Първата ви електрическа кола може да е китайска
Tesla щеше да достави повече автомобили през последното тримесечие, ако нямаше недостиг на кораби, които да ги транспортира. Компанията има проблем с намирането на капацитет за износ от Шанхай. Това обаче не е изненада за хората, които следят индустрията отблизо, тъй като наскоро Китай наскоро изпревари Германия като втория по големина износител на автомобили в света, пишат Крис Брайънт и Анджани Триведи за Блумбърг.
Износът на автомобили от Китай нарасна с над 50% през първите девет месеца на тази година, като страната достави над 2 милиона автомобила. Може би по-важното е, че тук не става въпрос само за западните производители на автомобили, които използват Китай като център за износ - местните марки също намират почва на световната сцена. Търсенето се ръководи от Европа, родното място на автомобила, където проблемите с веригата за доставки, енергийната криза и войната в Украйна продължават да тормозят производителите.
Настина глобални
Този резултат не се дължи само на конкурентната цена. Произведените в Китай автомобили днес са с много по-добро качество от тези, които се опитаха да навлязат на европейските пазари преди повече от десетилетие и половина. Европейските производители на автомобили вече губят пазарен дял в Китай поради липсата на конкурентни електрически превозни средства и рискуват да го направят и у дома, където китайските производители на автомобили вече представляват 5% от EV пазара.
Европейските политици не трябва да са наивни, но трябва да внимават и да не размахват „голяма пръчка“ твърде много. Потенциални новите сурови търговски бариери срещу Китай ще повишат цената на електрическите превозни средства, като същевременно ще намалят натиска върху европейските производители на автомобили да повишат своята конкурентоспособност.
Промяна в силите
Трябва да се отбележи, че вносът на автомобили от Китай включва тези, произведени от западни производители като Tesla, и че в стойностно изражение износът на автомобили от ЕС за Китай все още е много по-голям.
Въпреки това китайските производители на автомобили си проправят път, след като прекараха години в подготовка да отговорят на нарастващото търсене на електрически превозни средства и батериите, които ги захранват. Автомобилните производители в световен мащаб си партнират с китайските производители на батерии, за да захранват своите електрически превозни средства.
Благодарение отчасти на щедростта на правителството и индустриалната политика, която благоприятства местните производители, китайските EV марки доминират на своя бързо разрастващ се местен пазар, като същевременно с това се стремят да намалят цените, което допълнително ще стимулира приемането на този тип превозни средства.
Те също дръпнаха напред в софтуера и информационно-развлекателните функции, търсени от китайските потребители. С изключение на Tesla, западните автомобилни производители често не успяват да се справят достатъчно добре в този аспект.
Преодоляване на бариери
Възможността за Китай е ясна: лоялността към марката все още не е твърдо установена в електрическите превозни средства и настоящите модели, захранвани с батерии, често са много скъпи. Западните производители на автомобили умишлено пренебрегнаха бюджетния край на европейския пазар, вярвайки, че високите цени, а не високите обеми на продажби, ще осигурят превъзходни маржове на печалба.
Китайските компании сега се възползват от икономика на мащаба, за да доставят автомобили на конкурентни цени в Европа. Мащабът на амбициите на Китай беше на пълен показ по време на автомобилното изложение в Париж през октомври, където марки като BYD Co., подкрепяни от Berkshire Hathaway Inc. и Great Wall Motor Co., рекламираха няколко технически впечатляващи модела.
Има обаче още много работа за по-добро установяване на китайски марки, дилърски мрежи и сервизни центрове. Сделки като тази, която BYD сключи през октомври с германската компания за коли под наем Sixt SE за закупуване на около 100 000 електрически автомобила, ще помогнат за изграждането на информираност на потребителите.
Не е изненадващо, че придобитите от Китай западни марки като MG и Polestar са най-успешни. (MG е собственост на SAIC Motor Corp., докато Polestar е финансово подкрепен от Zhejiang Geely Holding Group Co.).
Напредъкът на Китай представлява трънлив проблем за европейските политици, които са подложени на натиск да осигурят равни условия. Понастоящем вносът на автомобили в Китай е изправен пред 15% мито в сравнение с 10% при внос в Европейския съюз.
Главният изпълнителен директор на Stellantis NV Карлос Таварес иска Европа да повиши митата върху вносните китайски модели. Междувременно френският президент Еманюел Макрон казва, че стимулите за покупки трябва да зависят от местното производство, какъвто е случаят сега са в САЩ след приемането на Закона за намаляване на инфлацията. Германия, чиято автомобилна индустрия може да загуби много повече, ако Китай предприеме реципрочни мерки, досега беше по-сдържана. Германските автомобилни ръководители са част от делегацията от бизнес лидери на канцлера Олаф Шолц, която ще посети Китай тази седмица.
Европа вече се тревожи от деиндустриализацията поради изключително високите разходи за енергия. Налице е и нарастваща политическа загриженост относно бизнес зависимостта на континента от Китай – ценен търговски партньор, но все повече разглеждан като стратегически съперник. Съдбата на индустрии като тази за слънчевите панели, където германските потребители ефективно субсидираха възхода на китайските производители, а местните производители фалираха, показва опасностите, пред които е изправен континентът.
Докато западните производители на автомобили се справяха конкурентното предизвикателство от японските и корейските производители в миналото, този път заплахата е по-голяма, защото електромобилите са нова технология и Китай е има многогодишна преднина при батериите и свързаните с тях вериги за доставки. Европейският съюз постигна споразумение миналата седмица за забрана на продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.; така че производителите на континента се озоваха между чука и наковалнята.
Едно логично решение е да се подтикнат китайските производители да създадат местно производство, както направи Пекин със западните производители на автомобили. Това може да помогне на Европа да стане по-конкурентоспособна и да създаде производство
От друга страна задушаването на вноса на китайски автомобили може да е политически популярно, но европейските потребители в крайна сметка ще плащат чрез по-високи цени и по-лоши продукти. Европа може да избере между протекционизма или достъпността, но за съжаление не може да има и двете.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.