Чуждестранните ТИР-ове в България не са плати пътни глоби за 40 млн. лв.

Чуждестранните ТИР-ове в България не са плати пътни глоби за 40 млн. лв.

Чуждестранните тежкотоварни камиони (известни като ТИР-ове), преминаващи през България, не са платили пътни глоби на обща стойност 39,7 млн. лв. Глобите са налагани за това, че ТИР-овете са се с превишена скорост. Държавата обаче не е изградила механизъм, по който да принуждава чуждестранните нарушители да платят санкциите и над 90% от тях се измъкват безнаказано, показва анализ на Института за пътна безопасност, направен на база предоставена информация от МВР за периода от януари 2016 г. до 15 юни 2020 г.

„По данни на обобщения доклад на Държавната агенция „Безопасност на движение по пътищата“ за 2019 г. малко над 3 млн. моторни превозни средства са преминали транзитно през страната. От тях са издадени 79 677 броя електронни фишове на водачи с чужда регистрация, от което става ясно, че всеки 38-и транзитно преминаващ водач е хващан да нарушава скоростните режими на територията на България“, съобщават от ИПБ.

През годините броят на издадените фишове непрекъснато расте. Процентът на платените глоби е изключително нисък – около 7%. 

Така например за 2016 г. са издадени 28 838 бр. електронни фишове за обща сума 3 443 360 лв., като от тях са връчени 10% (2882), а само  6.3% (1826) са платените. Неплатените фишове са в размер на 3 097 240 лв., което прави 90% несъбираемост. Година по-късно издадените глоби скачат на  47 187 бр. ел. фишове за  6 534 650 лв., като от тях са връчени 22% (10 389), а само 9% (4050) са платените. Неплатените фишове са в размер 5 897 880 лв., което прави отново 90% несъбираемост.

През тази година само от 1 януари до 15 юни са издадени 38 834 бр. ел. фишове на обща сума 5 935 050 лв., като от тях са връчени 8% (3197), а само 7% (2852) са платените. Неплатените фишове са в размер на 5 598 810 лв., което прави 94% несъбираемост към средата на юни 2020 г.

Тези статистически данни показват пълна незаинтересованост от страна на държавните институции, ангажирани с налагането и събирането на наложените глоби на водачи на МПС с национална регистрация, преминаващи транзитно през България. До такъв извод стигат експертите на база предоставените им данни.

Причина за поисканата информация и направеното проучване са зачестилите инциденти с ТИР-ове по магистралите. Само в рамките на този уикенд станаха две тежки катастрофи с товарни тежкотоварни автомобили на автомагистрала „Тракия“. По този повод експертите от ИПБ пресмятат, че от 2016 г. до момента има несъбрани глоби в размер на 39 976 040 лв., което прави 93% несъбираемост от общата сума 43 070 580 лв. или с други думи тази сума може да покрие 50% от ремонта от отсечката „Чирпан-Стара Загора“ на АМ „Тракия“.

Другият извод, до който достигат експертите е, че има двоен стандарт по отношение на налагането и събирането на глоби на български и чужди граждани. „През последния месец констатираме, че МВР налагат рестриктивни мерки чрез ограничаването на свободното излизане през ГКПП, чрез налагане на принудително-административни мерки от типа недопускане на преминаване на границата , временно отнемане на книжка, временно спиране от движение на МПС спрямо българските граждани. От друга страна към чуждестранните водачи отношението е изключително либерално, което води до заключението, че има нежелание за създаване на организация за налагане и събиране на глобите по извършените нарушения от държавните институции, заети с контрола“, се казва в позицията на Института за пътна безопасност.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ