Airbus на 50

Airbus на 50

Преди почти 50 години, на 18 декември 1970 година, във Франция е регистрирана компанията Airbus Industrie, предшественик на европейската авиокосмическа корпорация Еърбъс (Airbus), припомня ТАСС.

Историята
В края на 60-те години на миналия век заради производството в малки серии европейците започват да губят конкурентната надпревара с американски производители като Боинг (Boeing), Локхийд (Lockheed) и Дъглас (Douglas). Същевременно през 1965-66 година европейски и американски авиокомпании обявяват големи конкурси за покупка на съвременни икономични реактивни самолети за средни разстояния с голям капацитет. Тези два фактора налагат обединяване на европейските самолетостроители.
През юли 1967 г. правителствата на Великобритания, Германия и Франция подписват споразумение за съвместно разработване на нов самолет. През 1968 г. британците се отказват от проекта, макар че една от британските компании остава част от консорциума, а разходите й са компенсирани от германското правителство.
Чрез подобна схема за междуправителствено сътрудничество в средата на 60-те френски и английски производители работят по програмата за създаване на свръхзвуковите самолети Конкорд (Concorde).
През 1969 г. на авиоизложението в Бурже, Франция, е представен проект за разработвания самолет за близки и средни маршрути, който получава името Еърбъс А300 (от английски и френски език буквално "въздушен автобус" и 300 от заявения брой пътници).
На 18 декември 1970 година във Франция е учредена компанията Еърбъс индустри с първоначални акционери (с по 50 процента) френската Аероспасиал (Aerospatiale) и германската Дойче еърбъс (Deutsche Airbus). По-късно към консорциума се присъединяват британската Бритиш еъроспейс ((British Aerospace) и испанската Каса (CASA).
Първият самолет на консорциума, Еърбъс А300, извършва първия си полет на 28 октомври 1972 година.
През 2000 г. като част от преструктурирането на европейския авиационен отрасъл е създаден Европейският аерокосмически и отбранителен концерн ЕАДС (European Aeronautic Defence and Space Company - EADS), който през 2013 г. е преименуван на Еърбъс груп (Airbus Group). От 2006 г. ЕАДС е собственик на 100 процента от акциите на Еърбъс. През 2017 г. основната структура на корпорацията е регистрирана в Нидерландия като Еърбъс Ес И (Airbus SE). През 2018 г. Еърбъс купи 50,01 процента от акциите на проекта на канадската Бомбардие (Bombardier) за тяснофюзелажните самолети Серия Си (CSeries).

Производство и поръчки
В момента Еърбъс пуска два типа тяснофюзелажни авиолайнери - семействата А320 и А220 (бившата Серия Си) и три типа широкофюзелажни самолети - A330, A350 и A380.
Основните производствени мощности на гражданското самолетостроене на Еърбъс в момента са в Бланяк (Франция), Хамбург (Германия) и Хетафе (Испания). Концернът има и сборни линии в Севиля (Испания), Тулуза (Франция), Тянцзин (Китай) и Мобил (САЩ, щата Алабама). Компанията има и инженерен център в Русия - ИКАР.
Приходите на Еърбъс за 2019 г. са достигнали 70,5 млрд. евро, което е увеличение с 11 процента спрямо 2018 година.
Към 2020 г. концернът е произвел и доставил общо над 12 000 самолета и има портфейл споръчки на още 7400 машини. Към края на 2019 г. Еърбъс е имал 134 900 служители. Начело на групата са германският бизнесмен Рене Оберман като председател и французинът Гийом Фори като главен изпълнителен директор.

Източник: БТА

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ