Летище София на път да се превърне в авиационен хъб. Кандидат концесионер готов да налее над 1 млрд. евро

Летище София на път да се превърне в авиационен хъб. Кандидат концесионер готов да налее над 1 млрд. евро

Летище София на път да се превърне в авиационен хъб. Кандидат концесионер готов да налее над 1 млрд. евро

„Предложенията на участниците в процедурата по концесиониране на Летище София показват много сериозно отношение за развитието на летището и превръщането му в достоен авиационен хъб в Европа и извън Европа“. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков след днешното отваряне на офертите на участниците в откритата процедура за концесиониране на Летище София.

Росен Желязков подчерта, че няма отстранени кандидати и направените от петте участника предложения ще бъдат сериозно и обстойно разгледани.

Относно срока за приключване на работата на комисията министърът заяви, че това е дълъг и сложен процес.

„След като се види целия обем на документацията, както и детайлите по бизнес модела, техническите и икономическите предложения ще има по-голяма яснота, но трябва да се има предвид, че това не е процедура по Закона за обществените поръчки, а е процес, в който се изследват много елементи от предложенията за дългогодишно публично-частно партньорство, какъвто е Законът за концесиите“, допълни още той.

Министърът призова да не се правят спекулации и прибързани заключения, кой ще бъде избраният концесионер.

„Предстои не лек и много отговорен процес, при който ще бъдат оценявани финансовите предложения, с относителна тежест от 55% и техническите предложения, с относителна тежест от 45%, като крайната оценка ще бъде комплексна“, уточни Росен Желязков.

Той подчерта, че както до сега ще се разчита и на експертната оценка на международните консултанти по процедурата от Международната финансова корпорация (МФК), част от групата на Световната банка, в партньорство с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).

„За нас е важно оценяването на офертите да е професионално и направено по всички международни стандарти за оценяване на подобен тип оферти, защото предложенията са комплексни и се разглежда бизнес модел за изключително дълъг период от време. Вярвам че процедурата ще оправдае очакванията, които обществото има към законосъобразното, целесъобразното и прозрачното ѝ провеждане“, каза министър Желязков.

Министърът изтъкна, че това е първата процедура, която е изцяло електронна като поясни, че заявленията и офертите са на електронни носители, а единствено на хартия са обвързващите предложения, които бяха отворени и прочетени публично.

Росен Желязков поясни, че е направено максималното, за да се гарантира сигурността и прозрачността на процедурата. По думите му всички документи се съхраняват в защитени сейфове, които са под 24-часово видеонаблюдение като е осигурено и 24-часово видеонаблюдение на сървърите, в които се съхраняват записите от видеонаблюдението.

Цялото заседание на комисията за провеждане на процедурата за концесия на летище София можете да се види тук: https://www.concession-sof.bg/bg/video.

Офертите на участниците в процедурата за концесия на летище София по реда на тяхното отваряне са:

1. Консорциум „Витоша“ с водещ член Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид. Участник в консорциума е и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 19 948 052,75 евро или 26,01 %.
  • Размер на планираните инвестиции: 1 002 927 412 евро.

2. Консорциум „Соф Кънект“ с водещ член Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Флугхафен Мюнхен:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 24 542 010,30 евро или 32 %.
  • Размер на планираните инвестиции: 608 000 000 евро.

3. Консорциум ССБ София Еърпорт ДжейВи с водещ член ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Копенхаген Еърпортс А/С:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 26 050 000 евро или 30,97 %.
  • Размер на планираните инвестиции: в обвързващото предложение няма посочен конкретен размер.

4. „Фрапорт България“ ЕАД. За изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 21 000 000 евро или 27,39 %.
  • Размер на планираните инвестиции: около 615 000 000 евро.

5. Консорциум „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А. Ш. с водещ член „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ.  За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ:

  • Годишно концесионно възнаграждение: 32 824 938,77 евро или 42,80 %.
  • Размер на планираните инвестиции: 903 000 000 евро.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Неизвестно за известните: Сладкарят Пиетро дава на света яйцата Kinder след гаф
Уроци по мъдрост от Уорън Бъфет
Вратовръзката на Чарлз III на конференцията за климата - намек за разрешаването на спор между Лондон и Атина?
На днешната дата, 2 декември. Рождениците днес
Ненаученият урок: Защо инвеститорите попадат в капана на технолегендите
Три урока от „Лабораторията за щастие“ на Харвард, които ще променят живота ви
12 кампании, въплъщаващи празничния дух на 2023 г.
McDonald's промени рецептата за Big Mac заради нарастващата конкуренция от други вериги