Бизнес имотите сред най-засегнатите сегменти от извънредните мерки у нас

Бизнес имотите сред най-засегнатите сегменти от извънредните мерки у нас

Бизнес имотите сред най-засегнатите сегменти от извънредните мерки у нас

Най-засегнати от кризата са сегментите на краткосрочното отдаване на жилища под наем и бизнес имотите. Това заяви в интервю за Мениджър Нюз Гергана Тенекеджиева – изпълнителен директор на една от големите брокерски агенции за недвижими имоти - "Адрес". 

По думите ѝ с бавни темпове и ограничен обем, активността на пазара започва да се възвръща през последните седмици. "Хората постепенно започнаха да се приспособяват. Тези, които активно търсят жилище, продължават да разглеждат оферти и да се интересуват от предлагането. Запитванията дори се увеличават - посещенията на сайта ни отбелязват ръст с 30% спрямо първата седмица на извънредното положение, а огледите спрямо предходната седмица се покачват с 20%, макар и да остават 4.5 пъти по-малко в сравнение с обичайния им средноседмичен брой", обясни тя.

Според нея, макар и с повече условности, в момента покупката на имот е възможна. "Сделките са продиктувани предимно от належаща жилищна нужда, а нотариусите са в особен режим на работа, което допълнително затруднява финализирането им".

Пазарът на недвижими имоти

"Ако се разглежда целия сектор на недвижимите имоти, несъмнено сегментът на краткосрочното отдаване под наем е най-засегнат. Като част от туристическия пазар, отдаването на жилища чрез онлайн платформи вече търпи сериозни загуби. Някои анализатори дори прогнозират края на Airbnb след като приключи пандемията, но според мен е рано за подобна теза", обясни Тенекеджиева.

"На второ място бих поставила бизнес имотите. В този сегмент неизвестните са твърде много – тепърва ще предстои да видим колко бизнеси ще се свият, колко фирми ще освободят наетите площи или ще дигитализират процесите си", каза още тя.

Добрите практики

"В АДРЕС пренесохме голяма част от дейностите си онлайн - вътрешни срещи и обучения, консултации с клиентите, огледи. Представянето на имоти чрез предварително заснети видеа или посредством видео връзка с консултантите не е нов метод за жилищния пазар. Използвали сме тези механизми и преди, макар и по-рядко, в случаите когато купувачите не са имали физическа възможност да посетят имота. Сега, разбира се, клиентите проявяват по-голям интерес към дистанционните огледи, идеята за тях се приема много добре. Смятам, че този вариант може да остане актуален за първичните огледи и след края на извънредното положение", уточни директорът на брокерската агенция.

И обясни, че при необходимост от среща на живо, компанията подсигурява безопасното й провеждане чрез всички възможни средства за предотвратяване на евентуална опасност за здравето на всички. "Екипът ни спазва стриктно всички санитарно-хигиенни изисквания, защото здравето и животът на нашите служители и клиенти са наш приоритет".

Пазарът за недвижими имоти в по-дългосрочен план

"Пазарът на недвижими имоти е пряко свързан с основните икономически отрасли. Секторите, които кризата не засегна или ще остави минимален отпечатък, са малко на брой. Следователно обемът на клиентите с непроменени доходи се свива значително. Финансовата достъпност на жилищата ще се промени и това ще доведе до ограничаване на сделките. Трудно обаче може да се прогнозира с колко точно ще бъде този спад. Всичко зависи от това колко дълго ще живеем в извънредни условия и какви ще са последствията за икономиката", поясни Тенекеджиева.

По публикацията работи Цветелин Димитров

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ