Свръхпредлагането на алуминий отстъпи на повишеното търсене

Свръхпредлагането на алуминий отстъпи на повишеното търсене

Бързо растящите цени на метала, основните суровини, горива и енергоносители са предизвикателство за бизнеса, казва Нели Тончева, търговски директор и член на Управителния съвет на „Алкомет“ АД.

- Прави впечатление, че „Алкомет“ развива сериозна инвестиционна програма в последните две години. Какви цели следвате?

- Новата история на „Алкомет“ започна в края на 1999 г. след приватизацията на фирмата и придобиването на активите ѝ от „ФАФ Mетал“. Оттогава сме в непрекъснат инвестиционен цикъл, като вложенията достигат 155 млн. евро. Най-мащабната ни инвестиционна програма приключи през 2020 г. С тези инвестиции подобряваме значително качеството на нашите продукти, усвояваме нови сплави, разработваме нови изделия за хранително-вкусовата промишленост, строителството, корабостроенето, машиностроенето. Те ни дават възможност да навлезем в нови за нас сектори и в близко бъдеще да променим съществено рамката, в която „Алкомет“ се изявява.

В началото на 2021 г. бе въведен в експлоатация и нов цех за механична обработка на профили. Инвестицията е на стойност 13,5 млн. лв., а новото оборудване ни позволява да произвеждаме компоненти за електромобили.  

- Как и в каква посока ви развиха тези инвестиции?

- Първоначално инвестициите бяха свързани с модернизация на съществуващото оборудване, а след това се насочихме към покупка на нови машини, съоръжения и технологии, гарантиращи устойчиви производствени процеси, намаляване на въглеродните емисии и подобряване на нивото на рециклиране.

Технологичното обновление на компанията е свързано и с непрекъснато растящите изисквания на пазара и клиентите, оптимизация на разходите, повишаване на производствената ефективност и конкурентоспособността и създаване на ново качество на произвежданата продукция. Алкомет се стреми да бъде на нивото на последните тенденции в технологиите и процесите.

- Спечелихте сериозна автомобилна компания като BMW за клиент. Как стана възможно това?

- Автомобилният сектор в Европа предстои да се адаптира към променящата се среда и да се насочи към интензивно развитие на електромобилността. Със сигурност този процес изисква разработването на нови детайли, както и нови доставчици. Бизнес партньорството с автомобилните компании изисква инвестиции, техническа и технологична  подготовка от най-високо поколение, висококвалифициран екип от специалисти. „Алкомет“ показа много предимства и  добра позиция спрямо конкурентите ни по предложените от BMW търгове по бъдещи проекти.

- Какви са инвестициите ви в зелени технологии и къде по пътя на трансформацията на производството към по-екологични процеси се намирате в момента?

- От юли тази година „Алкомет“ АД стартира изпълнението на проекта ALUGREEN с финансовата подкрепа на Норвежкия финансов механизъм в рамките на Програма „Развитие на бизнеса и иновациите“. Той ще се реализира в продължение на 18 месеца, като стойността му е малко над 1 700 000 евро. Обхватът на проекта включва модернизация на съществуващата автоматизирана линия за анодно оксидиране на алуминиеви профили, или т.нар. инсталация за елоксация, и изграждане към нея на нова пречиствателна станция за отпадъчни води. С модернизацията се цели подобряване на условията на труд, свързан с автоматизираното дозиране на киселини, основи и допълнителни реагенти и се намалява прекият човешки контакт с опасни субстанции. Ще се подобри значително работата на аспирационните системи за алкални и кисели аерозоли, което ще доведе освен до подобряване на работната среда и до значим екологичен ефект.

- Как се отразява на дейността ви повишението на цените на суровините и електроенергията? Какви мерки и действия предприемате?

- 2021 г. е година на глобално икономическо възстановяване на пазарите след срива от пандемията. Свръхпредлагането на алуминий отстъпи на повишеното търсене и цените тръгнаха нагоре. Не правят изключение в това отношение и цените на основните суровини – метали, горива, дървен материал, енергоносители и др. Хеджирането на всички потвърдени сделки е инструментът, който ни защитава от риска от флуктуациите в цените.

Логистичният процес и цените на транспорта са компонент от нестабилните търговски бизнес параметри, които се стремим да овладеем през настоящата година.

Но основен рисков фактор за металургичната индустрия са цените на енергоносителите ток и газ. Трудно е да се създаде устойчив модел на развитие  в непредвидима среда. Покачването на цената на електроенергията с 300–400% е шокиращо, води до загуба на конкуренто­способност и са необходими спешни мерки от страна на държавата за овладяване на този проблем.

- Отделяте много средства, грижи и внимание за Шуменския регион. Какъв е ефектът от тази дейност и какво предстои?

- Ние от „Алкомет“ вярваме, че развитието и дългосрочната ни устойчивост са тясно свързани с благосъстоянието на обществото и се чувстваме отговорни към подобряване на стандарта и качеството на живот в града и региона, в който работим. През годините сме се докоснали почти до всички институции и уязвими групи на града. През 2020 г. дружеството се включи в кампанията „Помогни сега“, за борба с коронавируса и ограничаване на неговото разпространение на територията на община Шумен. Опитваме се да сме полезни там, където е най- необходимо.

- За 40 години как се промени „Алкомет“?

- „Алкомет“ е създаден за нуждите на пазара на бившите социалистически страни от алуминиев прокат. Приватизацията на компанията през 90-те години на миналия век беше важен и единствено възможен вариант за оцеляването ѝ. „Алкомет“ се утвърди като надежден доставчик и партньор на международните и на българския пазар, обслужвайки сектори като строителство и архитектура, автомобилостроене, транспорт, производство на опаковки, дистрибуция и други сектори. Около 25% от домакинското фолио на европейските пазари е наше производство. 95% от продукцията ни се изнася в Европа, Северна Африка, САЩ, които понастоящем са най-бързо развиващият се за нас пазар и с потенциал за допълнителна реализация.

Автор: Красимира Александрова. Текстът е публикуван в специалното издание на Мениджър "Първите в бизнеса"

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ