Виетнамски производител на електромобили дебютира на борсата с по-голяма оценка от Ford и GM

Виетнамски производител на електромобили дебютира на борсата с по-голяма оценка от Ford и GM

Виетнамски производител на електромобили дебютира на борсата с по-голяма оценка от Ford и GM

Борсовата оценка на виетнамския производител на електрически превозни средства (EV) VinFast надмина тази на американските гиганти Ford и General Motors (GM) в първия си ден на търговия, предаде Би Би си.

Акциите на фирмата, която все още не е реализирала печалба, приключиха търговската сесия при ниво от 37 долара за бройка в борсовия си дебют в Ню Йорк. Това даде на VinFast пазарна оценка от 85 млрд. долара - много по-висока тези на Ford и GM от съответно 48 и 46 млрд. долара.

Това идва, когато гиганти в автомобилната индустрия и по-нови производители се борят за част от процъфтяващия пазар на електрически превозни средства.

Борсовия дебют добави около 39 милиарда долара към богатството на председателя и основател на VinFast Фам Нхат Вуонг, който вече беше най-богатият човек във Виетнам.

Регулаторните документи показват, че той контролира 99% от акциите на фирмата в обращение, предимно чрез най-големия конгломерат във Виетнам - Vingroup JSC.

Това ограничава броя на акциите, които други инвеститори могат да търгуват, което може да доведе до големи колебания в цените.

Търговията с VinFast беше сравнително слаба във вторник, като акциите на конгломерата на стойност около 185 милиона долара смениха собственика си.

„Инвеститорите продължават да вярват, че бъдещето е в електричеството и че една източноазиатска страна с ниски цени ще се появи като конкурент на САЩ“, каза Бил Русо, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай Automobility.

„Пазарите вярват, че предвид геополитиката Виетнам, а не Китай, ще бъде тази страна“, добави той.

Вместо конвенционална продажба на акции, VinFast стана публична чрез сливане с  компания за придобиване със специална цел (Spac).

Spacs често се използват от стартиращи фирми, за да ускорят често бавния и скъп процес на превръщане на компанията от частна в публична. Най-просто казано това означава сливане на компания, която не е на фондова борса, с такава, която е.

Няколко производители на електромобили, включително Lordstown Motors и Faraday Future, станаха публични, използвайки Spacs през последните три години.

И двете фирми обаче са загубили повече от 90% от стойността си на фондовия пазар след сливането.

Русо каза, че VinFast може да е различен, защото „те са подкрепени основно от Vingroup, което им дава достъп до финансиране от бизнес, който има доказан опит в растежа“.

„Повечето стартиращи компании за електромобили се провалят, защото нямат печеливша основа и външното финансиране в крайна сметка се изчерпва, тъй като изгарят капитал много по-бързо, отколкото генерират пари“, каза той.

Но VinFast също е изправен пред тежка конкуренция, докато основните играчи се борят за господство на пазара.

Пазарните лидери - включително Tesla на Илън Мъск и китайската BYD, намаляват цените, за да увеличат продажбите.

През първата половина на годината VinFast е доставила 11 300 EV, според презентация на компанията. За сравнение, Tesla е доставила повече от 889 000 автомобила през същия период.

„Tesla ще продължи да бъде категоричен лидер в електромобилите, но ще има много победители“, каза Дан Айвс от Wedbush Securities.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ