Тежки времена за руското автомобилостроене

Тежки времена за руското автомобилостроене

Тежки времена за руското автомобилостроене

Стар виц от епохата на СССР гласи: „Как може да удвоите цената на ладата? Просто напълнете резервоара ѝ с бензин”. От началото на войната този виц не е смешен за АвтоВАЗ, който модернизира производствената си гама благодарение на инвестициите на световни производители, последният от които е Renault. В резултат на санкциите, наложени на Русия, технологията на превозните средства, сглобени в обширния заводски комплекс в Толиати на река Волга, ще бъде по-близка до тази на създадените в последните дни на разпадащия се Съветски съюз, отколкото на автомобилите, които днес се продават в Европа.

„Все още няма яснота, пазарът е несигурен. Заводът все още работи, но произвежда модели от миналото”, посочва Евгений Есков, главен редактор на руския AutoBusiness Review. Например, субкомпактният модел Granta ще излезе от Толиати без най-модерната електроника; няма да включва ABS (антиблокираща спирачна система – бел.р.), помощни средства за водача, системи за комуникация при спешни случаи и дори въздушни възглавници. Освен това няма да има кислородни сензори в изпускателната система, което намалява нивото на емисиите от Евро 5 на Евро 2. Блокът за управление на двигателя и неговият фърмуер ще са далеч по-опростени.

Доставчиците на Renault ще бъдат заменени с руски компании, според руското автомобилно издание Автостат. За да позволи продажбите на такива примитивни превозни средства, руското правителство ще трябва да облекчи техническите си стандарти.

Миналата година в Русия са произведени 1,56 милиона автомобили, като пазарният дял на АвтоВАЗ е 23 на сто. Тази година ще бъде много различна, тъй като повечето чуждестранни автомобилни компании спряха производството, оставяйки производителя на лада да доминира в продажбите.

Според Евгений Есков АвтоВАЗ все още може да произвежда моделите Granta, Niva и компактния SUV само с наличните части. Производството на по-модерните модели Xray кросоувър и комби Largus ще бъде спряно, а трите производствени линии в комплекса в Толиати ще бъдат обединени в една, по информация от Автостат, цитирана от Politico.

Ръководството на АвтоВАЗ се принуди да съкрати работното време за своите работници и да изведе част от тях в принудителен отпуск от 4 до 24 април, заради спряното производството на няколко модела. От там се надявам мярката да е временна, докато открият доставчици на полупроводници, необходими на съвременните автомобили.

Мениджмънтът на компанията е отказала коментар на Politico за техническите стандарти и модели, които все още може да произвежда, но пък обясни, че се фокусира върху отстраняването на проблемите с веригата за доставки този месец. Всички служители ще преминат към четиридневна работна седмица в продължение на три месеца, започвайки от 6 юни. Държавата се намесва, за да покрие заплатите за петия ден от седмицата, допълват от АвтоВАЗ.

„В момента се работи за замяна на някои критични вносни компоненти с алтернативи“, е записано в официалното изявление на завода. Разработват се нови специални модели, по-малко зависими от чуждестранни части, които „постепенно“ ще влязат в продажба в Русия, се казва още в съобщението.

В началото на този мащабен съветски индустриален проект, около четири пети от частите и материалите, необходими за сглобяването на ладите, са се произвеждали на място, но не и съвременните микрочипове, които се монтират в модерните автомобили.

Всички производители на автомобили като Volkswagen, Mercedes Benz и Nissan спряха работата си в Русия заради войната. Renault затвори завода си в Москва, който произвежда модели на Renault  за руския пазар, но все още държи 68% дял в АвтоВАЗ, припомнят от Politico.

Френската държава държи 15%-ен дял в Renault, който от своя страна все още има дял в АвтоВАЗ. Париж смята, че всички компании трябва да направят избор дали да останат в Русия. Германският производител на компоненти Bosch обикновено доставя електроника от завода си в руската Самарска област, но компанията е спряла дейността си в Русия. Друг голям производител на автомобилна електроника в  Тайван също се присъедини към санкциите на Запада срещу Москва. „Ембаргото пречи заводът да внася критични компоненти. Това е от решаващо значение за лада”, изтъква германският автомобилен анализатор Матиас Шмид.  

Вариант е внос на чипове от Китай. Приетият през март закон в Русия ще позволи стоки, защитени от права на интелектуална собственост, да бъдат внасяни от нелицензирани дистрибутори. Тази система, известна като „паралелен внос“, би могла да предложи на АвтоВАЗ начин за доставка на части от трети страни.

Руското министерство на индустрията и търговията сега изготвя списък с продукти, които могат да бъдат внесени в страната с помощта на тази система, но все още не е известно дали това ще включва и автомобилна електроника.

Всичко това неизбежно ще увеличи допълнително цената на новите автомобили. „Редовият руснак все още може да си го позволи, но възможностите ще стават все по-ограничени”, подозира Евгений  Есков. Главният редактор на AutoBusiness Review посочи, че цената на някои модели лада се е повишила с 50% тази година спрямо миналата, заради спада на рублата. Покачили са се и съпътстващите разходи, като задължителната застраховка.

 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ