Мерим успеха с доволни клиенти, мотивирани служители и нарастващи приходи

Мерим успеха с доволни клиенти, мотивирани служители и нарастващи приходи

Знаем, че можем да бъдем моторът на дигиталната революция, и ще направим всичко възможно да реализираме този потенциал, споделя Атанас Добрев, главен изпълнителен директор на "Виваком"

- Господин Добрев, какво печелят компаниите, които говорят открито за финансовите си резултати?

- С публичното оповестяване на резултатите си ние даваме категоричен знак за ценностите на компанията, една от които е да сме честни.

Публичната прозрачност е свързана с най-важното в нашия бизнес - доверието. За нас е важно доверието както на клиентите, така и на служителите, партньорите и акционерите. Ние обявяваме подробни финансови резултати не само всяка година, но и всяко тримесечие.

Тази година отидохме стъпка напред - за първи път представихме данните за 2016 г. в комбинация с ключови нефинансови измерители на дейността ни и дългосрочните стратегически ангажименти на компанията в Интегриран доклад. Такъв вид отчетност е една сравнително нова световна практика, като в България ние сме първата организация, която я прилага.

Докладът ясно показва как нашият бизнес модел използва наличните ресурси като инфраструктура, услуги и човешки капитал, за да създава допълнителна стойност - не само за акционерите и клиентите ни, но и за обществото и икономиката като цяло. Смятам, че в него се вижда стратегическото мислене зад цифрите, ценностите зад действията и огромният труд на екипа ни зад постиженията - всичко това прави компанията ни предвидима и прозрачна.

Категорично смятам, че компаниите, които открито говорят за финансовите си резултати, може само да спечелят.

- За вас кои са трите най-важни изречения от доклада за дейността на "Виваком" за 2016 г.?

- Когато говорим за финансови резултати - най-добре да се обърнем към цифрите. За четвърта поредна година сме оператор номер 1 по общи приходи - 875 млн. лв. за 2016 г., държим лидерската позиция във фиксирания интернет и в предоставянето на най-модерната телевизионна услуга - интерактивна телевизия (IPTV). В рекордно кратки срокове изградихме 4G мрежа. А в момента тя е достъпна за рекордните над 90% от населението на страната.

Зад тези цифри обаче стоят още по-важните изречения - високото ниво на удовлетвореност на клиентите от качеството на услугите ни, доказано от независими проучвания. От голямо значение е и високото ниво на ангажираност на служителите, което, мога да ви уверя, не се купува само с пари и придобивки. И не на последно място - способността ни да отговаряме на динамиката на пазара с иновативни и модерни решения. Така че ето ги трите критерия, по които мерим успеха: доволни клиенти, мотивирани служители и нарастващи приходи.

- Отчетеният ръст от 3,2% по приходи малък или голям е в сравнение с растежа на телеком индустрията на глобално ниво?

- България е един от развитите телеком пазари, с проникване на услугите много над средното ниво, но за съжаление, с едни от най-ниските средни цени в Европа. Ръстът ни от 3,2% отговаря на нивото на развитие на европейските пазари. Нашият отговор на предизвикателствата пред нас е в три основни посоки - гъвкави решения, нови пазарни ниши и дигитализация. Смятаме, че по този начин компанията ни ще продължи да бъде технологичен лидер на българския пазар, като създава тенденции в съответствие с глобалното развитие на индустрията. През следващите няколко години един от приоритетите ни e предоставяне на все по-разнообразни, доскоро немислими услуги за клиентите, които са част от концепцията за "интернет на нещата". Такива решения за свързани помежду си устройства вече навлизат и ни подготвят за момента, в които умните градове и умните домове ще са масово явление.

- Колко дълго ще се запази тенденцията клиентите да плащат по-малко за повече услуги и от тази перспектива какъв очаквате да бъде пазарът след 2 до 3 години?

- Клиентите на всеки бизнес винаги ще предпочитат да плащат по-малко за повече услуги, и то с по-високо качество - това е в човешката природа и няма как да се промени. Това, което се променя

обаче, е съдържанието, което потребителите влагат в понятията количество и качество на услугите. Ако допреди няколко години скоростта, технологиите и цените бяха достатъчно условие да си конкурентен на пазара, сега те са задължителни, но оттам надграждаме с бърз и лесен достъп до услугите ни, индивидуални решения в зависимост от профила на клиента и гъвкавост при съставянето на пакетни предложения. Пазарът ни налага да се ориентираме към обслужване с акцент върху self-service (самообслужване), защото клиентите ни искат да живеят по-добре и по-лесно, да общуват свободно и бързо. Затова работим по внедряването на модерни решения, които днес в България все още не се асоциират с работата на един телеком - облачни услуги и ко-локиране на оборудване, дигитално образование и телемедицина, редица решения за умни градове като видеонаблюдение и интегриран градски транспорт. Знаем, че можем да бъдем моторът на дигиталната революция, и ще направим всичко възможно да реализираме този потенциал.

Бих искал да дам и един пример - пазарът в САЩ едновременно има най-ниските цени на минута и най-високите средни сметки на клиент.

- Възможно ли е приходите от един клиент да се увеличат? Кога очаквате пазарът на мобилни услуги да се насити и приходите от него да започнат да намаляват?

- Да, разбира се, че е възможно приходите от един клиент да се увеличават и без тази перспектива не бихме могли да говорим за реален бизнес. Пазарът на мобилни услуги вече е наситен и в глобален мащаб, и у нас, а "разликата" се поема от новите услуги, които операторът предоставя, чрез които клиентите могат да се възползват максимално от удобствата на новите технологии.

Ето и един конкретен пример - въвеждането на 4G през изминалата година беше като адреналинова инжекция за индустрията, защото отвори нишата на потребление на видеосъдържание. Все по-голяма част от мобилния интернет трафик се дължи на видеосъдържанието - излъчването на живо през социалните мрежи и гледането на видеосъдържание онлайн. В пазара на платена телевизия по-големите приходи също биха дошли от предоставяне на повече съдържание на потребителите. Бъдещето е в услугите от типа on demand, т.е. предоставяне на съдържание по желание на клиента, извън регулярните тв програми. Ние разполагаме например с видеотека с над 6000 часа филми и музика, които клиентът може да си заявява с един бутон на дистанционното.

- Високата скорост на интернет у нас достатъчна предпоставка ли е за привличане на повече инвестиции в ИТ сектора?

-  Не, не е достатъчна. Високата скорост на интернет идва с нови услуги, каквато е например 4G, а това върви ръка за ръка с привличането на повече инвестиции в ИТ сектора, за да може тези услуги да бъдат качествено изпълнявани и доставяни. Необходима е обаче и инвестиция в образование, за да има достатъчно висококвалифицирана работна ръка.

Ще продължим да работим по компонента скорост. През миналата година увеличихме дела на инвестициите като процент от общите приходи - 22,8% спрямо 18,7% за 2015 г. 71% от общите инвестиции бяха вложени в развитие на мрежата и през 2017 г. ще продължим да инвестираме активно в покритието на 4G мрежата и на оптичната инфраструктура.

- За вас коя е основната пречка пред по-динамичното развитие на телекомуникационния сектор в България и как тя може да бъде преодоляна?

- Една от сериозните пречки е сивият сектор в разпространението на фиксиран интернет и телевизия. Според скорошно изследване на E&Y в България, правено по поръчка на браншовата организация ТеРаПро, 614 864 са необявените абонати на кабелните оператори за 2015 г., което се равнява на една четвърт от всички абонати, а в пари се измерва на 150 млн. лв. загуби за индустрията на година. Тези пари иначе ще бъдат инвестирани в по-динамичното развитие на пазара.

Затова ние винаги призоваваме да се вземат мерки и държавата да застане зад една по-твърда позиция с ясни и строги наказателни мерки при установяване на разминавания между обявени и

реални абонати, система за мониторинг на съдържанието в режим 24/7/365 и признаването на тази система като достатъчно доказателство за налагане на административни наказания.

- Бихте ли се ангажирали да направите прогноза за развитието на мобилните технологии до 2020 г. и след това?

- Идва ерата на свързаните устройства, която дава път на цяла нова генерация телеком услуги. Преди малко ви споменах за интернет на нещата, умните градове и умните домове. Телекомуникациите трябва да навлязат активно и в образованието. Образованието е сферата, която задължително трябва да претърпи огромно преосмисляне и развитие, ако искаме България да стане просперираща държава с високи средни доходи. Медийното потребление през смарт устройства също ще продължи да нараства, а с него ще се развият и нови социални мрежи и канали. Очаква ни интересно бъдеще и аз съм много щастлив, че работя в толкова иновативна и динамична сфера.

- Бяхте финалист в конкурса на нашето списание "Мениджър на годината 2016". Кои ваши мениджърски качества са най-важни за успехите на компанията?

- Не съм сигурен доколко е добре човек сам да си поставя оценки, но след като задавате така въпроса, ще се опитам да ви отговоря конкретно.

Мисля, че умея да слушам, но не в този клиширан смисъл, който е много модерен напоследък, а да слушам с разбиране, да улавям не само казаното, но и премълчаното и на тази база да задам правилните въпроси, които да помогнат на човека срещу мен да стигне или поне да разбере решението на разглеждания проблем.

Вярвам в силата на екипа, доверявам се на решенията и преценката на моите колеги, които са експерти в своите области. Успехите се постигат с общи усилия и споделен ангажимент към целите на компанията.

И не на последно място - смятам, че имам необходимата доза чувство за самоирония, което е задължително средство за оцеляване на висока позиция в корпоративния свят.       

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Опасност от конфликт с Китай: Индия започна мащабно строителство на военни съоръжения в Хималите
Мистерия: Мегаполис с 10 милиона души остана с блокирана сателитна навигация за 6 часа
Как да разберете дали другите ви слушат
На днешната дата, 26 декември. Имен ден празнуват Давид, Йосиф, Йосифа
Скъсана фланелка на Марадона беше продадена на търг за 179 000 долара
Археолози: Древен „воден култ“ е изградил монументи, по-стари от Стоунхендж
Рапърът P. Diddy обжалва присъдата си за сексуални престъпления и настоява за освобждване
Най-големите банки в САЩ са увеличили стойността си с 600 милиарда долара до края на 2025 г.