Виетнамски производител на електромобили дебютира на борсата с по-голяма оценка от Ford и GM

Виетнамски производител на електромобили дебютира на борсата с по-голяма оценка от Ford и GM

Борсовата оценка на виетнамския производител на електрически превозни средства (EV) VinFast надмина тази на американските гиганти Ford и General Motors (GM) в първия си ден на търговия, предаде Би Би си.

Акциите на фирмата, която все още не е реализирала печалба, приключиха търговската сесия при ниво от 37 долара за бройка в борсовия си дебют в Ню Йорк. Това даде на VinFast пазарна оценка от 85 млрд. долара - много по-висока тези на Ford и GM от съответно 48 и 46 млрд. долара.

Това идва, когато гиганти в автомобилната индустрия и по-нови производители се борят за част от процъфтяващия пазар на електрически превозни средства.

Борсовия дебют добави около 39 милиарда долара към богатството на председателя и основател на VinFast Фам Нхат Вуонг, който вече беше най-богатият човек във Виетнам.

Регулаторните документи показват, че той контролира 99% от акциите на фирмата в обращение, предимно чрез най-големия конгломерат във Виетнам - Vingroup JSC.

Това ограничава броя на акциите, които други инвеститори могат да търгуват, което може да доведе до големи колебания в цените.

Търговията с VinFast беше сравнително слаба във вторник, като акциите на конгломерата на стойност около 185 милиона долара смениха собственика си.

„Инвеститорите продължават да вярват, че бъдещето е в електричеството и че една източноазиатска страна с ниски цени ще се появи като конкурент на САЩ“, каза Бил Русо, основател и главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай Automobility.

„Пазарите вярват, че предвид геополитиката Виетнам, а не Китай, ще бъде тази страна“, добави той.

Вместо конвенционална продажба на акции, VinFast стана публична чрез сливане с  компания за придобиване със специална цел (Spac).

Spacs често се използват от стартиращи фирми, за да ускорят често бавния и скъп процес на превръщане на компанията от частна в публична. Най-просто казано това означава сливане на компания, която не е на фондова борса, с такава, която е.

Няколко производители на електромобили, включително Lordstown Motors и Faraday Future, станаха публични, използвайки Spacs през последните три години.

И двете фирми обаче са загубили повече от 90% от стойността си на фондовия пазар след сливането.

Русо каза, че VinFast може да е различен, защото „те са подкрепени основно от Vingroup, което им дава достъп до финансиране от бизнес, който има доказан опит в растежа“.

„Повечето стартиращи компании за електромобили се провалят, защото нямат печеливша основа и външното финансиране в крайна сметка се изчерпва, тъй като изгарят капитал много по-бързо, отколкото генерират пари“, каза той.

Но VinFast също е изправен пред тежка конкуренция, докато основните играчи се борят за господство на пазара.

Пазарните лидери - включително Tesla на Илън Мъск и китайската BYD, намаляват цените, за да увеличат продажбите.

През първата половина на годината VinFast е доставила 11 300 EV, според презентация на компанията. За сравнение, Tesla е доставила повече от 889 000 автомобила през същия период.

„Tesla ще продължи да бъде категоричен лидер в електромобилите, но ще има много победители“, каза Дан Айвс от Wedbush Securities.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Изненадващ ход: Путин се е обявил за "нулево" обогатяване на уран от Иран
Приходите от мита в САЩ достигнаха нов рекорд за една фискална година
Реакции от Европа след обявените американски мита от 30%
Фицо: Словакия е готова да подкрепи новия кръг от санкции срещу Москва, ако няма да пострада от спирането на руския газ
Министерството на здравеопазването дава препоръки за безопасно хранене през летните месеци
Времето: Слънчево с температури до 37 градуса
Брюксел планира нов данък за големите компании, за да увеличи бюджета на ЕС
Как да подлъжете нервната си система да се успокои, когато сте стресирани на работа?