Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Мерим успеха с доволни клиенти, мотивирани служители и нарастващи приходи
Знаем, че можем да бъдем моторът на дигиталната революция, и ще направим всичко възможно да реализираме този потенциал, споделя Атанас Добрев, главен изпълнителен директор на "Виваком"
- Господин Добрев, какво печелят компаниите, които говорят открито за финансовите си резултати?
- С публичното оповестяване на резултатите си ние даваме категоричен знак за ценностите на компанията, една от които е да сме честни.
Публичната прозрачност е свързана с най-важното в нашия бизнес - доверието. За нас е важно доверието както на клиентите, така и на служителите, партньорите и акционерите. Ние обявяваме подробни финансови резултати не само всяка година, но и всяко тримесечие.
Тази година отидохме стъпка напред - за първи път представихме данните за 2016 г. в комбинация с ключови нефинансови измерители на дейността ни и дългосрочните стратегически ангажименти на компанията в Интегриран доклад. Такъв вид отчетност е една сравнително нова световна практика, като в България ние сме първата организация, която я прилага.
Докладът ясно показва как нашият бизнес модел използва наличните ресурси като инфраструктура, услуги и човешки капитал, за да създава допълнителна стойност - не само за акционерите и клиентите ни, но и за обществото и икономиката като цяло. Смятам, че в него се вижда стратегическото мислене зад цифрите, ценностите зад действията и огромният труд на екипа ни зад постиженията - всичко това прави компанията ни предвидима и прозрачна.
Категорично смятам, че компаниите, които открито говорят за финансовите си резултати, може само да спечелят.
- За вас кои са трите най-важни изречения от доклада за дейността на "Виваком" за 2016 г.?
- Когато говорим за финансови резултати - най-добре да се обърнем към цифрите. За четвърта поредна година сме оператор номер 1 по общи приходи - 875 млн. лв. за 2016 г., държим лидерската позиция във фиксирания интернет и в предоставянето на най-модерната телевизионна услуга - интерактивна телевизия (IPTV). В рекордно кратки срокове изградихме 4G мрежа. А в момента тя е достъпна за рекордните над 90% от населението на страната.
Зад тези цифри обаче стоят още по-важните изречения - високото ниво на удовлетвореност на клиентите от качеството на услугите ни, доказано от независими проучвания. От голямо значение е и високото ниво на ангажираност на служителите, което, мога да ви уверя, не се купува само с пари и придобивки. И не на последно място - способността ни да отговаряме на динамиката на пазара с иновативни и модерни решения. Така че ето ги трите критерия, по които мерим успеха: доволни клиенти, мотивирани служители и нарастващи приходи.
- Отчетеният ръст от 3,2% по приходи малък или голям е в сравнение с растежа на телеком индустрията на глобално ниво?
- България е един от развитите телеком пазари, с проникване на услугите много над средното ниво, но за съжаление, с едни от най-ниските средни цени в Европа. Ръстът ни от 3,2% отговаря на нивото на развитие на европейските пазари. Нашият отговор на предизвикателствата пред нас е в три основни посоки - гъвкави решения, нови пазарни ниши и дигитализация. Смятаме, че по този начин компанията ни ще продължи да бъде технологичен лидер на българския пазар, като създава тенденции в съответствие с глобалното развитие на индустрията. През следващите няколко години един от приоритетите ни e предоставяне на все по-разнообразни, доскоро немислими услуги за клиентите, които са част от концепцията за "интернет на нещата". Такива решения за свързани помежду си устройства вече навлизат и ни подготвят за момента, в които умните градове и умните домове ще са масово явление.
- Колко дълго ще се запази тенденцията клиентите да плащат по-малко за повече услуги и от тази перспектива какъв очаквате да бъде пазарът след 2 до 3 години?
- Клиентите на всеки бизнес винаги ще предпочитат да плащат по-малко за повече услуги, и то с по-високо качество - това е в човешката природа и няма как да се промени. Това, което се променя
обаче, е съдържанието, което потребителите влагат в понятията количество и качество на услугите. Ако допреди няколко години скоростта, технологиите и цените бяха достатъчно условие да си конкурентен на пазара, сега те са задължителни, но оттам надграждаме с бърз и лесен достъп до услугите ни, индивидуални решения в зависимост от профила на клиента и гъвкавост при съставянето на пакетни предложения. Пазарът ни налага да се ориентираме към обслужване с акцент върху self-service (самообслужване), защото клиентите ни искат да живеят по-добре и по-лесно, да общуват свободно и бързо. Затова работим по внедряването на модерни решения, които днес в България все още не се асоциират с работата на един телеком - облачни услуги и ко-локиране на оборудване, дигитално образование и телемедицина, редица решения за умни градове като видеонаблюдение и интегриран градски транспорт. Знаем, че можем да бъдем моторът на дигиталната революция, и ще направим всичко възможно да реализираме този потенциал.
Бих искал да дам и един пример - пазарът в САЩ едновременно има най-ниските цени на минута и най-високите средни сметки на клиент.
- Възможно ли е приходите от един клиент да се увеличат? Кога очаквате пазарът на мобилни услуги да се насити и приходите от него да започнат да намаляват?
- Да, разбира се, че е възможно приходите от един клиент да се увеличават и без тази перспектива не бихме могли да говорим за реален бизнес. Пазарът на мобилни услуги вече е наситен и в глобален мащаб, и у нас, а "разликата" се поема от новите услуги, които операторът предоставя, чрез които клиентите могат да се възползват максимално от удобствата на новите технологии.
Ето и един конкретен пример - въвеждането на 4G през изминалата година беше като адреналинова инжекция за индустрията, защото отвори нишата на потребление на видеосъдържание. Все по-голяма част от мобилния интернет трафик се дължи на видеосъдържанието - излъчването на живо през социалните мрежи и гледането на видеосъдържание онлайн. В пазара на платена телевизия по-големите приходи също биха дошли от предоставяне на повече съдържание на потребителите. Бъдещето е в услугите от типа on demand, т.е. предоставяне на съдържание по желание на клиента, извън регулярните тв програми. Ние разполагаме например с видеотека с над 6000 часа филми и музика, които клиентът може да си заявява с един бутон на дистанционното.
- Високата скорост на интернет у нас достатъчна предпоставка ли е за привличане на повече инвестиции в ИТ сектора?
- Не, не е достатъчна. Високата скорост на интернет идва с нови услуги, каквато е например 4G, а това върви ръка за ръка с привличането на повече инвестиции в ИТ сектора, за да може тези услуги да бъдат качествено изпълнявани и доставяни. Необходима е обаче и инвестиция в образование, за да има достатъчно висококвалифицирана работна ръка.
Ще продължим да работим по компонента скорост. През миналата година увеличихме дела на инвестициите като процент от общите приходи - 22,8% спрямо 18,7% за 2015 г. 71% от общите инвестиции бяха вложени в развитие на мрежата и през 2017 г. ще продължим да инвестираме активно в покритието на 4G мрежата и на оптичната инфраструктура.
- За вас коя е основната пречка пред по-динамичното развитие на телекомуникационния сектор в България и как тя може да бъде преодоляна?
- Една от сериозните пречки е сивият сектор в разпространението на фиксиран интернет и телевизия. Според скорошно изследване на E&Y в България, правено по поръчка на браншовата организация ТеРаПро, 614 864 са необявените абонати на кабелните оператори за 2015 г., което се равнява на една четвърт от всички абонати, а в пари се измерва на 150 млн. лв. загуби за индустрията на година. Тези пари иначе ще бъдат инвестирани в по-динамичното развитие на пазара.
Затова ние винаги призоваваме да се вземат мерки и държавата да застане зад една по-твърда позиция с ясни и строги наказателни мерки при установяване на разминавания между обявени и
реални абонати, система за мониторинг на съдържанието в режим 24/7/365 и признаването на тази система като достатъчно доказателство за налагане на административни наказания.
- Бихте ли се ангажирали да направите прогноза за развитието на мобилните технологии до 2020 г. и след това?
- Идва ерата на свързаните устройства, която дава път на цяла нова генерация телеком услуги. Преди малко ви споменах за интернет на нещата, умните градове и умните домове. Телекомуникациите трябва да навлязат активно и в образованието. Образованието е сферата, която задължително трябва да претърпи огромно преосмисляне и развитие, ако искаме България да стане просперираща държава с високи средни доходи. Медийното потребление през смарт устройства също ще продължи да нараства, а с него ще се развият и нови социални мрежи и канали. Очаква ни интересно бъдеще и аз съм много щастлив, че работя в толкова иновативна и динамична сфера.
- Бяхте финалист в конкурса на нашето списание "Мениджър на годината 2016". Кои ваши мениджърски качества са най-важни за успехите на компанията?
- Не съм сигурен доколко е добре човек сам да си поставя оценки, но след като задавате така въпроса, ще се опитам да ви отговоря конкретно.
Мисля, че умея да слушам, но не в този клиширан смисъл, който е много модерен напоследък, а да слушам с разбиране, да улавям не само казаното, но и премълчаното и на тази база да задам правилните въпроси, които да помогнат на човека срещу мен да стигне или поне да разбере решението на разглеждания проблем.
Вярвам в силата на екипа, доверявам се на решенията и преценката на моите колеги, които са експерти в своите области. Успехите се постигат с общи усилия и споделен ангажимент към целите на компанията.
И не на последно място - смятам, че имам необходимата доза чувство за самоирония, което е задължително средство за оцеляване на висока позиция в корпоративния свят.
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.