Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Спад в рекламния пазар в Русия през 2020-а. Най-засегната е пресата
До края на 2020 г. руският рекламен пазар намалява с 4%. Това се посочва в съобщението на Асоциацията на комуникационните агенции на Русия (АКАР), получено от ТАСС.
"Общият обем на рекламата в нейните дистрибуционни медии, без ДДС, възлиза на над 473 милиарда рубли, което е с 4% по-малко в сравнение с година по-рано. За една трудна ковидна година това е доста добър резултат, като се има предвид, че средният спад на световния рекламен пазар е бил около 7,5%, а много водещи чуждестранни пазари са спаднали с 10-15 и дори 20%", се посочва в съобщението.
Телевизионният сегмент е загубил 3%, радиото губи 30%, а пресата регистрира спад от 47%, включително вестниците (-50%) и списанията (-45 %). Пазарът на външна реклама е намалял с 22%. В същото време пазарът на онлайн реклама е нараснал с 4%, показват данните.
Обемът на сегмента на маркетинговите услуги е надхвърлил 90,9 милиарда рубли. Като се вземат предвид рекламните бюджети, изразходвани за създаване на креативни решения, за производство на рекламни продукти, за заплащане на услугите на рекламни агенции и технологични посредници, общият обем на руския пазар на маркетингови комуникации възлиза на приблизително 810-830 милиарда рубли.
От всички видове съдържание най-големият обем на приходи от реклама се пада на видео формата (над 190 милиарда рубли). Най-висока динамика демонстрира рекламата в сферата на онлайн видеото (5% ръст). Рекламата в цифрово аудио също показа ръст. По отношение на публикуването на съдържание, приходите от реклама от дигиталния компонент почти удвоиха приходите от традиционната печатна преса (15,9 милиарда рубли срещу 8 милиарда рубли).
Според Mediascope, топ 10 рекламодатели, с изключение на интернет в края на годината, включват Nestle, Pepsi Co, Sber, MTS, Procter & Gamble и други.
Yandex оглави топ 10 на рекламодателите в онлайн видео, следван от Mail.ru Group, 1Xbet, Pepsi Co, Avito, Sberbank, Google, Azino777.com и други.
Експертната комисия на Асоциацията на комуникационните агенции на Русия също оцени обема на регионалния рекламен пазар. Изчислението включва четири медийни сегмента - телевизия, радио, преса и външна реклама, като московският рекламен пазар не беше взет под внимание. Регионалният рекламен пазар претърпя по-сериозни загуби от рекламния пазар на страната като цяло. Общият обем на регионалните бюджети за реклама за 2020 г. възлиза на 38,1 милиарда рубли, което е почти 19% по-малко в сравнение с 2019 г.
Вицепрезидентът на AKAR Сергей Веселов отбеляза, че кризата от 2020 г., причинена от пандемията, засегна практически всички основни рекламни пазари в света. Според него рекламният пазар в Русия е преминал през много по-добра година от преобладаващото мнозинство от чуждестранните пазари. По данни на агенция Zenith, с падането на световния рекламен пазар със 7,5%, руският пазар е намалял само с 4%. В същото време пазарите на Западна Европа губят средно около 12% от рекламните бюджети, а пазарите на Индия, Бразилия и Мексико - до 10-17%, Япония - 8%.
Компаниите, опериращи в развлекателната и туристическата индустрия, на пазарите на автомобили, мобилни телефони, козметика и парфюмерия, както и традиционната търговия на дребно намаляват своята активност на рекламния пазар повече от други.
В същото време някои сегменти по време на кризата са увеличили бюджетите за реклама и маркетинг: онлайн търговия, различни интернет услуги, хигиенни продукти и артикули, фармацевтични продукти, храни.
Разчитайки на тримесечната динамика на 2020 г., Веселов отбелязва, че ситуацията на рекламния пазар ще се подобри през 2021 г.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.