Летище София на път да се превърне в авиационен хъб. Кандидат концесионер готов да налее над 1 млрд. евро

Летище София на път да се превърне в авиационен хъб. Кандидат концесионер готов да налее над 1 млрд. евро

„Предложенията на участниците в процедурата по концесиониране на Летище София показват много сериозно отношение за развитието на летището и превръщането му в достоен авиационен хъб в Европа и извън Европа“. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков след днешното отваряне на офертите на участниците в откритата процедура за концесиониране на Летище София.

Росен Желязков подчерта, че няма отстранени кандидати и направените от петте участника предложения ще бъдат сериозно и обстойно разгледани.

Относно срока за приключване на работата на комисията министърът заяви, че това е дълъг и сложен процес.

„След като се види целия обем на документацията, както и детайлите по бизнес модела, техническите и икономическите предложения ще има по-голяма яснота, но трябва да се има предвид, че това не е процедура по Закона за обществените поръчки, а е процес, в който се изследват много елементи от предложенията за дългогодишно публично-частно партньорство, какъвто е Законът за концесиите“, допълни още той.

Министърът призова да не се правят спекулации и прибързани заключения, кой ще бъде избраният концесионер.

„Предстои не лек и много отговорен процес, при който ще бъдат оценявани финансовите предложения, с относителна тежест от 55% и техническите предложения, с относителна тежест от 45%, като крайната оценка ще бъде комплексна“, уточни Росен Желязков.

Той подчерта, че както до сега ще се разчита и на експертната оценка на международните консултанти по процедурата от Международната финансова корпорация (МФК), част от групата на Световната банка, в партньорство с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).

„За нас е важно оценяването на офертите да е професионално и направено по всички международни стандарти за оценяване на подобен тип оферти, защото предложенията са комплексни и се разглежда бизнес модел за изключително дълъг период от време. Вярвам че процедурата ще оправдае очакванията, които обществото има към законосъобразното, целесъобразното и прозрачното ѝ провеждане“, каза министър Желязков.

Министърът изтъкна, че това е първата процедура, която е изцяло електронна като поясни, че заявленията и офертите са на електронни носители, а единствено на хартия са обвързващите предложения, които бяха отворени и прочетени публично.

Росен Желязков поясни, че е направено максималното, за да се гарантира сигурността и прозрачността на процедурата. По думите му всички документи се съхраняват в защитени сейфове, които са под 24-часово видеонаблюдение като е осигурено и 24-часово видеонаблюдение на сървърите, в които се съхраняват записите от видеонаблюдението.

Цялото заседание на комисията за провеждане на процедурата за концесия на летище София можете да се види тук: https://www.concession-sof.bg/bg/video.

Офертите на участниците в процедурата за концесия на летище София по реда на тяхното отваряне са:

1. Консорциум „Витоша“ с водещ член Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид. Участник в консорциума е и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 19 948 052,75 евро или 26,01 %.
  • Размер на планираните инвестиции: 1 002 927 412 евро.

2. Консорциум „Соф Кънект“ с водещ член Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Флугхафен Мюнхен:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 24 542 010,30 евро или 32 %.
  • Размер на планираните инвестиции: 608 000 000 евро.

3. Консорциум ССБ София Еърпорт ДжейВи с водещ член ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Копенхаген Еърпортс А/С:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 26 050 000 евро или 30,97 %.
  • Размер на планираните инвестиции: в обвързващото предложение няма посочен конкретен размер.

4. „Фрапорт България“ ЕАД. За изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 21 000 000 евро или 27,39 %.
  • Размер на планираните инвестиции: около 615 000 000 евро.

5. Консорциум „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А. Ш. с водещ член „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ.  За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 32 824 938,77 евро или 42,80 %.
  • Размер на планираните инвестиции: 903 000 000 евро.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ