Пазарът на злато пред сериозно изпитание

Пазарът на злато пред сериозно изпитание

Пазарът на злато е изправен пред най-важния си тест в условията на кризата от коронавируса. От мините в Южна Африка, до трезорите под Лондон; от търговците на метали в нюйоркските небостъргачи, до продавачите на монети  по улиците, глобалния пазар на златото е изправен пред невиждан досега тест, съобщава Bloomberg.

Пукнатините започват да си личат все повече и повече. Паниката в световен мащаб заради пандемията и напливът от стимули на централните банки взриви търсенето на едно от най-сигурните убежища за съхранение на богатство. 

Въпреки че има буквално хиляди тонове злато в складове по целия свят, изведнъж се оказва, че е много по-трудно да се сдобиеш с ценния метал където и когато ти трябва.

„От миналата седмица маските за лице, средства за дезинфекция на ръцете, тоалетни ролки и златните кюлчета имат нещо общо - изчерпват се в момент, в който всеки се опитва да ги купи“, казва Винсент Ти, мениджър продажби в Silver Bullion Pte Ltd в Сингапур. “

Причините:

Дори ако компаниите, финансовите институции и националните държави се разпадат, практически неразрушимият метал предлага на инвеститорите начин да превърнат активите си в кюлчета с висока стойност, които могат да бъдат скрити под матрака. За институционални инвеститори като управители на фондове, златото предлага начин да се защитят срещу загубите на други места, докато правителствата разчитат на метала като на универсална валута, която може да осигури буфер за националните резерви.

Голяма част от златото в света се съхранява в трезори в Лондон, Швейцария и Ню Йорк. Най-големият единичен депозитар е Нюйоркският фед, който държи 497 000 златни кюлчета, подредени в основата на Манхатън. В Лондон, Bank of England в Лондонското Сити притежава още 400 000 кюлчета, докато други трезори се експлоатират от банки и логистични компании.

Пазарът на злато свързва тези хъбове с мини, разпростиращи се по целия свят и рафинерии, които изкупуват златна руда от миньори, както и скрап и бижута и произвеждат кюлчета и монети с различни размери - каквито са най-търсените форми на златото.

Тази седмица три от най-големите рафинерии, разположени в кантона Тичино в Швейцария, бяха принудени да преустановят дейност, след като властите наредиха затваряне заради епидемията от COVID-19.

Освен това транспортирането на злато става все по-трудно, тъй като обичайно се транспортира по цял свят с търговски полети, повечето от които в момента са отменени. И въпреки че все още някои полети се извършват, има ограничение за това колко злато може да се превозва на всеки самолет. Това не е заради теглото му, а заради стойността: не е възможно да получите застраховка за повече от определена сума в един самолет. 

Като пример за това как нещата се забавят, доставката на руско злато в чужбина вече може да отнеме около седмица, вместо ден, каза Алексей Зайцев, ръководител на звеното за стоки и финансови продукти в банка "Открытие".

Комбинацията на всички тези фактори създава исторически натиск при фючърсите на злато в Ню Йорк. Обикновено инвеститорите купуват фючърси, без да се притесняват от липсата на физическото притежаване на метала, докато банките използват фючърси, за да хеджират физическото си наличие на метала.

Ако обаче инвеститорите задържат фючърсния си договор до изтичане, те ще получат физически метал в специфична форма: едно кюлче от 100 унции или три килобара. Обикновено, ако цената на фючърсите на златото в Ню Йорк се повиши твърде много над цените на златото другаде по света, банките просто купуват килобари на други места по света и ги прехвърлят в Ню Йорк. Но прекъсването на световните вериги за доставки поставя този процес под съмнение.

Резултатът е рязък скок във фючърсните цени, което прави метала в Ню Йорк много по-скъп от златото в Лондон. Нарастващата разлика разтърси дори търговци ветерани.

Дори минният сектор се разрушава като в Южна Африка е затворена цяла индустрия - безпрецедентна в нейната 150-годишна история на минното дело. Операциите също са спрени или ограничени на други места, от Аржентина до Канада.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ