Сменят цялото ръководство на "Български пощи"

Сменят цялото ръководство на Български пощи

Сменят цялото ръководство на "Български пощи"

Цялото ръководство на Български пощи е било освободено, стана ясно на брифинг на вицепремиера Калина Константинова. "Като принципал на "Български пощи" днес поисках оставките на изпълнителния директор и целия състав на Съвета на директорите. Ние сме твърдо решени да спасим “Български пощи” и ще работим за това да измием срама от тяхното име и да ги въведем в 21 век". Това заяви на брифинг вицепремиерът по ефективно управление Калина Константинова, в който участва и шефът на ДАНС Пламен Тончев. Вицепремиерът ще представи новия екип на пощите в близките дни.

Според Константинова „спасителната операция“ вече е в ход след кибератаката, която срина софтуера на пощите на 16 април. Това затрудни раздаването на пенсиите и добавките към тях и блокира редица други дейности и услуги, като изпращане на пратки, но и плащане на битови сметки, които в малките населени места у нас са възможни само в пощенските клонове. До преди няколко дни нямаше никаква информация кога и как пощите ще възстановят пълния си обем на работа.

В края на миналата седмица от ръководството на Български пощи дадоха брифинг, на който съобщиха, че започва постепенното възстановяване на дейностите и услугите. Но отново не беше огласена информация откъде е дошла атаката и защо толкова дълго продължава процеса по възстановяването на софтуера. Продължителното мълчание даде пък повод на опозицията в лицето на ГЕРБ да изрази публично подозрения, че излизането от строя на софтуера е „в полза“ на трупане на бързи печалби от куриерската фирма Еконт, тъй като е станало само два дни след като пощите са били извадени от структурата на министерството на транспорта.  Начело на това министерство е Николай Събев, собственик на куриерската компания преди да стане част от правителството. След обвиненията от ГЕРБ от пресцентъра на Български пощи, а впоследствие по линия на МС започнаха да се появяват малко повече подробности като например, че над 100 специалисти работят за отстраняването на проблема. В събота Константинова написа във Facebook, че техниката в “Български пощи” е предимно “втора употреба”, а “инвестициите в информационна сигурност и защита на данните са били системно неглижирани" от предходното правителство. “Криптовирусът е настроен така, че може да засяга всички държави без Русия и държавите от бившите съветски републики", каза още Константинова.

А експертът по информационна сигурност Любомир Тулев обясни при свое участие в Нова телевизия, че става дума за класически случай на кибер рекет. Хакерите, които са организирали атаката, са заразили с вирус информационната система на "Български пощи", който криптира данните и  в момента изнудват компанията, за да „отключат“ похитените данни.

Със сигурност, софтуерът на „Български пощи“ е морално остарял, което автоматично означава и остарели, несигурни, лесно пробиваеми защити, коментираха други специалисти по кибер сигурност.

Кибератаката носи почерка на руски хакери, обясниха по време на брифинга днес ИТ специалисти. А председателят на ДАНС Пламен Тончев съобщи, че има данни за кибератаки и към други държавни ведомства.

Държавата е била мащеха, не майка на “Български пощи” по времето на ГЕРБ, обвини днес вицепремиерът по ефектиното управление Калина Константинова. Пощите са били недофинансирани по времето на ГЕРБ, допълни тя.

“За разходи, направени през 2018-2019 година държавата недофинасира “Български пощи” с над 36 млн. лв. Къде са отишли тези десетки милиони, остава загадка.“, каза Константинова.  По думите й за 2020 година загубите на дружеството са в размер на 13 млн. лв., въпреки че са били планирани печалби от 100 000 лв.

Пощите имат едва 2% пазарен дял от куриерските им услуги, нямат услуга за доставка до дома, а половината от пратките не пристигат навреме, отправи още критики Константинова.

“Никой собственик на компания не би държал на управленска позиция хора, които губят пазарен дял, но ръководството на Пощите не е сменяно в последните 6 години”, отбеляза още вицепремиерът. Сред губещите услуги на дружеството тя посочи и разносът на рекламни материали, при който разходите са около 5 млн. лв, а генерираните приходи са едва 1 млн. лв.  “Това струва на данъкоплатците  над 4 млн. лева всяка година”, заяви Константинова. “Навън пощите са национална гордост, а у нас са използвани предимно за подигравки и вицове”, подчерта тя.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ