Административният съд отмени забраната Еврохолд да придобие ЧЕЗ

Административният съд отмени забраната Еврохолд да придобие ЧЕЗ

Административният съд отмени забраната Еврохолд да придобие ЧЕЗ

Административният съд на София област отмени забраната „Еврохолд“ да придобие активите на ЧЕЗ в България, която беше наложена чрез решение на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК).

Делото се връща под формата на преписка в КЗК за ново произнасяне съгласно задължителните указани. КЗК трябва да плати на „Еврохолд“ разходите по делото, възлизащи на 10  хил. лв. Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.

„В нито един момент в хода на производството КЗК не е подканила страните да предложат мерки за запазване на ефективната конкуренция, нито е водила активна комуникация с уведомяващите страни, нито по какъвто и да било начин е обсъждала предложените от тях мерки", пише в решението на съда. Затова магистратите намират, че КЗК практически е забранила сделката за ЧЕЗ, „без да извърши задълбочено проучване, като премине през законово определените фази на същото".

Според съда КЗК е допуснала съществени нарушения на административно-производствените правила, които са довели до постановяване на незаконосъобразно по своята същност решение. С Решение № 1095/10.10.2019г., КЗК е стартирала задълбочено проучване по преписка КЗК 822/2019г. Обжалваното в настоящото производство решение е издадено на 24.10.2019г., т.е. едва четиринадесет дни след постановяване на решението за извършване на задълбочено проучване. По този начин е допуснато нарушение на разпоредбата на чл. 83 ал. 2 от ЗЗК, според която се предоставя възможност в 30-дневен срок от публикацията в електронния регистър на решението за започване на задълбочено проучване по чл. 68 ал. 2, всяко заинтересовано лице, да може да представи информация или становище относно ефекта на концентрацията върху конкуренцията на съответния пазар. В конкретния случай, този срок не е бил спазен и по този начин е препятствано правото на защита не само на участниците в концентрацията, но и възможността на всички заинтересовани лица да вземат отношение и изразят становище по ефекта на концентрацията на засегнатите пазари.

Освен това не е било спазено и изискването на чл. 85 ал. 2 т. 2 от ЗЗК. Административният орган не е постановил определение, с което приема предварителните си заключения за ефекта на концентрацията върху конкуренцията. Липсата на такова определение също е препятствало правото на защита на участниците в концентрацията в хода на производството. Доколкото цитираното определение е част от административната процедура предшестваща постановяването на крайния акт от страна на КЗК, то неговата липса сама по себе си също представлява съществено процесуално нарушение. Като не е предоставила на участващите в концентрацията лица срокът предвиден в разпоредбата на чл. 85 ал. 3 от ЗЗК, КЗК е лишила същите от възможността да представят становища по предварителните заключения на комисията, както и да предложат мерки, чрез които да се преодолеят изцяло конкурентните проблеми, установени от КЗК, за да се запази ефективната конкуренция.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ