Трите най-големи предизвикателства на българския пазар според австрийския бизнес у нас

Трите най-големи предизвикателства на българския пазар според австрийския бизнес у нас

Прилагането на предвидима икономическа политика и борба с корупцията са сред най-важните реформи, които трябва да се направят в България според австрийския бизнес. Почти 2 на всеки 3 компании с австрийска собственост у нас поставят тези два фактора като приоритет. Едва след това се нареждат правна сигурност, намаляване на бюрокрацията и политическа стабилност. Това показва проучване, извършено по поръчка на Австрийското търговско представителство у нас.

В същото време, за 2021г. 91% планират запазване на персонала и нови назначения. За предстоящите 12 месеца 25% от фирмите планират да направят нови инвестиции.

Трите най-големи предизвикателства на българския пазар според австрийския бизнес у нас са: липсата на квалифицирани кадри, ниското качество на инфраструктурата и ниската покупателна сила у нас.

Според половината от участвалите в изследването компании ефектите на коронавируса в България ще се усещат поне до края на 2022 г., а само 20% смятат, че те ще отшумят до края на настоящата.

„Забелязват се и някои различия: българските предприемачи са свикнали да действат в кризисни ситуации, те са изобретателни и не очакват помощ отвън. Традиционно хората в Източна Европа са гъвкави и се адаптират лесно – тези способности в Австрия не са толкова силно изразени, там се планира повече и човек не е толкова гъвкав, когато има промяна в ситуацията“, коментира Улрике Щрака, ръководител на организацията.

Всяка десета австрийска компания в България смята, че икономическият климат в България през миналата 2020 г. се е подобрил. Но близо 2/3 от запитаните компании смятат, че има влошаване в бизнес климата у нас. Все пак по-малък дял от тях очакват, че ситуацията ще се запази такава каквато е сега. 16% прогнозират подобряване на икономическите условия у нас, 39% - че те ще останат каквито са към момента, а 45% - че влошаването ще продължи.

И докато само ¼ от компаниите са имали ръст на приходите през 2020 г., то очаквания за повече продажби през тази година имат 1/3 от австрийските компании. Повече от половината фирми не считат, че през 2021 г. ще имат възможност да развият компаниите си по икономически показатели, а цели 72% от тях нямат намерение да търсят нов персонал. Наемане на нови хора ще има в 19% от австрийския бизнес у нас, докато 9% са планирали съкращения. Също така  25% от фирмите, при 20% през миналата година, планират да извършат инвестиции през тази година.

В анкетата са взели участие 94 австрийски компании в България, малко повече от половината от тях са в сектора на търговията, 29% - в услугите и 20% в производството.  

Над 50% от компаниите имат годишен оборот между 2 млн. и 20 млн. евро, а 23% от тях – над 20 млн. евро.

Оказва се, че една значителна част от австрийските компании у нас – около 2/3 от тях – имат пренебрежим дял на износа в оборота – около 10%, като работят предимно за местния пазар. Други 20% обаче пък точно на противоположния полюс – изнасят над 80% от продукцията си.  

Изследването е проведено в края на 2020 г.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ