Plug-in хибридите замърсяват почти колкото бензиновите коли

Plug-in хибридите (PHEV) отделят почти пет пъти повече замърсяващи климата емисии, отколкото показват официалните данни, сочи нов доклад, цитиран от The Guardian.
Тези автомобили, които могат да се движат както чрез електрически батерии, така и с двигатели с вътрешно горене, се рекламират от европейските автомобилни производители като начин за изминаване на дълги разстояния с едно зареждане – за разлика от напълно електрическите коли – като същевременно се намаляват емисиите.
Анализ на неправителствената организация Transport and Environment, публикуван в четвъртък, показва, че PHEV автомобилите отделят само с 19% по-малко CO₂ от бензиновите и дизеловите коли. В лабораторни условия се е предполагало, че те замърсяват с 75% по-малко.
Изследователите са анализирали данни от бордовите уреди за разход на гориво на 800 000 автомобила, регистрирани в Европа между 2021 и 2023 г. Те установили, че реалните емисии на въглероден диоксид от PHEV автомобилите през 2023 г. са били 4.9 пъти по-високи от тези, измерени в лабораторни условия, като през 2021 г. разликата е била 3.5 пъти.
„Реалните емисии се увеличават, докато официалните намаляват“, казва София Навас Голке, изследовател в Transport and Environment и съавтор на доклада. „Това е разлика, която се задълбочава и представлява сериозен проблем. В резултат PHEV автомобилите замърсяват почти колкото бензиновите.“
Изследователите приписват голяма част от разликата на надценяване на така наречения „коефициент на полезност“ – съотношението между изминатите километри в електрически режим и общия пробег. Те установили, че само 27% от шофирането е било в електрически режим, въпреки че официалните оценки предполагали 84%. Европейската комисия е обявила две корекции на този коефициент, които ще намалят разликата, но няма да я елиминират напълно.
Дори когато автомобилите се движат в електрически режим, анализът показва, че нивата на замърсяване са значително над официалните оценки. Причината е, че електрическите мотори не са достатъчно мощни, за да работят самостоятелно, като двигателите с вътрешно горене се включват за почти една трета от изминатото разстояние в електрически режим.
Патрик Пльоц, ръководител на отдел „Икономика на енергията“ в Института Фраунхофер за системни и иновационни изследвания, който не е участвал в проучването, нарече доклада „много полезен принос“ след години, в които част от автомобилната индустрия твърдеше, че няма достатъчно данни за реалните емисии.
„Резултатите показват без съмнение, че разликата между официалните и реалните стойности за разход на гориво и CO₂ емисии при PHEV автомобилите е много, много по-голяма, отколкото при бензиновите или дизеловите коли“, казва Пльоц. „Всякакви промени в политиките относно PHEV трябва да се правят с изключително внимание и в светлината на тези данни.“
Хибридните автомобили отново са в центъра на политическия дебат, тъй като автомобилните производители оказват натиск върху ЕС да отслаби целите за CO₂ емисиите. Забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене от 2035 г. е обект на сериозно лобиране от страна на индустрията и на съпротива от държави с големи автомобилни сектори.
„Не трябва да има драстично ограничение през 2035 г.“, заяви германският канцлер Фридрих Мерц след среща миналата седмица с представители на затруднената автомобилна индустрия в страната, обещавайки да направи „всичко по силите си“, за да го предотврати. Други висши германски политици предложиха PHEV автомобилите като пример за възможни „гъвкавости“, които могат да бъдат включени в законодателството.
Изследователите изчислиха, че подценяването на емисиите от PHEV е позволило на четири големи автомобилни групи да избегнат над 5 милиарда евро глоби между 2021 и 2023 г., като така са се доближили изкуствено до целите на ЕС за средни емисии на автопарка. Те добавят, че собствениците на PHEV автомобили плащат около 500 евро повече годишно за експлоатация, отколкото се предполага в лабораторните тестове.
„Големите твърдения, които производителите обичат да правят за своите PHEV автомобили, очевидно са далеч от истината“, казва Колин Уокър, анализатор по транспорт в Energy and Climate Intelligence Unit.
„Потребителите са подведени да вярват, че като купуват PHEV, помагат на околната среда и спестяват пари“, казва той. „В действителност PHEV автомобилите са едва малко по-добри от обикновените бензинови и дизелови коли по отношение на горивото, което изразходват, CO₂ емисиите, които отделят, и разходите за експлоатация.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.