Потребителите у нас очакват ръст на доходите, сочи проучване

Потребителите у нас очакват ръст на доходите, сочи проучване

Българите очакват повишаване на доходите, посочва проучване на GfK за потребителския климат в Европа за третото тримесечие на 2016 г.

Икономиката в България е в процес на стабилен растеж – според първоначалните прогнози тя е нараснала с 2,9% през второто тримесечие в сравнение със същото тримесечие на миналата година. Но макар икономическият растеж да е на почти едно и също ниво близо две години, потребителите остават скептични. Те продължават да не вярват, че този растеж ще продължи и през идните месеци.

Икономическите очаквания бяха на -0,8 пункта през септември, малко под дългосрочната средна от 0 пункта. От юни месец насам, обаче, показателят се повиши с 6,5 пункта.

Стабилният икономически растеж намали нивата на безработицата: от 8,1% през октомври 2015 г. до 7,7% през август 2016 г.

Макар да са скептични по отношение на развитието на икономиката, българите очакват доходите им да нарастват. Свързаният показател беше 12,7 пункта през септември. Той не е бил толкова висок от юни 2007 г.

Покачването на доходите означава също, че все повече хора могат да си позволят продукти с висока стойност. Покупателната склонност от 21,1 пункта беше на добро равнище – най-високата от април 2014 г., отбелязват авторите на проучването. Показателят нарасна с 5,4 пункта от юни насам и дори е с 15,5 пункта повече спрямо същия период на миналата година.

В европейски план, най-обсъжданият международен въпрос през третото тримесечие, особено в началото, беше решението на британците за напускане на ЕС. В отделните европейски държави дискусиите се доминираха основно от специфични национални теми. Икономическите очаквания и очакванията по отношение на доходите, както и показателите за покупателна склонност, не се развиха еднакво в различните части на Европа. Най-общо потребителският климат в ЕС-28 е спаднал от 13,1 пункта на 12,3 пункта от юни до септември 2016 г.

Началото на третото тримесечие беше белязано от решението на Обединеното кралство да напусне ЕС в края на юни. В почти всички европейски държави и по-специално в Обединеното кралство потребителското доверие и най-вече икономическите очаквания спаднаха, в някои случаи драматично.

Потребителският климат в ЕС-28 спадна от 13,1 пункта през юни до 10,0 пункта през юли, посочва GfK. До септември той се възстанови до 12,3 пункта. Още през август обаче дискусиите за Брекзит значително се уталожиха в цяла Европа. Доминираха други теми,специфични за държавите. Последствията от Брекзит върху настроението на европейските потребители ще могат да се прогнозират по-точно, едва след като преговорите започнат и излизането на Обединеното кралство наближи.

В икономически план, Европа се развива положително. Почти всички държави съобщават за икономически растеж, в някои случаи с много впечатляващи резултати. Това се повлиява и от нивата на безработицата. В повечето държави заетостта се увеличава, а безработицата намалява. Тези положителни аспекти обаче не водят до фундаментално увеличаване на икономическите очаквания и на очакванията за доходите сред потребителите. Покупателната склонност също не винаги следва общото икономическо развитие на всяка държава. В момента изглежда и други специфични за отделни държави въпроси са на дневен ред, както и общи психологически фактори и фундаментална несигурност, като например продължаващата война в Сирия, терористичните атаки във Франция и Германия, повишаването на влиянието на десните популистки партии в избори и референдуми, и предстоящите президентски избори в САЩ.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ