримесечие на 2024 г., отколкото през същия период на 2023 г., повдигна вежди.

Най-големият производител на електромобили в Китай BYD се бори с Tesla за първо място. BYD също отбеляза забавяне между януари и март.

А продажбите на електромобили в Европа са спаднали с повече от 10% на годишна база през последното тримесечие на миналата година,  въпреки че в Обединеното кралство общите продажби нарастват спрямо миналата година.

Хората просто не са сигурни, че си заслужават

Анализатори в Обединеното кралство казват, че силните продажби на електромобили през последните години са били подхранвани от покупки на служебни автомобили, благодарение на щедрите данъчни облекчения.

Но пазарът на домакинствата се оказва по-костелив орех, като потребителите споделят, че са отблъснати най-вече от високата цена. Средната цена на нов EV в САЩ е над $60 000 (£47 433). Цените са подобни в Европа и Обединеното кралство.

Големите държавни субсидии и по-голямата ефективност на производството означават, че средната цена за китайски потребител е само 30 000 долара. А хечбекът Seagull на BYD се продава за по-малко от 10 000 долара.

Китай също така произвежда значително повече електромобили от нуждите на вътрешния пазар - лесно може да наводни пазарите на САЩ и Европа с евтини коли, ако не бяха задържани от мита.

Трудният избор за американските и европейските политици 

Ето това е дилемата пред европейските и американските политици. Те искат по-евтини електромобили, за да улеснят климатичния преход, но не с цената на подкопаване на техните собствени производители на автомобили, като Ford и Volkswagen, и местните работни места.

Всъщност разговорът е за повишаване на тарифите и други търговски бариери за вноса, за да има предпазна мрежа от ултраконкурентните китайски електромобили.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ